Garmin echomap 92 chirp sv eller lowrance hds? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin echomap 92 chirp sv eller lowrance hds?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo det stämmer Anders.
    Jag körde en 91:a med GT40-givaren i stort sett hela den sommaren. Har även testat GT-52-givaren och den är helt klart ett strå vassare. Mycket beroende på Chirp men också för trevligare givarvinklar för mig som prickskjuter på gös en del.

Garmin är väldigt trevliga maskiner att handskas med. Menyerna är lite speciella men enkla att förstå, responstiden vid knapptryck är bra och de verkar generellt sett vara ganska driftsäkra utan buggar eller skärmar som hänger sig.
    Egna inställningsmöjligheter på Echomap serien är ganska bra. Däremot gillade jag inte att den nollar en del inställningar varje gång den stängs av t.ex känslighet och önskat djupseende. Och detta på både 2D och Side Vün så man måste in på två ställen och ändra varje gång man startar upp maskinen. Men det här kan var förbättrat på den nyare 92:an.

Men när det gäller Side Vü som det heter på Garmin-språk så tycker jag nog att de inte är de vassaste på marknaden.
    Det är iofs inga större fel på dem och effekt har de så det blir över. Men jag tycker att man får ligga lite för högt på kontrasten (när man letar pelagiska ekon) och detta medför att strukturer på botten blir otydligare att se. Man ser inte skuggor på samma sätt som i t.ex Lowrance. Man kan nästan jämföra det med att upplösningen skulle vara lite sämre, fast det egentligen inte är det.
    Ser jag till exempel en stor fisk 6 meter under ytan där det är 12 meter, ser jag en skugga av fisken på botten i mitt HDS men det kan bara svagt anas på Garmin-skärmen.
    Nu kan det mycket väl vara så att den optimala farten på båten inte har hållts alla gånger men det är ett resultat över tid som jag tycker mig se.
    Kravet på hög kontrast ställer också till det när det regnar häftigt eller är mycket frömjöl i vattnet. Vissa tidpunkter blir SV faktiskt nästan obrukbart.

Men tänk på att det här bara är mina egna erfarenheter och att jag suttit och jämfört de olika märkena sida vid sida. Jag har dessutom stirrat på en HDS-skärm i så många år nu att man blir lite "hemmablind".
    Kör man enbart Garmin och lär sig den till fullo är jag tämligen övertygad om att man blir mer än nöjd.

Kommentera

Väcker lite liv i denna tråd igen då jag just nu står i valet mellan Garmin Echomap 92 chirp sv med GT-52 givare eller ett Lowrance elite 9 ti med totalscan givare. Ni som använder något av ovan lod, vad anser ni de har för stora fördelar, och vad upplever ni är begränsningen/ något ni saknar?

Vad jag kunnat utläsa i diverse trådar i detta ämne så är maskinerna ganska så snarlika så mycket faller på tycke och smak. Är ändå lite intresserad av ni som använder loden vad ni har för input.

Mitt fiske:
      Fiskar mestadels efter gädda och abborre i insjöar. Någon gång gös men inte avancerat prickskytte.
      På sommrarna ska det användas på västkusten för kustfiske efter makrill, gylta & torsk. Inget avancerat vrakfiske på stora djup.

Nedan är vad jag bollar med just nu i mitt beslut:

Garmin Echomap 92 chirp sv med GT-52 givare
      +
      *Skärmen upplevs som större än elite ti när jag testat dem i butiken
      *Möjlighet till att bygga ut med Panoptix
      *Har Quickdraw
      -
      *Dyrare än elite 9 ti
      *Kort ingår inte som det nu gör i Lowrance kampanjen
      ?
      *Kan man koppla på g2 HD och få fish eye på detta lod?

Lowrance elite 9 ti med totalscan givare
      +
      *C-map kort ingår vid köp (kampanj)
      *Cirka 1000kr billigare än Garmin lodet + att man nu får med C-map kort.
      -
      *Upplevs till utseendet lite "plastigare/billigare" än Garmin
      *Begränsningar att bygga ut lodet i framtiden

Och den sista frågan: Är det värt att lägga de extra 1000 lapparna på ett 9" lod eller ska man "snåla" och köpa 7" och köpa andra roliga fiskesaker för besparingen? =)

Kommentera

Ursprungligen postat av a03dansi Visa inlägg
        Väcker lite liv i denna tråd igen då jag just nu står i valet mellan Garmin Echomap 92 chirp sv med GT-52 givare eller ett Lowrance elite 9 ti med totalscan givare. Ni som använder något av ovan lod, vad anser ni de har för stora fördelar, och vad upplever ni är begränsningen/ något ni saknar?

