Val av ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av ekolod

Hej,
    Jag skulle vilja ha era tankar, erfarenheter och råd inför mitt kommande ekolodsinköp.

Jag har varit inne på Humminbird Helix 9 SI hela tiden då jag har en Minn Kota I-pilot (Inte Link) elmotor och att jag idag äger ett Helix 5 SI. Men man kanske måste överväga de andra liknande loden också innan köp.

Humminbird Helix 9 SI G1 - ca 13 500kr https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...gps-combo.html
    Humminbird Helix 9 SI G2N - ca 17 000kr https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...kl-givare.html
    Lowrance Elite 9 TI - ca 10 000kr http://www.olssonsfiske.se/marinelek...l-totalscan-g3
    Garmin echoMAP Chirp 92sv + GT52 givare - ca 11 500kr http://www.olssonsfiske.se/marinelek...hirp-92sv-gt52

Jag spinnfiskar gädda och abborre på vattendjup som oftast är 2-15m.
    Jag söker ett 2D lod med bra sideimage/sidevu/sidescan med möjlighet att göra egna djupkartor.
    Det finns inga planer på att använda flera skärmar.

Så vilket av dessa lod ska jag lägga pengarna på? Och hur mycket mer än inköpet kommer jag måste lägga på respektive på t.ex program för att kunna göra egna sjökort, minneskort mm.

Har jag förstått tillverkarna rätt:
    Garmin - alla programvaror gratis (utom sjökort förstås)
    Humminbird - 2500kr för Autochart pro (krävs även AutoChart ZeroLine kort då??)
    Lowrance - Insight Genesis 1000kr/år + minneskort

Tacksam för alla svar jag kan få i denna ekolodsdjungel!

Det ingår ett kort i Autochart Pro. Extrakort kostar 1000-1200kr.

G2N har ju MEGA SI. Köpte själv en Helix 10 pga upplösningen. Det skiljer bara en tum men är 1024 i upplösning på 10an och 800 på 9an.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
      Det ingår ett kort i Autochart Pro. Extrakort kostar 1000-1200kr.

G2N har ju MEGA SI. Köpte själv en Helix 10 pga upplösningen. Det skiljer bara en tum men är 1024 i upplösning på 10an och 800 på 9an.
      Tack, vad fick dig att välja Humminbird lodet?

Kommentera

Ursprungligen postat av johan.eklund Visa inlägg
        Tack, vad fick dig att välja Humminbird lodet?
        Har kört Humminbird i 4 säsonger nu och har frontmotor med LINK.

Detta blir 5e enheten på 4år och har alla kvar. Dock åker en ut nu då det räcker med 4 st i nätverk
        Alumacraft så klart!

Kommentera

Som du ser av din egen liste, er Humminbird dyrt sammenliknet med konkurrentene. Fordelen over alle fordeler med Helixen er nettverksmulighetene, og de sier du selv at du ikke trenger?

G2 har raskere prosessor som er et poeng hvis du ønsker å bruke live-kartlegging mye. De nye AC-live funksjonene trekker kapasitet. G2 er merkbart raskere enn G1.

Skal du først bruke 1000 på IG hadde jeg vurdert Reefmaster som et alternativ.
          Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Som du ser av din egen liste, er Humminbird dyrt sammenliknet med konkurrentene. Fordelen over alle fordeler med Helixen er nettverksmulighetene, og de sier du selv at du ikke trenger?

G2 har raskere prosessor som er et poeng hvis du ønsker å bruke live-kartlegging mye. De nye AC-live funksjonene trekker kapasitet. G2 er merkbart raskere enn G1.

Skal du først bruke 1000 på IG hadde jeg vurdert Reefmaster som et alternativ.
            Tack, vilket av ekoloden skulle du rekommendera?

Kommentera

Det blir veldig mye smak/ behag. For tiden har jeg både en Elite Ti (i en liten båt) og serien over (HDS) i den større båten.

Helix er (foreløpig) det eneste alternativet som kan gi både dybde, bunnkomposisjon og vegetasjon med live-kartlegging. Mega er de også alene om, men bortsett fra at det er pent å se på klarer jeg ikke helt å se at Mega gir mer fisk i båten. For spinnfiske tar jeg mye heller 360 enn Mega. 360 er det eneste jeg selv savner, jeg kjørte med Humminbird før. Men 360 er ikke gratis....

Alle er gode alternativer. Så det er mest et spørsmål om hva akkurat DU ønsker å vektlegge. Det er (i mine øyne) mye enklere å velge blandt toppmodellene enn mellomklassemodellene.
              Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 713 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri