Structurscan 3d,fler givare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Structurscan 3d,fler givare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Structurscan 3d,fler givare

Vill börja mitt första inlägg med att tacka alla för ett underbart forum.

Får chansen att köpa en väns Lowrance HDS7 gen3 snart inför vårfisket. Tyvärr vill han inte sälja givaren som han har till det. Efter att ha tittat runt så blir jag väldigt nyfiken på structurscan 3d, frågan är ju då bara om man behöver mer givare än den som följer med i 3d kitet med modulen?.

Kan man bara få 3d vyn av den givaren eller måste man ha fler givare för att kunna se fler vyer i när man delar upp skärmen.

Tack på förhand.

Gratulerer med din første post.
    StructureScan 3D består av en ekkoloddgiver og en modul. Dette kjøpes som en pakke, og kobles til din HDS med ethernet (grå kabel med gule kontakter). Ethernetkabelen følger med i pakken.

StructureScan 3D-systemet gir deg 3D-bildet, sidescan og downscan. For det tradisjonelle ekkoloddet trenger du en vanlig ekkoloddgiver. Hvilken det skal være kommer an på hva slags dybder du fisker på, total dybde, og personlige preferanser. For det typiske svenske fisket etter abbor, gjedde og gjørs er den mest aktuelle ekkoloddgiveren HST-WSBL.
    Team Colibri

Kommentera

Tack för bra o snabbt svar =)

Men det väcker lite följdfrågor direkt. Om jag nu köper 3d paketet, och behöver ytterligare en vanlig ekolodsgivare skulle en chirp givare som exempelvis HDI Skimmer CHIRP Med/High 455/800 kHz 9-pin vara användbart i praktiken. Eller en Totalscan givare ?. Har som säkerligen märks aldrig fiskat med hjälp av ekolod innan så kunskapen är väldigt begränsad på hur tekniken fungerar i verkligheten.

Ska eller kan man montera givarna sida vid sida på akterspegeln ?.
      Fisket är insjö och 2-25 meter som gäller. =)

Kommentera

Siden du får sidescan og downscan fra SS3D ser jeg ikke helt hva du ønsker å oppnå med Totalscan eller HDI i tillegg? Du trenger bare HST-WSBL for ditt fiske når du har SS 3D.

Hadde du IKKE hatt SS 3D kunne Totalscan/ HDI vært aktuelle.

Her går jeg igjennom endel av disse giverne og hva de gjør:
        After the introduction of Simrad and Lowrance take on the "all in one"-transducer, TotalScan, we have recived several questions on what our ...

Jeg har mine givere på hver side av motoren, rett og slett for å få plass til de der de helst skal sitte med tanke på skrogets utforming. Det er en ulempe med dette, og det er at funksjonen downscan som overlegg på 2D (vanlig ekkolodd) ikke fungerer. Men den funksjonen er uansett bare tull i mine øyne, så det plager meg ikke.

Skal du ha giverne på samme side, må SS3D stå litt lavere enn HST-WSBL, hvis ikke vil HST-WSBL skygge for sidescan fra SS3D.
        Senast ändrad av Team Colibri; 2017-02-17, 12:00.
        Team Colibri

Kommentera

Kanon, tack för snabba svar, solklart hur upplägget ska bli på båten =)

Vilken skillnad i kvalite på lodet på ett TM150M kontra HST-WSBL, tänker framförallt på spridningsvinkeln på grundare vatten. ?

Kommentera

I praksis er ikke forskjellen så stor i konevinkel, siden begge har mye sidelobes (spredning av det akkustiske signalet utenfor den designerte konen). I teorien er forskjellen et par grader.

Derimot er forskjellen på giverne ellers stor. TM150M har langt lavere Q-faktor, som i praksis betyr bedre måloppløsning og høyere følsomhet på disse dybdene. Dog må TM150M kjøres i fast frekvens ved bruk sammen med SS 3D,
            Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 710 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri