Garmin echo™ 551C vs Lowrance HOOK-4x? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin echo™ 551C vs Lowrance HOOK-4x?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Garmin echo™ 551C vs Lowrance HOOK-4x?

Tjenare! Jag letar ett nytt ekolod för en någorlunda billig peng, och har fastnat för dessa två (Garmin echo™ 551C/Lowrance HOOK-4x). Är det någon som har erfarenhet av något av loden, eller annan information som denne vilsne köpare bör veta innan han sprättar sina sista kronor? Eftersom att priset inte skiljer sig mer än ett par hundringar så känner jag att det som egentligen väger in mest är själva kvalitén på loden.

Jag har ett 551 dv, samma lod fast med down vü också i givaren. Riktigt bra lod för den pengen, har väl även större skärm än ett hook 4x?

Kommentera

Ursprungligen postat av Pegu78 Visa inlägg
      Jag har ett 551 dv, samma lod fast med down vü också i givaren. Riktigt bra lod för den pengen, har väl även större skärm än ett hook 4x?
      Det stämmer, hook 4x har en något mindre skärm, så där får såklart Garmin ett +poäng. Men det som jag ställer mig mest fundersam är om faktumet att hook 4x är en nyare modell innebär att det tagit ett steg längre i utvecklingen, eller om det trots detta håller en lägre standard än Garmin 551c? Personligen så ser jag nog hellre att pengarna går till själva prestandan och inte skärmstorleken, då jag klarar mig med ett litet lod. Hittills har jag hört gott om Garmin 551c dock, så är kluven!

Kommentera

551c er et fint ekkolodd på litt begrensede dybder. Den eneste direkte ulempen er mangelen på NMEA0183, og selvfølgelig den klassiske Garmin-klare skjermen hvor du må opp voldsomt i følsomhet for å se sprangsjikt/ plankton.

Hook 4x har NMEA0183 (greit hvis man trenger det), er mer følsomt og har downscan. Følsomheten kan også være en ulempe for de som VIL ha en skjerm uten annet enn bunnlinje og fiskesymboler.

Så lenge vi snakker om "svenskt fiske", dvs ned til 20-30 meter maks hadde jeg gått for 551 rett og slett på grunn av skjermstørrelsen, ved mindre det med følsomhet eller downscan er et stort poeng for deg.
        Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Krillz Visa inlägg
          Tjenare! Jag letar ett nytt ekolod för en någorlunda billig peng, och har fastnat för dessa två (Garmin echo™ 551C/Lowrance HOOK-4x). Är det någon som har erfarenhet av något av loden, eller annan information som denne vilsne köpare bör veta innan han sprättar sina sista kronor? Eftersom att priset inte skiljer sig mer än ett par hundringar så känner jag att det som egentligen väger in mest är själva kvalitén på loden.
          Är du säker på att du vill vara utan GPS i lodet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            551c er et fint ekkolodd på litt begrensede dybder. Den eneste direkte ulempen er mangelen på NMEA0183, og selvfølgelig den klassiske Garmin-klare skjermen hvor du må opp voldsomt i følsomhet for å se sprangsjikt/ plankton.

Hook 4x har NMEA0183 (greit hvis man trenger det), er mer følsomt og har downscan. Følsomheten kan også være en ulempe for de som VIL ha en skjerm uten annet enn bunnlinje og fiskesymboler.

Så lenge vi snakker om "svenskt fiske", dvs ned til 20-30 meter maks hadde jeg gått for 551 rett og slett på grunn av skjermstørrelsen, ved mindre det med følsomhet eller downscan er et stort poeng for deg.
            Tack för ett oerhört informativt svar! Utifrån det som du beskriver så låter ju 551:an som ett utmärkt ekolod för den typ av fiske jag kommer att bedriva.

Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
            Är du säker på att du vill vara utan GPS i lodet?
            Jo, jag tror inte att jag kommer ha någon användning för en GPS i de vatten som jag fiskar i.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 704 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri  
            Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17