Garmin aktergivare!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin aktergivare!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Garmin aktergivare!?

Har en liten undran...

Köpte nyligen en Linder Arkip 460 med Garmin 721xs kombiplotter/ekolod men nu till min lilla undran.

Det verkar vara en vanlig aktergivare med D/T (Djup och Temp) 50/200Hz men utan DownVü, CHIRP osv på.
    Är det värt att införskaffa en ny aktergivare med DownVü, Sidevü, Chirp, osv. t.ex.
    Garmin GT20-TM eller GT21-TM alt. GT22-TM?
    Fiske är livet!

Garmin 721 är inte kompatibel med SideVü tyvärr. för det behövs en black box.

Fiskar du på havet över stora djup kan ju Chirp vara trevligt, annars är det tveksamt.
    Och vill du få en bättre översyn över botten är DownVü ett bra hjälpmedel. Men om det är värt merkostnaden beror nog mest på dig och ditt behov. Själv använder jag DownVü väldigt lite.

Vad gäller ekolodets vanliga 2D-funktion blir det ingen skillnad om du byter ut givaren.

Här finns lite matnyttigt: https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/mari...rod119865.html

Kommentera

Funktionerna jag mest funderar över är just DownVü och Chirp. Har inga planer på att använda båten i havet och djupet överstiger inte 55m i de sjöar där jag fiskar så vet inte om det är värt att lägga pengar på aktergivare med de funktionerna för fisket och är väl det jag undrar mest över ifall det är stor skillnad på att köra med de kontra vanligt ekolod.
      Fiske är livet!

Kommentera

Fick också med en vanlig givare till min 721xs. Bytte till en Garmin GT20-TM med DownVü och Chirp.
        Jag lär inte mer fisk, men det är kul att utnyttja lodets alla möjligheter. Se till att uppgradera till quickdraw countour, så du kan logga och göra egna sjökort live på skärmen.
        Click image for larger version

Name:	14675715350921433103592.jpg
Views:	1
Size:	939,1 KB
ID:	1781944

Kommentera

Efter samtal med en väldigt duktig kille på Garmin support, så slutade det med att jag nu har beställt en Garmin aktergivare GT22-HW-TM.

GT20 ger dig: fast frekvens på vanligt fiske ekolod (ingen chirp) plus downVü med Chirp

GT22 ger dig: Chirp på vanligt fiske ekolod och DownVü med Chirp. Denna givare är bäst på vattendjup 0-40 meter. Fiskar du på större djup finns det också GT23.

När man pratar Chirp, har man "Midband" eller High & Wide" band Chirp. Vilken typ av Chirp som är bäst, beror på det vattendjup man fiskar på. En HW givare rekommenderar vi för djup 0-40 meter. En M givare för runt 30-40 meter och uppåt.

Chirp ger absolut bättre upplösning och bättre separation på Eko'n oavsett typ. Så håller man på med fiske vill jag absolut rekommendera Chirp på allt.
          Fiske är livet!

Kommentera

Garmin med og uten CHIRP er to forskjellige ting, uansett dybde. GT22 blir du sikkert fornøyd med.
            Team Colibri

Kommentera

Så då har jag bytt aktergivaren och måste säga att det var som dag och natt

Chirp och DownVü var ju riktigt grymt.
              Fiske är livet!

Kommentera

Beställde också en ny Arkip och då följer visst Garmin 721xs med..
                Kommer att ha den i fören tillsammans med en Panoptix givare som sitter på MotorGuiden och en Lowrance HDS Carbon med 3D StructureScan givare som jag kan koppla ihop med MotorGuiden..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 709 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17