Kapa kabel till elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kapa kabel till elmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kapa kabel till elmotor?

Jag har satt dit en frontmonterad Minn Kota på båten och funderar hur jag ska göra med kabeln som går till batteriet.

Jag har köpt en kontakt som jag har satt strax nedanför elmotorfästet, och från den ska kabeln gå under däck in i en låda där batteriet står.

Från elmotorn till uttaget behövs det bara ca 20 cm, och sedan kanske 50 cm fram till batteriet, och en liten bit efter säkringen.

Är det bara att klippa av dom längderna man ska ha av den befintliga kabeln som sitter på elmotorn eller ska man göra på något annat vis? Som ni märker kan jag absolut ingenting om el.

Ja, så lenge ikke den totale lengden på kabelen øker kan du bruke den originale.
    Team Colibri

Kommentera

Den ökar ju litegrann. På varje kontakt sitter de kanske 15 cm, så totalt 30 cm längre. Men det kanske inte har nån betydelse?

Kommentera

Det kan vi fort finne ut av. Hva er lengden før du setter i gang, hva er lengden når du er ferdig, og hvor mange A drar motoren på maks? Spørsmål en og to krever at du måler. Spørsmål tre besvares i spesifikasjonene på motoren din.
        Team Colibri

Kommentera

jag brukar klippa originalkabeln så kort som möjligt och sätta på kontakten och sedan fortsätta mot batteriet med en grövre kabel....originalkabeln är enligt mig på tok för klen och missminner jag mig inte står det AWG 10 möjligen AWG 8 på den

vilket motsvarar 5,26 respektive 8,36 mm2 vilket är i underkant vad man borde använda...

har du en meter till batteriet får du räkna 2 meter kabel,alltså skall både plus och minuskabelns längd räknas....15mm2 skulle jag nog föredra då....

sök på forumet finns mycket skrivet om kabel till elmotorer och hur det bör kopplas...och glöm inte säkra av den...
          Senast ändrad av byggarn; 2016-08-02, 07:14.
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jesse James Visa inlägg
            Jag har satt dit en frontmonterad Minn Kota på båten och funderar hur jag ska göra med kabeln som går till batteriet.

Jag har köpt en kontakt som jag har satt strax nedanför elmotorfästet, och från den ska kabeln gå under däck in i en låda där batteriet står.

Från elmotorn till uttaget behövs det bara ca 20 cm, och sedan kanske 50 cm fram till batteriet, och en liten bit efter säkringen.

Är det bara att klippa av dom längderna man ska ha av den befintliga kabeln som sitter på elmotorn eller ska man göra på något annat vis? Som ni märker kan jag absolut ingenting om el.
            Hej Jesse;

Ju grövre strömkabel du använder mellan elmotor och batterier desto mindre blir spänningsfallet!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

Kommentera

Problemet med spänningsfall är ju till stor del också beroende på vilken motor du har.
              Ju mer ström den drar desto större blir spänningsfallet på kabeln. Med en 2 m kabel 8 AVG ligger spänningsfallet på en 40Lb motor (ca 500w ?) runt 0,3 v. Inga jätteproblem alltså med mindre motorer. Dessutom minskar ju problemet när du inte kör full fart. Ofta används ju elmotorn bara till att hålla position och då är problemet med spänningsfall minimalt.
              Du kan räkna själv utan att kunskaper i raketfysik...

Inte heller fel att ta en voltmätare och jämföra spänningen över batteri och över själva motorn (under drift) så ser du hur pass kablarna påverkar din effekt. Oftast betydligt mindre än man tror. Däremot är våra batterier oftast sämre än vad vi tror, långa kablar gör ju iofs inte alls saken bättre.

Grova kablar ökar däremot säkerhet om det skulle uppstå en kortslutning så att säkringen verkligen löser ut före att kabeln brinner upp. Båtbrand är inget bra grilltips.... Kablar som ligger fast monterade och inneslutna bör vara rejält dimensionerade pga av denna orsak.
              /Gustav

Kommentera

jo men den dag huvudmotorn lägger av och det blåser lite och man måste gasa på lite med elmotorn under längre tid sitter en grövre kabel inte fel...man bör dimensionera för sådana eventualliteter tycker jag, better safe then sorry som de brukar säga...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Enig med byggarn her.
                  Det er noe litt selvmotsigende i å kjøpe en flott elmotor og store/dyre batterier og så bruke kabler som er for tynne. Da kunne du heller kjøpt mindre og billigere batterier og tykkere kabler. Men når det er sagt synes jeg elmotorene generelt kommer med for tynne kabler, jeg vil ikke over 0,1V i spenningsfall men er en sær tulling...
                  Team Colibri

Kommentera

Det är en Minn Kota Powerdrive V2 55lb. Originalkabeln är 120 cm + kontakterna 2x20 cm= 160 cm. Alltså 320 cm totalt. Säkring ska jag sätta dit, bara jag har rätt kabel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Miller_time, 2025-04-07, 20:45
                    6 svar
                    582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Miller_time  
                    Startad av Newborn, 2025-04-08, 11:59