Humminbird dyra i Sverige eller Lowrance billiga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird dyra i Sverige eller Lowrance billiga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Humminbird dyra i Sverige eller Lowrance billiga?

Funderat en längre tid på en 9" ekolod/plotter med sidoseende... tyvärr (?) har jag redan en Minn Kota så man riskerar att blir lite styrd så att säga...

I våras kom HB med nya modeller av Helix, bl a 9" så inför lanseringen hoppades jag på en aggressiv prissättning givet den stora konkurrenten Lowrance... Men vad hände?

Ett Helix 9" Si med Compactgivare kostar i USA ca 1000USD medan ett Lowrance HDS 9" Gen 3 med 2D/LSS kostar ca 2200USD. Givet detta "borde" ett Helix landa på ca 10-11 000kr, men icke utan 15 500kr respektive 20 000kr för Lowrance 9"...med givare.

Ser skevt ut tycker jag. HDS är delvis touch om man vill och har nog bättre nätverksmöjligheter än Helix. Helix 9" har dessutom en "snikmodell" av sidescangivare och når nog inte ens upp i samma bildkvalitet som de senaste (ganska gamla) HB 900, 1100-serien, frågan är då om Helix ens når upp till HDS nivå? (hört att HB på sidescangivare ska vara vassare medan Lowrance vinner i 2D i samma prisklass)

Kan det vara så att HBs generalagent här vill marknadsföra Helix som en 9":a i klass med Lowrance HDS 9 "fast billigare" medan det i hemlandet USA säljs som det "ekonomilod i 9" klassen" det egentligen är?

Vad säger ni, har HB fått hybris i Sverige eller är Lowrance extra prisvärda här eller vad?
    Senast ändrad av anteman; 2016-07-13, 23:42.

Det er liten tvil om at Humminbird (dessverre) overprises i Skandinavia. Som du er inne på er Helix teknisk lik de gamle 8xx etc modellene, med unntak av 12". Du kjøper med andre ord flere år gammel teknologi, og de burde vært priset godt under HDS. Hvor mye vil du betale for en 4-5-6 år gammel mobiltelefon? Onix er Humminbirds toppmodell og burde vært priset likt HDS, kanskje litt høyere med tanke på at Humminbird har en tradisjon for å beholde sine modeller lengre i programmet og kommer med oppdateringer til de som igjen gir en viss merverdi.

Forøvrig mener jeg Helix får HDSI fra 9 og oppover, det er 5 og 7 som har den enklere Compact SI? Jeg har brukt begge med de gamle modellene, og min erfaring var at forskjellen lå på SI, mens 2D var identisk.
    Team Colibri

Kommentera

Med tanke på vilka prisskillnader det kan vara runt om i världen på Humminbird får man säga att de är högt prissatta i Sverige.

Samtidigt får man säga att vissa Lowrance är mycket prisvärda. Elite 5 och 7 Ti modellen med touch och totalscan har väl princip hela marknaden i sina segment. 7 tummare för runt 8000 kr med totalscangivare kan inte många konkurrera med.

Kommentera

Sant, prisvärd men en 7 ti kostar ff ca 3000kr mer i sverige jmf med usa.

Kommentera

Helix 10" har XHS 9 HDSI 180 T medan Helix 9" kommer med XNT 9 SI 180 T givare. 9" har alltså likadan givare som 7" och 5". Medan 10" har en mycket bättre givare.

Pga MinnKota är jag också knuten till HB. Jag har tittat på att ta ett lod från Kanada där man kan få tag på den internationella versionen (meter) för ungefär halva (!) priset. Hittills har jag gått bet, någon som har tips på en bra sida som levererar till Norden??
          Senast ändrad av LucasS; 2016-07-14, 09:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av LucasS Visa inlägg
            Helix 10" har XHS 9 HDSI 180 T medan Helix 9" kommer med XNT 9 SI 180 T givare. 9" har alltså likadan givare som 7" och 5". Medan 10" har en mycket bättre givare.

Pga MinnKota är jag också knuten till HB. Jag har tittat på att ta ett lod från Kanada där man kan få tag på den internationella versionen (meter) för ungefär halva (!) priset. Hittills har jag gått bet, någon som har tips på en bra sida som levererar till Norden??
            Meter? De kan alla visa meter Bara ändra i menyn. Det är samma firmware på alla. Vad som däremot händer är om du tar ett humminbird från annan region att du kommer ha ett stort meddelande på skärmen hela tiden. Och det ligger kodat i chipet (bränt in) på enheten, inte firmware.

Man har försökt knäcka det på olika forum men inte lyckats. En internationell modell har jag inte hört talas om. Om det skulle finnas en sådan modell skulle det vara meningslöst att ha regionknutna modeller. Ingen skulle köpa regionknutna om den internationella är mycket billigare.

Edit:
            Skall tydligen finnas en verison som även är låst i feet och tidszon. Tror det är den som säljs på amerikanska marknaden.
            Senast ändrad av Silverfisk; 2016-07-14, 10:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flower Visa inlägg
              Sant, prisvärd men en 7 ti kostar ff ca 3000kr mer i sverige jmf med usa.
              Jag vet inte hur det är med Lowrance, men kör du ett Humminbird från annan region kommer du få ett stort meddelande på skärmen som inte går ta bort om den används i "fel" region.

Kommentera

Här hittar du en 10:a för 12500kr frakt och tull tillkommer http://www.gpscentral.ca/products/hu...ix10sigps.html.
                Tidigare var det endast mjukvarulås på loden (Lowrance).

Kommentera

Ursprungligen postat av Caledonia Visa inlägg
                  Här hittar du en 10:a för 12500kr frakt och tull tillkommer http://www.gpscentral.ca/products/hu...ix10sigps.html.
                  Tidigare var det endast mjukvarulås på loden (Lowrance).
                  Ingen fraktkostnad. Tillkommer moms och tull. Priset 15.840 kr med tull (3,7%) och moms (25%). Den kostar runt 20.000 i Sverige.

Jag får ge mig. Finns en US version och en internationell version. Detta är den internationella.

Dock har de backlogg på den och inga i lager.

Bra sida för räkna ut tull och moms

Kommentera

Räcker med en enhet som skickar ut signal i nätverket så tar de andra upp den.

Har själv en 4år gammal 898 som delar ut si till nätverket som min Helix10 utan SI visar bilden på i bra upplösning.

Köpte ena för 5000kr inkl givare och sparade bra med pengar på att kunna köpa en 10" utan SI kontra vad den med kostade.
                    Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 681 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri