Lowrance vs Garmin?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance vs Garmin??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance vs Garmin??

Spanar på nytt ekolod.

Kraven ja har är 2d, gps och sidevu.

Har kollat på följande:

Lowrance elite 7ti med totalscan givare.

Lowrance hds 7 gen2, både vanliga och touch. Främst begagnat.

Garmin echomap 71sv.

Garmin gpsmap 72sv tror jag de heter.

Fiskar främst vertikalt, men mycke spinnfiske också. Samt en del på öresund.

Garmin har ju quickdraw contours, vilket verkar sjukt nimt.

Lowrance har sitt insight vilket är nimt på sitt sätt där man kan ladda ner färdiga kartor på vattnen man ska till.

Nu till frågan, vilket ger mest bang 4 the buck.

Alla för och nackdelar tas gärna emot!

Vill ha ordentligt med kött på benen innan jag köper. Har sedan tidigare ett gammalt lowrance elite 5x. Har även haft ett Humminbird helix 5 gps/ekolod vilket jag inte va särskilt förtjust i. Gilla inte Humminbirds menyer osv.

Hoppas på massa kompetenta svar!

Skitfeske på er!
    Senast ändrad av esox88; 2016-09-20, 21:45.

Ingen?

Kommentera

Nobody?

Kommentera

Eftersom du redan har haft ett lowrance skulle jag köra på lowrance igen. Lättare att förstå inställning mm.
        Ti modellerna har jag ingen erfarenhet av. Kör med en hds 9 gen 3. Men ti är nog inte så dumt om man inte vill lägga allt för mycket stålar på ett lod :p

Kommentera

Körde hela förra sommaren med ett Garmin 91 SV och ett Garmin 7408 XSV i båten.
          Samtidigt användes mitt Lowrance HDS 10 Gen 1 med en LSS 2 box som referens. Ett lod som jag haft i flera år nu och därför är väl bekant med.
          Om vi börjar med Garmins 2D-lod så har det blivit avsevärt mycket bättre sedan de införde EchoMap-serien. De gamla Garminloden var inte mycket att hurra för.
          EchoMap seriens 2D-lod påminner väldigt mycket om Lowrance ekolodsbild. Det blir trevliga ekon med bra separationer direkt med standardinställningar. I den mer avancerade GPSMap serien blir ekona mer likt Humminbirds men då Garmin (likt Humminbird) har synnerligen avancerade inställningsmöjligheter kan man "skräddarsy" sina ekon så att de tecknas som man vill att de ska se ut.
          Lowrance saknar många av dessa inställningar men de behövs inte där. Ekona blir kanon och med förvarningar som inget av de andra märkena kan erbjuda. Observera att det här är mitt tyckande och kanske inte gäller alla. Det här gör att Lowrance är lite lättare att ställa in.
          Garmin har också lite snåla vinklar på sina givare i 200 khz vilket ställer till det vid prickskyttet. Men den nya GT-52 givaren är riktigt bra med 24 grader så den kan rekommenderas.
          Men oavsett märke gäller det att lära in sig på sitt eget lod.

SideVün på Garmin är riktigt vass.
          Nästan för vass om man ska vara ärlig. Jag tycker att man måste ligga ganska högt på kontrast och känslighet för att se frisimmande pelagiska fiskar på ett bra sätt men då syns de också väldigt bra. Detta medför att all fisk syns väl, även mindre. Det medför även att frömjöl i vattnet, häftigt regn eller propellersvallet från motorn vid backning syns väldigt väl och i många fall förstör bilden. Att t.ex jaga pelagiska ekon på våren med frömjöl i vattnet eller algblomning blir nästan omöjligt.

På Lowrance (iaf mitt) kan jag inte justera in känsligheten på SideScanen, bara kontrasten. Men det räcker.
          Jag kan ligga mycket lägre på kontrasten vilket ger renare bild och t.ex skuggor på botten från stora fiskar syns mycket bättre. Även strukturer på botten syns bättre eftersom skuggorna blir längre och tydligare.

När det gäller menyer och handhavande vinner helt klart Garmin.
          Enheterna är mycket trevliga att knappa runt på och alla inställningar nås på ett enkelt och logiskt sätt.
          71, 72, 91 och 92 har även ett ganska trevligt snabbfäste till skärmen. Man knäpper bara loss skärmen från bakstycket och samtidigt kopplas alla kablar ur. Inget skruvande eller meckande med bångstyriga bygelfästen.

Så mitt råd blir: Vill du ha bra 2D-lod och ett mycket bra sidoseende....Lowrance.
          Vill du ha en smidig och enkel enhet som ger fler inställningsmöjligheter....Garmin.
          Är du även nyfiken på QuickDraw och kanske även Panoptix? Ja då är ju svaret givet.

Prismässigt följer de varandra ganska väl i motsvarande modellserier men tillbehör och t.ex extra givare är något billigare till Garmin.

Hoppas detta kan hjälpa dig något i funderingarna.

Kommentera

Stort sett enig med Mikael som ga et meget bra svar. Det med menyene handler mye om smak og behag. Etter fem år med Lowrance trives jeg med de menyene, ellers liker jeg Raymarines versjon som likner. Humminbird og Garmin synes jeg er helt håpløse.

Personlig hadde jeg valgt HDS, på grunn av muligheten for mer enn en skjerm. Har du en ambisjon om å bruke sidescan mye er det en enorm fordel med to skjermer. Men også fordi den kan bruke en giver for 2D og en for structurescan så giverne kan plasseres uavhengig av hverandre. (Jeg er ikke en stor fan av alt-i-ett ekkoloddgivere). Tilsvarende fra Garmin blir GPSMap, og det er kanskje 721xs du mener? Den hadde blitt mitt alternativ to, helst med GCV10-modul så jeg får egen giver for sidevu/ downvu og en Airmar TM150M for 2D. TM150M har forresten også mye sidelobes, så forvarselet som Mikael snakker om er der med den, dog mindre enn med Lowrance sin HST-WSBL og du må kjøre med ganske høy følsomhet.
            Team Colibri

Kommentera

Ja där fick man ju lite o fundera på!! Kanonbra svar o precis va ja va ute efter. Får se till o ta mig i kragen och åka o klämma o känna på några olika.

Fördelen med elite 7ti e väl priset och att allt e "färdigt". Behövs inga boxar osv för att få allt man vill ha. Vilket ju gör det billigare.

Kommentera

Der også er det smak & behag.

Jeg foretrekker boksene kontra å ha funksjonene innebygget. Det gjør det lett å bygge nettverk med flere skjermer, og gir mindre press på prosessoren i den enkelte skjerm. Pt har jeg tre bokser i båten min.
                Team Colibri

Kommentera

Med box springer ju priset iväg lite.. Då ska de köpas skärm, box, kablar och givare. Men ja får se hur det slutar knappat lite på en kompis echomap 71 dv tror jag den heter. Va faktiskr riktig trevlig enhet.

Kommentera

Outdoorexperten verkar ha bra erbjudande på både echomap 72sv och 92sv.. Väldigt bra priser jämfört med vanligt. Känns som väldigt mycke enhet för pengarna. Och som de ser ut nu med båten man har blir det inte en drös med skärmar. Får nöja mig med en större och så får elite 5x hänga kvar som släpplod..

Drar i köptarmen men plånboken är inte riktigt lika glad för o öppna sig.. Dagens ilandsproblem..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17