AGM batterier - hyr mycket bättre än "vanliga" batterier är dom? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AGM batterier - hyr mycket bättre än "vanliga" batterier är dom?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• AGM batterier - hyr mycket bättre än "vanliga" batterier är dom?

Mina batterier som jag använder till elmotorn är slut som artister. Så, det är bara för mig att köpa nytt/nya. Frågan är; vad kan ett AGM batteri(kommer i så fall köpas på den lokala biltema butiken http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...ri-2000028225/ ) göra som ett vanligt inte kan. Vad betyder detta; "AGM-batteriets cyklingstålighet är tre gånger högre än för ett vanligt standardbatteri." ?

Att det rent säkerhetsmässigt är bättre får jag intrycket av när jag läser beskrivningen. Men, det jag undrar konkret är;
    Kan jag i stort sett köra tills propellern slutar snurra utan att batteriet tar skada?
    Kan jag utnyttja en betydligt större andel av batteriets kapacitet(jämfört med ett vanligt batteri) innan jag, för batteriets livslängds skull, bör sluta köra?
    Hur mår batteriet om jag skulle råka vänta några dagar/veckor/månader med laddningen efter att ha använt upp kapaciteten?
    All you need is Lubb.

Fördelen med ett AGM-batteri är att du kan ta ut mer ström utan att batteriet skadas, tex om du har ett "vanligt" batteri på 80Ah så kan du ta ut max 50%(40Ah) kontinuerligt utan att batteriet tar skada. Ur ett 80Ah AGM-batteri däremot går det att ta ut upp till 80%(64Ah) som max. Dessutom är självurladdningen mycket mindre på ett AGM-batteri, det töms mycket långsammare av sig själv än ett vanligt batteri. Sedan så är AGM-batteriet okänsligt för placering, man kan tex montera det upp och ner om man vill. Den enda riktiga nackdelen är det höga priset. Att man ska ha en smartladdare till det är ett måste för att undvika koka sönder det, liksom till alla vanliga batterier också, för den delen. Och man ska alltid ladda batteriet så fort som möjligt, oavsett typ.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Att man ska ha en smartladdare till det är ett måste för att undvika koka sönder det, liksom till alla vanliga batterier också, för den delen.
      Är en Biltema art.nr 37-745 12V 8A laddare("For 12 Volt Lead Acid&GEL cell batteries") att betrakta som smart? Den går automatiskt över till underhållsladdning när den laddat fullt.
      All you need is Lubb.

Kommentera

I princip, men hur är den i praktiken, någon som vet ? Själv skulle jag dock köpa en Ctek, Exide etc.

Kommentera

AGM (och även Gel) batterier har den stora fördelen att de går att cykla betydligt fler gånger än vad ett vanligt bly/syra batteri går att cykla.
          En cykel är alltså då du drar ur batteriet till vad som är max rekommenderat och sedan laddar du det fullt igen, då har det gått en cykel.
          På ett vanligt marin/fritids batteri brukar man prata om ungefär 200 cykler innan det ska bytas ut och på AGM / Gel så kan det röra sig om 3-4ggr så många cykler.

Lite egna tankar ang ovanstående info:
          Låt säga att man fiskar runt 50ggr en sommar och man använder sin elmotor skapligt flitigt och drar ur sitt batteri vad som max är rekommenderat varje gång, då ska alltså batteriet hålla i runda slängar 4 år om det är ett vanligt marin/fritid batteri..
          Har man då istället ett AGM eller Gelbatteri då ska det i praktiken hålla 3-4ggr längre än ovanstående batteri.
          Mao 12-15 år ungefär.
          Jag kan lova alla att så länge kommer aldrig ett batteri att hålla för någon !
          Efter några år så tappar alla (!) batterier kapacitet oavsett hur de används och laddas så att i tron köpa ett dyrt batteri för att få ut extrem livslängd tycker jag är något missvisande. Visst, de håller längre men inte extremt mycket längre.

Ovanstående förutsätter att man verkligen avverkar 1 cykel varje gång men jag tror inte man gör det om man ska hårdra saken utan många gånger kanske man avverkar bara 1/2 cykel och då blir livslängden redan där mycket längre.

Ska även tillägga att AGM/Gel är känsligare för överladdning, fel laddningscykel, samt tar lättare skada om de står oladdade en längre tid.
          Ett Agm/Gel kan man inte "skrämma" igång som man brukar kunna göra med ett vanligt bly/syra batteri.

Summan av mitt resonemang är att visst, AGM/Gel är klart bäst då det gäller antalet cykler och de går att dra ur mer varje pass men de är även klart dyrast samt är mer känsliga för "dålig" laddning.
          Vanliga Bly/syra marinbatterier är betydligt billigare och de håller mycket länge om man sköter dem på rätt sätt enligt ovan exempel. (till halva priset ungefär)

Som svar på TS frågor:
          Köra tills propellern slutar snurra: NEJ
          Utnyttja större del av ett AGM batteri: JA
          Vänta några dagar, veckor, månader innan laddning: STORT NEJ

/ HenkeW

Kommentera

Henriks betraktninger kan du sette to streker under...
            Team Colibri

Kommentera

Fördelen med ett gel- eller AGM-batteri är enligt mig att man kan klara sig med ett batteri, vilket är en fördel om man har ont om plats eller måste bära med sig det till och från fisket, men om man har plats för flera och inte behöver lasta dem ur och in i båten hela tiden så funkar det lika bra med vanliga batterier. Sedan hur länge batterierna håller verkar till stor del bero på turen, då det ibland verkar vara stora skillnader mellan olika exemplar av samma batteri, iaf bland de billigare märkena. Själv är jag nöjd med mitt 80Ah maringelbatteri som har funkat klanderfritt i sex år snart.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 774 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17