Nytt ekolod, vad ska man tänka/välja på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt ekolod, vad ska man tänka/välja på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt ekolod, vad ska man tänka/välja på?

Tjenare alla!

Jo det är så att jag ska köpa ett nytt ekolod och jag har läst runt lite men det är svårt att hitta rätt information så lite hjälp vore guld värt.

Jag har tänkt mig runt 5000kr priset, det jag ska använda det till är för gädda / öring / röding främst, enklare trolling / vertikal i insjöar endast (enklare 4,3m styrpulpet). Så vad ska man tänka på? vissa frekvenser från givare osv? Är det nödvändigt med delad skärm? huvudsaken är att man ska ha en bra bild givetvis och helst med GPS för markering av hotspots då det behövs när man återvänder till sjöar på längre avstånd då minnet är en färskvara för mig.

Jag är erfaren fiskare och tillbringar väldigt mycket fritid till fiske, men ekolod är jag inte hemma på som sagt, så ni som har erfarenheter, skicka iväg nån mening om vad ni skulle anse passa bra, vad är ni nöjda med? Nu kanske 5k klassen är billigt, vad vet jag.

hare gött å skitfiske på er!

Vanliga frekvenser i insjöar är väl framförallt 83 kHz och 200khz. Använder 200 för fiske efter gös (vertikalt), mindre kon och mer exakt. 83:an är en vidare kon som lämpar sig bra vid fiske efter röding. Trollar inte så mycket men kan tänka mig att denna frekvens funkar ypperligt för detta ändamål.
    Finns ju ett gäng olika märken gällande ekolod och det första man bör göra enligt mig är att åka till butik och få klämma lite på demoexemplaren. När du väl bestämt dig är det bara att testa, fiska och experimentera. Ett annat tips är att önska sig Ekolodsboken av Bo Hall i födelsedagspresent.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
    1 020 svar
    127 774 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Team Colibri  
    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17