gps ekolod ipilot? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gps ekolod ipilot?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gps ekolod ipilot?

Hej.

Jag ska köpa nytt enligt rubriken.
    Gissar att det måste bli Humminbird, men vilken combo ska jag gå på?

Kompletterande info.

Båt - Silver Hawk med redan frontmonterad Minn Kota Riptide ST 55.

Jag fiskar i Stockholms skärgård, och då helst havsöring, abborre och gädda.

Budget < 20000

Med vänlig hälsning
    Rush
    Senast ändrad av Rush64; 2016-12-31, 09:45.

Eller ska jag strunta i ipilot?

Kommentera

Hej
      Du ska alltså köpa ett nytt ekolod/plotter samt en frontmonterad elmotor!?
      Och du vill att dessa ska lira tillsammans?

Vad har du för båt?
      Vad är det du fiskar?
      Vad har du för budget?

Du får precisera dig "lite" mer om nu någon ska kunna hjälpa dig med råd och tips.
      Vissa Humminbird och Minn Kota lirar ihop.
      Vissa Lowrance och Motorguide lirar ihop.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Og si gjerne noe om du skal koble andre ting til også. (Påhenger, radar, VHF, AIS etc)
        Team Colibri

Kommentera

Hej Henke,

Tack för din input, jag redigerar mitt första inlägg med dina synpunkter så blir det lättare att följa tråden.

// Rush64

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Og si gjerne noe om du skal koble andre ting til også. (Påhenger, radar, VHF, AIS etc)
            Inga fler tillbehör!!

Kommentera

Helix eller Onix?
              Helix kommer i andre generasjon nå, de med nettverk får etternavnet G2N og kommer fra 7" og oppover. Helix er basert på de gamle core/ matrix-modellene (de som het 859,899 etc) men med G2N får de nye prosessorer og endel nye funksjoner som kan være verdt å ta med seg kontra første generasjon. 2D-chirp og forbedret SideImaging og DownImaging sammen med raskere kartplotter er de viktigste endringene. Om du så vil ha 7/9/10/12 blir mest et spørsmål om lommebok.

Jeg regner med at toppmodellene Onix fornyes i 2017. Onix slik de er i dag er gamle og noe overpriset, men er fortsatt Humminbirds mest avanserte alternativ.

Uansett bør du vurdere 360 som tilleggsutstyr hvis du spinnfisker mye, den er kompatibel med både Onix og Helix men krever i praksis skjermer fra 9" og oppover. 360 er i mine øyne den største fordelen med Humminbird, og jeg er litt overrasket over at ikke flere spinnfisker bruker den. (Men det aner meg at prisen har endel med saken å gjøre.)
              Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Rush64 Visa inlägg
                Eller ska jag strunta i ipilot?
                det här förbryllar mig lite....i-pilot sitter i elmotorn och det hade du en redan, är det inte ipilot-link i den redan ? annars måste du köpa till även det...eller byta till en med i-pilot link i för att den skall lira med HB...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  det här förbryllar mig lite....i-pilot sitter i elmotorn och det hade du en redan, är det inte ipilot-link i den redan ? annars måste du köpa till även det...eller byta till en med i-pilot link i för att den skall lira med HB...
                  Anledningen till att jag frågar är att jag har noll koll. Jag har förstått att jag inte har link och tror inte att jag behöver det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    Helix eller Onix?
                    Helix kommer i andre generasjon nå, de med nettverk får etternavnet G2N og kommer fra 7" og oppover. Helix er basert på de gamle core/ matrix-modellene (de som het 859,899 etc) men med G2N får de nye prosessorer og endel nye funksjoner som kan være verdt å ta med seg kontra første generasjon. 2D-chirp og forbedret SideImaging og DownImaging sammen med raskere kartplotter er de viktigste endringene. Om du så vil ha 7/9/10/12 blir mest et spørsmål om lommebok.

Jeg regner med at toppmodellene Onix fornyes i 2017. Onix slik de er i dag er gamle og noe overpriset, men er fortsatt Humminbirds mest avanserte alternativ.

Uansett bør du vurdere 360 som tilleggsutstyr hvis du spinnfisker mye, den er kompatibel med både Onix og Helix men krever i praksis skjermer fra 9" og oppover. 360 er i mine øyne den største fordelen med Humminbird, og jeg er litt overrasket over at ikke flere spinnfisker bruker den. (Men det aner meg at prisen har endel med saken å gjøre.)
                    Jag ska titta på Helix. Tack

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri