Totalt okunnig på laddning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Totalt okunnig på laddning...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Totalt okunnig på laddning...

Ny båt...nya möjligheter!

Faktorer;
    motor: Suzuki
    ekolod: Lowrance
    frontad elmotor: Minn kota

Ett startbatteri, 1 batteri till elmotor, 1 batteri till ekolod. I nuläget helt separerat med snabbfästen.

Nu vill jag få igång ett smidigt laddningsförfarande, d.v.s en sladd in i väggen. Problemet(?) är att jag vill hålla allt separerat för att undvika störningar. Suzuki och Lowrance är ju inte goda vänner och jag vill helst inte strula med störningsfilter då jag är helt värdelös på ellära.

Om jag köper exempelvis en minn kota 2×10 eller 3×10-laddare och monterar den permanent, kan elmotorn då störa lodet under fisketiden, alltså när jag inte laddar...eller håller laddaren systemen separerade?

Tips mottages gärna på hur jag bäst löser detta, for dummies pleaz.

Hej

Svårt att säga om störningarna kommer att gå igenom laddarna(om det är fina laddare somn CTEK som är galvanisk skillda som borde det fungera) men om du får problem så drar du bara ur 220V sladden för lodladdaren då lodets batteri nog är känsligast.

Tex CTEK har även en snabbkoppling som du kan bryta via eller varför inte en vanlig strömbrytare med 4 poler, dvs en som bryter två ledningar(+ och -)

Detta är en som bara bryter en ledning, http://www.kjell.com/se/sortiment/el...on-off--p36123

och här har du en bryter två ledningar, http://www.conrad.se/?websale8=conra...SNQaAgeB8P8HAQ

Kommentera

Ursprungligen postat av P3lle Visa inlägg
      Tips mottages gärna på hur jag bäst löser detta, for dummies pleaz.
      Med den meningen så tycker jag du redan har besvarat din/dina frågor.
      Lämna in din nya båt till en marina som är erkänt duktiga på elinstallationer, är mitt tips !

Att förklara "via nätet" en sådan viktig och ev komplicerad kabeldragning/installation kommer sätta griller i huvudet på dig, då du är en newbie och helt värdelös på ellära enligt dig själv...

/ HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Med den meningen så tycker jag du redan har besvarat din/dina frågor.
        Lämna in din nya båt till en marina som är erkänt duktiga på elinstallationer, är mitt tips !

Att förklara "via nätet" en sådan viktig och ev komplicerad kabeldragning/installation kommer sätta griller i huvudet på dig, då du är en newbie och helt värdelös på ellära enligt dig själv...

/ HenkeW
        Tack...tänkte precis detta när jag skrev inlägget. Nån att rekommendera i Småland runt Jkpg-trakterna?
        Vad brukar såna arbeten hamna runt prismässigt?

Kommentera

Tack...tänkte precis detta när jag skrev inlägget. Nån att rekommendera i Småland runt Jkpg-trakterna?
          Vad brukar såna arbeten hamna runt prismässigt?
          Vaaa! Det är hur enkelt som helst, låt dig inte skrämmas av att det kallas el, kan du koppla ihop vattenslangar så kan du ansluta laddare till batterier!

Jag skulle skippa laddaren för båtmotorn i ett första skede.

En fråga, din Min Kota går inte den på 24V?

Kommentera

Nae...den är kopplad till ett 12v vid leverans.

Kommentera

Nae...den är kopplad till ett 12v vid leverans.
              Okej, varför inte göra allt enkelt, koppla in laddarna och troligtvis fungerar det inte annars drar du bara ur snabbkontakten till lodladdaren när du är på sjön!

En sådan för båtmotorbatteriet om du tror att du behöver ladda det.

Denna för lodbatteriet.

Denna för Min Kota batteriet:

Dock ska nämnas att tom den minsta fungerar till alla 3 fallen om du tex lämnar båten på kvällen och inte använder den föränn nästa eftermiddag så med tanke på pengarna skulle jag föreslå att börja med den lilla till lodet och Min Kotan, hinner sedan inte Min Kota batteriet bli fulladdat så flytta dess laddare till båtmotorbatteriet och köp antingen 7A eller 15A laddaren.

Dessa laddare kommer med färdiga ringkabelskor för permanent anslutning till batteriet, https://www.autoexperten.se/tillbeho...NfMaAoyy8P8HAQ
              Senast ändrad av mlaajanen; 2016-04-19, 13:51.

Kommentera

Så får det bli, nu känns allt lite bättre. Så...lite polplintar och ett dubbelt grenuttag för utomhusbruk så är jag i land, eller till sjöss förhoppningsvis!
                Thanx

Kommentera

Så får det bli, nu känns allt lite bättre. Så...lite polplintar och ett dubbelt grenuttag för utomhusbruk så är jag i land, eller till sjöss förhoppningsvis!
                  Thanx
                  Så ska det låta. OCH om du menar med polplintar menar sockerbitar så är det helt rätt väg att gå.
                  Sockerbitar har den enorma fördelen att man kan inspektera dom samt koppla om mha dom, på sjön och i vildmarkem ska man sträva efter att alltid kunna fixa saker så tex med en radiomejsel en avbitare och några meter elledning kan man temporärt fixa saker som behöver fixas!

En liten sidnotis, ett vanligt bilbatteri kan normalt inte nyttja mer en vad en 7A laddare kan ge så att köpa en för stor laddare är pengarna i sjön. MEN om man har de nya batterisorterna som heter tex AGM så kan dessa batterier snabbladdas och då kan en större batteriladdare fylla en funktion.

Always prepare for the worst
                  Senast ändrad av mlaajanen; 2016-04-19, 15:51.

Kommentera

Tänkte en sån här:http://www.sutars.com/wp-content/upl...pplication.png

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17