Ekolod för vertikalfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod för vertikalfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod för vertikalfiske

Hej!
    Jag behöver hjälp av alla er teknik kunniga ekolods användare där ute.
    Har för tillfället en båt där sensorn till ekolodet sitter inbyggt i båten. Så att för att kunna vertikal fiska med bra träff på betet så måste jag driva sakta med bredsida. Har verkligen snöat in mig på vertikal fiske och funderar på att köpa ett lod enbart för vertikal fiske. Jag har ju redan plotter och ett lod för att se djup m.m

Har ni några förslag. Är inte i behov av SI.
    Jag har funderingar på ett Garmin striker7 dv. Kan man köpa detta i USA ?
    Tacksam för alla förslag!

Skitfiske på er!

Är det "bara" vertikalfiske som är det primära då behövs det inget värstinglod.

Ta vilket 2D lod som helst som har skvallerfönster.
    Tillverkare av lod väljer du efter vilket gränssnitt du är mest tillfreds med.
    Kanske välja samma fabrikat som du har idag för enkelhetens skull..?
    Större skärm är alltid att föredra men inte helt nödvändigt vid vertikalfiske om det bara är 2D du ska se på skärmen.

/ HenkeW

Kommentera

Skvaller fönster ? Samma som real tids fönster?
      Har förstått att de olika tillverkarna kallar det för olika saker.
      Nej jag vill inte ha ett värsting lod för flera månadslöner men i prisklass 4 - 6000 :- eller siktar jag för högt? J

ag är inget teknik freak så snälla skriv " på svenska" inget tekniskt mumbo jumbo på svengelsktyska. Förstår att ni vill vara snälla men jag ska ju förstå vad ni menar också. Har läst på litegrann så vissa ord är jag med på men börjar ni gå in alltför avancerat så fattar jag ingenting.

Ett lod som visar: fisk, bete - jigg, botten, djupskala, temp. Tror jag är det jag behöver.

Kommentera

Vill du bara ha 2d lod som du kan köra vertikalfiske med så behöver du inte ha något speciellt dyrt lod. Jag började mitt vertikalfiske med ett lowrance elite 5. Huvudsaken att det är realtids mönster och färg underlättar. Sen om du vill ha 5 tums skärm eller större är upp till dig

Kommentera

Vill du bara ha 2d lod som du kan köra vertikalfiske med så behöver du inte ha något speciellt dyrt lod. Jag började mitt vertikalfiske med ett lowrance elite 5. Huvudsaken att det är realtids mönster och färg underlättar. Sen om du vill ha 5 tums skärm eller större är upp till dig

Kommentera

Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
            Ett lod som visar: fisk, bete - jigg, botten, djupskala, temp. Tror jag är det jag behöver.
            Det klarar alla ekolod som kostar 4-6000kr.
            Gå in på närmaste sportfiskebutik som säljer ekolod så kan de säkert dema ett lod för dig så du ser alla funktioner.
            För 4-6000kr får du ett riktigt bra ekolod!

Kommentera

Ja färg känns som lite av ett måste. som jag förstått det så har de olika fabrikaten olika färgskalor för hårdhet på bottnar och på hur bra träff man har på jiggen. Stämmer det?
              Har funderingar på att köpa lodet genom släkt i USA. Någon som har erfarenhet av elektronik därifrån? Ska visst vara vissa tillverkare som delar upp sin produktion av lod till om de ska till amerika eller europa. Så att ett "amerikanskt lod" inte fungerar i europa och tvärtom.

Henke W Jodå nog har jag varit in på stadens fiskebutiker. Men de är ju trots allt försäljare och vill sälja sina produkter med Chirp SI DI o allt vad det nu heter. Jag vill ju höra från er med erfarenhet som vet vad jag ska titta efter och hålla mig undan från. Som vet!!

Är ett Garmin striker7 ett för avancerat lod för ändamålet? Är ju trots all ungefär halva priset mot för här....
              Kom gärna med förslag på andra lod.

Önskar man var ute o fiskade men en "mansförkylnig" har fått mig ankrad i soffan.....

Kommentera

Är ett Garmin striker7 ett för avancerat lod för ändamålet?

Kom gärna med förslag på andra lod.

Tacksam för alla svar!

Kommentera

Jag har dålig koll på Garmins lod, tyvärr.

Läser man lite på forumet ang lod så ser man ganska snart att det är Lowrance eller Humminbird de flesta här använder sig av.
                  Betyder såklart inte att Garmin är dåligt utan jag tror det mer har med tradition att göra.
                  Garmin har tidigare mest sysslat med enheter anpassade för sjöfart och det är först på senare år som de har kommit med fler konsumentprodukter som du och jag kan ha intresse av.

Vill du ha utlåtanden om div olika Lowrance/Humminbird så finns det betydligt fler som använder dem än vad det finns användare av Garmin...

/ HenkeW

Kommentera

Ok! Så Garmin är lite nyare på marknaden när det gäller ekolod. Det hade jag inte en aning om. Då fick jag genast känslan att jag kanske ska titta mer på Lowrance o Humminbird.

Så vad föreslår ni?

Tänkte försöka tillverka ett eget fäste för skärm och även rostfritt rör för sensor och kabel.

Har en fråga till ang eko lod

Jag har 12V uttag för lanterna i ryggstödet och ett i panelen bredvid skärmen till ekolodet. Finns det ekolod som kommer med "stickpropp" för just sån uttag? Vore ju ypperligt att bara sticka i en kontakt än att behöva koppla upp sig mot batteriet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 775 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17