Ekolod till plastbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod till plastbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod till plastbåt

Hej,
    Har tänkt att börja gösfiska inom kort och tänkte då inskaffa ett ekolod. Problemet är att min båt är gjord i plast och är väldigt gammal så jag kan tyvärr inte skruva fast något i den. Har sökt en del information om ekolod och med tanke på de pengar jag har vill jag förmodligen köpa ett lowrance ekolod i prisklassen 1-2,5 tusen. Hur ska jag fästa ekolodet och givaren? Funderar på om det funkar med sugproppsfästen :/ och i så fall går der att köpa ett ekolod med skruvfäste och sedan byta ut det mot ett sugproppsfäste ? Vilket skulle vara det bästa sättet att montera det på? Tacksam för svar

Här är en bild på båten:
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_2016-05-10-10-21-52.jpg
Views:	1
Size:	234,1 KB
ID:	1845966

Ursprungligen postat av SalmoSlider26 Visa inlägg
    Hej,
    Har tänkt att börja gösfiska inom kort och tänkte då inskaffa ett ekolod. Problemet är att min båt är gjord i plast och är väldigt gammal så jag kan tyvärr inte skruva fast något i den. Har sökt en del information om ekolod och med tanke på de pengar jag har vill jag förmodligen köpa ett lowrance ekolod i prisklassen 1-2,5 tusen. Hur ska jag fästa ekolodet och givaren? Funderar på om det funkar med sugproppsfästen :/ och i så fall går der att köpa ett ekolod med skruvfäste och sedan byta ut det mot ett sugproppsfäste ? Vilket skulle vara det bästa sättet att montera det på? Tacksam för svar

Här är en bild på båten:
    [ATTACH=CONFIG]87117[/ATTACH]
    Hej Emil;

En akterspegelsgivare med sugkoppsfäste passar inte bra på akterspegeln till din båt ovan. Risken är alltför stor att givaren lossnar och dras in i propellern. Även om du använder säkerhetslinan till sugkoppsfästet lär du få problem varje gång sugkoppsfästet släpper. Bättre är att köpa en givare med vanligt akterspegelsfäste som du skruvar fast längst ner på akterspegeln 15-20 cm från mittlinjen vid sidan av motorn.

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

Det är väl klart att det går att skruva i den där båten.

Kommentera

Hej ! Jag har fäst min givare i en träregel som jag skruvar fast med en tving i båten. Lätt att ta med sig hem. Funkar kanon.
        Vänligen /Paulo

Kommentera

Vad bra då vet jag, tack så mkt för svaren!

Kommentera

Varför inte ett portabelt givarfäste som du sätter på sidan av båten ist? Mycke bättre om du ska vertikala.

Kommentera

Det borde inte vara några konstigheter att borra och skruva fast ett ekolodsfäste i din båt tycker jag?
              En ordinär plastbåt, se bara till o täta skruvhålen med sikaflex el motsvarande.

Kommentera

Jag limmade en plastkloss på ca 10x10 cm och 3cm tjock på min akterspegeln ned epoxy.
                Detta för att slippa göra hål i båten, ska man byta lod i framtiden de också perfekt.
                Sitter stenhårt och håller för 30 knop utan problem, se bara till att göra rent och rygga upp ytan lite där du ska limma.

Kommentera

Hej

Att den är gammal spelar mindre roll MEN ... det som man alltid ska tänka på i en gammal(äldre än 4-5 år) plastbåt är att om man
                  vill plasta tex så ska man alltid använda Epoxi, aldrig polyester då den inte klarar att "binda" mot den gamla härdade plasten utan den lägger sig som ett lager utanpå den gamla plasten men sitter inte fast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 704 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17