Nerladdade sjökort till Lowrance fungerar inte.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nerladdade sjökort till Lowrance fungerar inte..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nerladdade sjökort till Lowrance fungerar inte..

Hej.

Ny i detta eminenta forum och har en fråga direkt som förhoppningsvis någon medlem kan hjälpa mig med.
    Har köpt en Lowrance Elite-5 HDI och har därefter laddat ner mappar med kartor för Sverige och Danmark från http://openseamap.org/index.php?id=kartendownload&L=1.
    Varje mapp innehåller 9-10 filer med ändelsen .at5

Därefter har jag har tagit ur alla filer ur mapparna och kopierat dom direkt till SD-kortet. När jag stoppar i kortet i plottern så ser jag filerna i SYSTEM/FILHANTERAREN, men det går inte att öppna dom.
    Det enda man ser är den för-installerade demokartan över Usa.
    Någon som har tips om vad som är fel, filerna kanske inte funkar till denna plotter?

Fiskehälsningar
    Ulf
    Senast ändrad av RödeBank; 2016-04-17, 08:47.

Testa att lägga kartfilerna i en egen katalog på SD-kortet. Och undvik gärna ÅÄÖ och liknande i katalognamnet.
    Jag har inte testat OpenSeaMap i min plotter, men det funkade att öppna Sverige-kartan i Insight Planner iallafall.

Kommentera

Tack för tips.
      Nu ligger två mappar på kortet som heter sweden_a12 och denmark_a12 och samtliga filer syns i filhanteraren.
      Men när jag går till Plotter och väljer Kartografi: Lowrance så är det fortfarande demokartan som visas.

Men jag kanske har missat något om hur man väljer respektive karta?

Kommentera

Glöm de här kartorna. Massa onödig land data i filerna som inte behövs till havs, vilket Elite inte orkar med. Och kartorna blir mycket sega att använda i en sjöplotter.

Dessutom är det nästan inga djup plottade på svenskt vatten. Inte ett enda djup i Öresund. Där är lite bojar och fyrar utmärkta. Thats it.
        Senast ändrad av Silverfisk; 2016-04-17, 11:10.

Kommentera

Jo, den står på Lowrance, och när jag tryckte på "Visa din postion" så hittade satelliterna enheten.
          Och det är som du skriver väldigt segt när man zoomar. Men det var inte mycket till sjökort, saknas djupangivelser, öar etc. Ser mer ut som en landkarta.

Kommentera

Det var vad som syntes i Insight Planner också. Några enstaka fyrar och sjömärken utplacerade, men långt ifrån alla och inte så mycket annat.

Men land var väldigt detaljerat ;-)

Kommentera

Då så, då glömmer vi dom kartorna.

Har beställt en Lowrance HDS som kommer på posten i dagarna. Där medföljer SD-Kort med "riktiga" sjökort över aktuella vatten. Kan man kopiera över dessa sjökort rakt av till ett tomt SD-kort så att man slipper flytta kortet mellan båtarna?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hagg Visa inlägg
                Det var vad som syntes i Insight Planner också. Några enstaka fyrar och sjömärken utplacerade, men långt ifrån alla och inte så mycket annat.

Men land var väldigt detaljerat ;-)
                Navigatorn på min Samsung mobil har bättre angivelser:-)..

Kommentera

Ursprungligen postat av RödeBank Visa inlägg
                  Då så, då glömmer vi dom kartorna.

Har beställt en Lowrance HDS som kommer på posten i dagarna. Där medföljer SD-Kort med "riktiga" sjökort över aktuella vatten. Kan man kopiera över dessa sjökort rakt av till ett tomt SD-kort så att man slipper flytta kortet mellan båtarna?
                  Nei.
                  PS - bakgrunnskartet i Lowrance og Insight Planner er nettopp det, et bakgrunnskart. I praksis trenger du et annet kart for fiske/ navigasjon. Navionics, Insight Genesis og etterhvert djupkarta.se er eksempler på det.
                  Team Colibri

Kommentera

Fast RödeBank kanske avser det erbjudande som Lowrance/Navico Sverige har just nu, där det fram till 30/6 ingår ett C-Map-kort vid köp av HDS gen3/Elite Ti.

http://www.lowrance.com/sv-SE/Erbjudanden/Free-Chart/

I övrigt kan man koppla "köpekorten", iallafall C-Map, till max två plottrar. Så flytta mellan två går bra, så länge det är de två plottrar du har kopplat till kortet (görs på https://www.gofreeshop.com/my_account), när du tankar hem kortet.
                    Senast ändrad av Hagg; 2016-04-17, 20:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17