Portabelt enkelt alround ekolod nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portabelt enkelt alround ekolod nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Portabelt enkelt alround ekolod nybörjare

Hej fiskare, jag har en liten fundering, jag skulle vilja ha ett ekolod, mestadels för att se djup/bottenstruktur, men kan man se någon firre så klagar jag inte på det, men botten är det jag är ute efter, och det ska vara smidigt att ha med sig både i båtarna och på vinterfisket, och givetvis billigt men pålitligt, jag är helt nybörjare på ekolod, har aldrig peta på ett, så kom gärna med tips,
    Mvh Fredde

Finns ju färdiga portabla ekolod som sitter i En liten väska oftast,
    Duger gott till isfisket eller båtfiske om man lånar nån båt eller så.

Går utmärkt att bygga om 'vanliga' ekolod till portabla, många inklusive jag själv har byggt med en mindre verktygslåda med en blyaccumulator eller mc-batteri inuti.
    Och sedan ett Ekolod fastskruvat ovanpå locket, om du googlar finner du mycket intressant.

Jag har ett Garmin echo 300 som jag byggt om till portabelt, används främst till vinterfisket!
    Fungerar fint till rödingen ��

Kommentera

Hejsan lyfter tråden igen eftersom att jag ännu inte skaffat något lod, och tänkte hårdsatsa på gäddfiske med svågern i sommar, som jag skrev tidigare så är det botten jag är mest nyfiken på, suttit och kollat filmer i flera dagar och blivit sugen på att få till botternkarta/sökort över sjön vi fiskar mest på, så ett kombi ekolod plotter är väl det ända rätta, har kollat på lowrance hook 4 och liknande i den prisklassen, men jag tycker jag inte hittar nå bra filmer eller förklaringar på hur det ser ut när man lagt in kartan på ekolodet efter att ha spelat in och gjort bottenkarta på datorn. och det ska vara portabelt, men det kan jag fixa själv, har inte tummen helt mitt i handen, så en låda med batteri och koppla in det känns inte som några problem. Men tekniken och funktionerna på ett ekolod har jag noll koll på. Så vad tror ni, vad kan vara bra att börja med för lod?
      Mvh Fredrik

Kommentera

Hook 4 kombinert med Insight Genesis eller Reefmaster gir deg det du spør etter.
        Team Colibri

Kommentera

Om man jämför Lowrance hook 4 med insight Genesis mot Garmin echoMAP™ 42dv med Quickdraw Contours vilka fördelar\nackdelar har dom mot varandra då?

Kommentera

Det er mest et spørsmål om smak og behag.

Garminen har Quickdraw, Hook har ikke live-mapping direkte men kan få det indirekte via Sonarserver og app på mobil/ nettbrett..
            Garminen kan bruke Garmin Connect, Hook kan bruke Insight Genesis.
            Garminen kan ikke brukes med 3.-parts kart, Hook kan bruke Reefmaster, Navionics, C-map etc
            Hook har litt bedre skjerm enn Garminen.
            Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 789 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri