HDS7 GEN2 Ström störning i lodet, seriekopplat batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HDS7 GEN2 Ström störning i lodet, seriekopplat batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• HDS7 GEN2 Ström störning i lodet, seriekopplat batteri

Hejsan

I helgen som var serie kopplade jag mina 2st 75ah batterier för att det kunna ladda upp båda samtidigt, tidigare ladda jag ett batteri i taget och hade dom separat kopplade. På ett av batterierna har jag El motorn (minnkota powerdrive) och det andra batteriet mitt ekolod (lowrance hds7 gen2)

Idag när jag var ute och startade elmotorn märkte jag hur bakgrunden på ekolodet skiftade färg när jag började köra med elmotorn? Men så när jag stängde av motorn gick lodet tillbaka till vit bakgrund igen, minsta lilla knapp tryck jag gjorde på ipiloten så blev det som lila sträck i lodets bakgrund. När jag hade Ipilot inställd på hastighet 8 1/2 så var bakgrund jämn och vit, men minsta ökning upp eller ned så kom det lila tillbaka i bakgrunden. Vad kan vara felet? Kändes som när jag kräver ström från elmotorn så blir det någon störning på lodet?

75ah batteriet fram i båten är kopplad med elmotorn, från det batteriet till det bakre som driver ekolodet går en silverpleterad 16mm2 kabel på ca 4m sen från det bakre batteriet fram till ekolodet har jag en 2,5mm2 koppar kabel som driver lodet.

Tack för all hjälp! Click image for larger version

Name:	DSC_0005.jpg
Views:	1
Size:	986,2 KB
ID:	1845866

Jag hoppas du parallellkopplade batterierna och inget annat. Seriekopplar du får du 24V...

Störningarna du ser på lodet kommer garanterat från elmotorn och att det kommer vid vissa hastigheter beror på att du ibland träffar känsliga frekvenser som stör lodet mer eller mindre. Separera batterierna och se om problemen minskar. Om ja, koppla ihop bara vid laddning eller köp en laddare till.

Kommentera

Jag ber om ursäkt om jag använde fel ord seriekoppla/parallel. Jag har kopplat från -polen på batteri 1 till batteri 2 lika så +polen.

Fick berättat för mig att det inte skulle vara några problem att koppla så. Gick precis och köpte mig Cteks största laddare enbart för att kunna ladda alla batterier snabbt under natten utan att behöva gå ut och koppla om dom, men då är det bara glömma den bekvämligheten då?

Går nämligen i tankarna på att införskaffa mig ett till 75ah och koppla in med dessa 2, eller om jag tar bort dom 2 i fören till elmotorn och ställer dit mitt 155ah och kopplar ihop med 75ah som styr lodet. men då är det bara glömma dessa tankar då? (sitter och googlar på detta nu men ni kanske kan svaret)

Tack tack för alla svar

Kommentera

Hvem sa at det der kom til å gå bra?

Batterier som brukes med en elmotor bør ikke benyttes til øvrig elektronikk, og spesielt ikke ekkolodd. Det må bli problemer, og ved å koble batteriene dine sammen har du i praksis en batteribank nå, hvor elektrisk støy spres i hele systemet. Du må gjerne koble batteriene sammen ved lading, men ved bruk bør du ikke gjøre det. Husk å koble fra all elektronikk når batteriene lades.

Mens vi er i gang, du skal IKKE koble sammen batterier av ulik størrelse (A). Batterier som kobles sammen (både serie og parallell) skal være like. Helst også identiske i alder/ slitasje.
        Senast ändrad av Team Colibri; 2016-05-02, 11:45.
        Team Colibri

Kommentera

Har en kollega som drivit fiske butik tidigare och bland annat renoverar sin båt nu med radar+lod+stereo m.m. Han hade kopplat ihop det så att alla batteri laddas samtidigt?

Men har inte fått höra något om att lodet skall drivas på ett separat batteri. Som inte har någon annan elektronisk utrustning som stör?

Men då kan jag ha en batteribank på 2st 75ah eller 1st 155ah till elmotorn fram ikke sant? Där sätter jag min eltek laddare.

Sen får jag ha min gamla laddare bak till ekolodets batteri på 75ah.

Om ingen annan har en lösning på hur jag ska kunna ladda alla batterier samtidigt, utan att det ska störa ekolodet när det väl ska användas på sjön?

Tack på förhand för alla svar!!
          Senast ändrad av discokaj; 2016-05-02, 12:03.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	båten.jpg
Size:	26,1 KB
ID:	1781465

Här har ni kopplingen idag, som gör att det blir störningar. Går det skaffa någon typ av brytare på 16mm2 som gör att batteri 2 inte känner av batteri 1 till ekolodet när man är ute och kör?

Kommentera

Alt som skal til er å bryte kretsen mellom batteriene når de er i bruk, feks ved å ha en hovedstrømsbryter (eller en annen bryter beregnet på høy A) mellom de. Så slår du over bryteren igjen når du skal lade.

Jeg har enda til gode å se en fabrikant av elmotor si at det er lurt å koble noe annet enn elmotoren til dens batteribank. Ser vi bort fra dette med støy, så belaster en elmotor batteriet hardt, som igjen vil medføre at tilførselspenningen til alt annet koblet til det samme batteriet vil variere. Ting som ekkolod, VHF, radio, kartplotter etc liker ikke store variasjoner i tilførselspenningen og vil fort gi ymse "bugger". I værste fall vil ting skru seg av når du gir gass med elmotoren og batteriet ikke er helt nyladet.

I bruksanvisningen til elmotoren jeg har nå (en Motorguide) står det klart og tydelig at man ikke bør koble andre ting til motorens batteri og at den skal kobles fra batteriet når batteriet lades. Det er en klar forbedring fra bruksansvingen til min forrige elmotor, hvor dette ikke stod nevnt og jeg måtte lære det på den harde måten.

En annen ulempe med ditt oppsett er at det batteriet som er nærmest laderen i kretsen vil få "juling". Det batteriet vil i praksis lade øvrige batterier i kretsen, med strøm fra laderen. Jeg anbefaler derfor å ha en lader per batteri, eller i det minste jevnlig bytte om på batteriene så de totalt får en jevnere belastning over tid. I min egen båt har jeg to batteribanker, og egen lader til hver bank nettopp pga dette. Hvis jeg får råd blir det en tredje batteribank i 2016, og den vil også få egen lader.
              Senast ändrad av Team Colibri; 2016-05-02, 15:13.
              Team Colibri

Kommentera

Takk for hjelpene med svarene dina Colibiri =)

Om jag planerar om min batteri lösning, kan jag ha 2st 100ah paralellkopplade till elmotorn fram? Og ladda dessa samtidigt?

Se bild på batteri

Click image for larger version

Name:	DSC_0007.jpg
Size:	974,2 KB
ID:	1781466
                Senast ändrad av discokaj; 2016-05-02, 15:09.

Kommentera

Ja det kan du. Men dette med å skifte om på hvilket batteri som får strøm fra laderen gjelder fortsatt.
                  Team Colibri

Kommentera

Så det går ikke ladda 2st 100ah batterier med 1st laddare?

Då finner jag ikke varför jag skal parallellkoppla 2st batterier? Kan lika gärna ha 2st batterier separert og när batteri1 tar slut kopplar jag in batteri2

Parallelkopling = 100ah+100ah=200ah men måste ladda separert? = koppla isär og ha 2st laddare?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17