Hds 7 touch, säkring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hds 7 touch, säkring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hds 7 touch, säkring

Hej
    Hade en vän ute som hjälpte till att installera mitt nya plotter/lod. Han sa att vi kunde strunta i den extra säkringsdosan som följer med lodet i och med att det redan fanns det installerat i båten.
    På bild ett ser man hur det är kopplat, lodet är den sladd som går in underifrån.
    På bild två är den vi struntade att koppla in.

Går det utifrån denna bild säga om det är okej eller inte att strunta i den vi inte kopplade in?

Mvh
    Bifogade filer

Det du säkrar av är egentligen kabeln. Många tror att det är plottern/lodet du skyddar, men elektronikburken har egna interna säkringar som skyddar den om något skulle gå galet där...

För att svara på din fråga: JA det är OK, men om man ska vara petig (och det ska man) så skulle jag ta den säkringen som är i säkringshållaren på bild 2 och sätta den i hållaren på bild 1 på den plats som matar plottern/lodet. Denna säkring är förmodligen på 3A eller lägre och passar bättre till den klena kabeln som matar lodet än den 10A säkring som sitter där nu.

Kommentera

Originalsäkringen är väl 3A på HDS 7:an, så jag skulle ju rösta för att byta säkring till detta om du tar bort säkringen på kabeln. I dosan ser det ju ut att vara 10A nu. Annars riskerar det nog bli översäkrat, eftersom HDS:ens strömkabel inte är så grov, plus att Lowrance kanske tänkt att den säkringen också ska skydda nåt internt som inte tål så mycket.
      (edit: pucktvåa)

Kommentera

Knepig matning in i säkringshållaren också.

Den inkommande kabeln grenar ut i 4x10A så teoretiskt sett ska den palla för minst 40A och helst med marginal då den matar över alla säkringar...
        Alumacraft så klart!

Kommentera

Säkringar är för folk som käkar vitamintillskott, går i fotriktiga skor och cyklar med reflexväst. Hur många har fått överslag på en båt 12 volt som slagit ut elektroniken?

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
            Säkringar är för folk som käkar vitamintillskott, går i fotriktiga skor och cyklar med reflexväst. Hur många har fått överslag på en båt 12 volt som slagit ut elektroniken?
            Inte så många skulle jag tro. På en båt gör normalt salt, fukt och tid att det så småningom inte kommer fram ett skit till förbrukarna. Säkringarna är många gånger orsak till mer strul än nytta, så jag fattar din poäng så länge vi inte pratar om bogpropellrar, ankarspel och andra riktigt kraftiga elmotorer för då är en bra, riktigt avsäkrad installation A och O.

Kommentera

På mina HDS 7 Touch ska det vara 5ah säkringar.
              På min tidigare Elite 5 var det 3ah säkring.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentera

Kanon, tack för era svar.

Mvh Johan

Kommentera

Om ts läser lejestrands post så förstår han att det är kablaget man skyddar genom säkringen och inte, vilket somliga här tycks tro, elektroniken...
                  Skit fiske!
                  Gösta

Kommentera

HDS Gen 1 og Gen 2 (de med knapper) bruker 3A-sikring.
                    HDS Gen 2 Touch og Gen 3 bruker 5A-sikring.

Som andre har sagt skal du IKKE bruke større sikring enn det. Men om sikringen sitter i en sikringssboks eller i den medfølgende sikringsholderen spiller ingen rolle. Sikring på sikring er bare tull og skaper bare enda en feilkilde. Sikringen skal sitte så nære batteriet som praktisk mulig.

Husk at matekabelen (den mellom boksen og batteriet) må dimmensjoneres for å håndtere boksens totale maksimale forbruk.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 768 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri