HDS7 GEN2 Ström störning i lodet, seriekopplat batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HDS7 GEN2 Ström störning i lodet, seriekopplat batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

När jag skriver motorguidens minuspol menade jag minuspolen på det batteri som driver motorguiden.

Kommentera

Fick hjälp av Rickard på Thermoprodukter och nu är jag av med störningarna. Lösningen var att skapa en gemensam jord mellan trollingmotorbatteriet, lodbatteriet och bensinmotorbatteriet. Konstigt nog så blev det ingen eller försumbar skillnad när jag byggde ihop trollingmotorbatteriet och lodbatteriet. Den stora skillnaden kom när jag la ihop lodbatteriet och bensinmotorbatteriet. Som sagt så ligger alla tre ihop nu och det fungerar. Skriver detta då det kanske kan hjälpa någon annan att slippa en massa jobb med att leta fel. Ha det gott!

Kommentera

Ursprungligen postat av Inneboenden Visa inlägg
        Fick hjälp av Rickard på Thermoprodukter och nu är jag av med störningarna. Lösningen var att skapa en gemensam jord mellan trollingmotorbatteriet, lodbatteriet och bensinmotorbatteriet. Konstigt nog så blev det ingen eller försumbar skillnad när jag byggde ihop trollingmotorbatteriet och lodbatteriet. Den stora skillnaden kom när jag la ihop lodbatteriet och bensinmotorbatteriet. Som sagt så ligger alla tre ihop nu och det fungerar. Skriver detta då det kanske kan hjälpa någon annan att slippa en massa jobb med att leta fel. Ha det gott!
        Mycket bra och klokt. Om man ej ska ha allt helt separat så ska man ha en riktigt bra jord(-) till samtliga enheter(gäller motorn också) OCH allt ska jordas i en och samma punkt dvs om man kopplar elmotorns (-) till batteri 1 så skall alla övriga enheters jord(-) också kopplas till batteri 1 (-)!

Sedan kan man koppla enheternas + till valfritt batteri bara man ser till att det blir rätt spänning 12/24 volt tex.

En sak att tänka på är att det är bättre att ha en grövre (-) än (+) kabel, dvs dom ska gärna ej vara lika grova dock ska (+) vara dimensionerad för max strömuttag medans (-) tex dubbelt så grov, detta av samma anledning som ovan. Konstigt men sant

Jordströmmar kan skapa konstiga fel och tom förstöra enheter.
        Senast ändrad av mlaajanen; 2016-10-07, 21:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
        1 020 svar
        127 713 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri  
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17