Vad jag kunnat utläsa i diverse trådar i detta ämne så är maskinerna ganska så snarlika så mycket faller på tycke och smak. Är ändå lite intresserad av ni som använder loden vad ni har för input.

Mitt fiske:
        Fiskar mestadels efter gädda och abborre i insjöar. Någon gång gös men inte avancerat prickskytte.
        På sommrarna ska det användas på västkusten för kustfiske efter makrill, gylta & torsk. Inget avancerat vrakfiske på stora djup.

Nedan är vad jag bollar med just nu i mitt beslut:

Garmin Echomap 92 chirp sv med GT-52 givare
        +
        *Skärmen upplevs som större än elite ti när jag testat dem i butiken
        *Möjlighet till att bygga ut med Panoptix
        *Har Quickdraw
        -
        *Dyrare än elite 9 ti
        *Kort ingår inte som det nu gör i Lowrance kampanjen
        ?
        *Kan man koppla på g2 HD och få fish eye på detta lod?

Lowrance elite 9 ti med totalscan givare
        +
        *C-map kort ingår vid köp (kampanj)
        *Cirka 1000kr billigare än Garmin lodet + att man nu får med C-map kort.
        -
        *Upplevs till utseendet lite "plastigare/billigare" än Garmin
        *Begränsningar att bygga ut lodet i framtiden

Och den sista frågan: Är det värt att lägga de extra 1000 lapparna på ett 9" lod eller ska man "snåla" och köpa 7" och köpa andra roliga fiskesaker för besparingen? =)
        Du verkar ju själv inne på vad som är bra/dåligt.

Egen åsikt: Bra med Garmin: Quickdraw. Bra med Lowrance: Wi-Fi.

Har ju bara använt Garmin, men är väldigt nöjd med enheten jämfört med äldre Lowrance jag använt förut. Jag köpte min i fjol och stod i valet och kvalet mellan garmin och lowrance. Då blev det garmin pga lowrance TI bara fanns som 7"-enhet. Hade det varit idag hade jag säkert valt Lowrance. MEN! Det var innan jag förstod hur fantastiskt bra quickdraw contours fungerade. Nu vet jag att det har väl kommit nå nytt till Lowrance med för kartskapande, men i fjol var man tvungen å pynta för IG. Om det finns ett bra kostnadsfritt kartritningsalternativ så hade jag kört på Lowrance. För jag tror att själva ekolodsbilden mm borde vara jämförbar med echomap chirp. Är det dock fortfarande betaltjänst hade jag kanske kört på garmin, men wi-fi delning väger tungt tycker jag då man är fler i båten som vill se bilden.
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Sitter i samma båt som dig a03dansi.
          Det lutade mest åt Garmin pga Quickdraw, tills jag fick höra att man även kunde få se på sjökorten man loggar live via Sonarchart på Lowrance, så nu står man här och väger typ 50/50. Jäkla beslutsångest alltså. Många verkar gå över till Garmin och man hört mycket gott om dem, samtidigt så känns Lowrancelodet i detta fall lite mer modernt iom Wifi och touch. Panoptix tror jag aldrig att jag kommer skaffa ändå.
          Fiskar mest i mindre insjöar och med något av dessa lod så kommer man ju mer än gärna vilja utforska nya småsjöar enbart för att göra egna sjökort.

Någon som vet hur stort minnet är på dessa C-map kort man får med till Lowrance-kampanjen nu? Tänkte om det kommer rymma alla sjöar man loggar själv eller om man måste byta. Eller blir man ägare till sjökortet digitalt via hemsidan, och får lägga in det på valfritt SD-kort som man har sen innan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
            Sitter i samma båt som dig a03dansi.
            Det lutade mest åt Garmin pga Quickdraw, tills jag fick höra att man även kunde få se på sjökorten man loggar live via Sonarchart på Lowrance, så nu står man här och väger typ 50/50. Jäkla beslutsångest alltså. Många verkar gå över till Garmin och man hört mycket gott om dem, samtidigt så känns Lowrancelodet i detta fall lite mer modernt iom Wifi och touch. Panoptix tror jag aldrig att jag kommer skaffa ändå.
            Fiskar mest i mindre insjöar och med något av dessa lod så kommer man ju mer än gärna vilja utforska nya småsjöar enbart för att göra egna sjökort.

Någon som vet hur stort minnet är på dessa C-map kort man får med till Lowrance-kampanjen nu? Tänkte om det kommer rymma alla sjöar man loggar själv eller om man måste byta. Eller blir man ägare till sjökortet digitalt via hemsidan, och får lägga in det på valfritt SD-kort som man har sen innan?
            Mitt c-map kort är på 32gb iallafall, som jag fick med i kampanj nyss.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 797 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri  
            Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10