Navionics sjökort och Insight Genesis samtidigt på ett Lowrance Elite-7 Ti ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Navionics sjökort och Insight Genesis samtidigt på ett Lowrance Elite-7 Ti ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag kan förstå tanken med att köra Navionics först för att inte riskera att köra på stenar och sedan logga för att skapa en komplett djupkarta.
    Den manövern blir dock svår med ett Elite 7 Ti, tyvärr..

Kommentera

Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
      Sjökort är för navigering, IG är för fiske mycket mer detaljer, sjökorten är mest till för att du inte skall gå på grund, titta på dessa bilder, det är samma område, det är stor skillnad.

[ATTACH=CONFIG]87772[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]87773[/ATTACH]
      OK! Förstår tanken. För mig är det ju inte sktuellt eftersom Navionics inte har kort över sjöarna där jag huvudsakligen fiskar. Men det är väl bara att byta kort när man kommer dit där man vill logga. Kan ju ändå inte se båda korten samtidigt. Eller har jag otur när jag tänker?
      Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Realdoolar Visa inlägg
        +1 jag undrar samma sak. Har cmap N-max sjökort dock. Kan man kanske logga till samma kortet eller fördärvar man då kartan?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
        Om det är en nedladdad variant av C-Map så torde det inte vara något problem med att logga till samma minneskort som sjökortet ligger på. Iallafall de olika C-Map-varianter jag kört med är bundna till plottern/ekolodet och inte till minneskortet. Så går kortet sönder är det bara att kopiera över en ny kopia av sjökortet till ett nytt kort. Och jag har aldrig haft problem med att logga till samma kort ur ren teknisk synvinkel. Har kört så i två år med HDS.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
          OK! Förstår tanken. För mig är det ju inte sktuellt eftersom Navionics inte har kort över sjöarna där jag huvudsakligen fiskar. Men det är väl bara att byta kort när man kommer dit där man vill logga. Kan ju ändå inte se båda korten samtidigt. Eller har jag otur när jag tänker?
          Gösta
          Du tänker helt rätt

Kommentera

Mmm, tanken var att kunna få mer detaljerade sjökort över vissa ställen jag fiskar ofta på. Men dels är det ju oftast relativt bekanta vatten för mig så jag får klara mig utan Navionicskortet i Elite'n just då och använda kortplatsen för loggning - eventuellt att man tar med sig sin iPad och har den som navigator under de turerna.

Sen tänkte jag också logga en del andra/mindre vatten som det inte finns täckning för på Navionicskortet så där blir det ju inget problem.

Men lite tagen på sängen blev jag allt :-)

/Rikard

Kommentera

Jag har ännu inte fyllt i mina uppgifter för att få gratis C-Map kort tyvärr, men nu när ja gick in och skulle göra det verkar de som att de skickar ut kort via post och ej som en nedladdningsbar fil? Då går det med andra ord alltså inte att göra som Hagg skriver tidigare i tråden, eller går det att ladda ner filerna i alla fall för att kunna kopiera in dem pånytt vid ett korthaveri?

/eric

Kommentera

Ett problem med nedladdningsvarianten av C-Map, via Navico, är ju att Navicos webshop ligger nere och därmed också tjänsten att ladda ner sjökort man köpt.

Kommentera

Jag tänker mig att om det går att göra en kopia på C-map kortet att ha som backup kan man ju alltid prova att logga till det. Har mailat Navico och ställt dessa frågor... Återkopplar här i tråden när jag får svar!

//Vidar

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 774 visningar
                  0 gillar