Hjälp önskas i elektronikträsket. (Lowrance Hds7 och Garmin 721xs m.m.) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp önskas i elektronikträsket. (Lowrance Hds7 och Garmin 721xs m.m.)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp önskas i elektronikträsket. (Lowrance Hds7 och Garmin 721xs m.m.)

Hallå gott folk!

Nu har jag även lyckats gå vilse i detta träsk.

Min situation är som följer.
    Jag skall gå upp i båtstorlek för att kunna bedriva trollingfiske även på östersjön, V-sjöarna, samt havsfiske längs västkusten, någon gång ibland även lite prickskytte. Båten jag fastnat för är en micore 628cc.

Denna båt kommer med ett Garmin 721xs förmonterat ihop med nmea2000 nätverk till en hondamotor.
    Garmin ekolodet saknar givare samt kartor.
    Vid sidan av detta äger jag redan ett HDS-7 gen 2 med LSS2-givare samt standard givare (HST-WSBL 83/300 khz) samt en minn-kota i-pilot v2 55lb.

I framtiden kommer jag vilja komplettera med radar, autopilot, Scotty 1116 elriggar, eldrivna planerboardrullar. och VHF med AIS. Samt säkert något annat krafs som alltid tillkommer. Detta efter att jag fått en vettig targabåge byggd.

1. Elmotorn har jag främst tänkt använda till ankring vid djuphavsfiske och vertikalfiske, vet att den är underdimensionerad samt ej anpassad för saltvatten. (då jag redan äger elmotorn hoppas jag slippa uppgradera den).
    Hur stort är problemet med Saltvattensaspekten om jag sköljer av motorn efter varje användning? Kommer den klara av att ankra båten (väger ca 1100kg) och hur mycket batterikapacitet krävs för att kunna använda motorn till detta (gissningsvis) under en heldag?

2. Jag vill få mitt HDS7 Gen2 och garmin 721xs att fungera optimalt ihop, gärna med en autopilot. Då jag redan har lss2 givare tänkte jag ha den inkopplad, men vanliga ekolodsdelen är jag osäker på vilken enhet som är bäst, samt vad som blir mest funktionellt?
    Använda Garmin som plotter/för navigation och hds7 för ekolodsbiten eller vad tror ni?

Vilken/vilka Givare skulle vara lämpligast, och isåfall, kan de störa ut varandra?

Fungerar Lowrance smartsteer bra ihop med Garmin, eller bör jag ha en annan autopilot?

Hur förbereder jag bäst för framtida utbyggnad med radaroverlay samt AIS? Finns den möjligheten överhuvudtaget i detta sammanhanget?

Är jag inne på ett hyfsat rätt spår här, eller är det någonstans jag bör tänka om?

3. Allmänna funderingar och åsikter mottages väldigt tacksamt!!! Jag har tillbringat på tok alldeles för mycket tid på Google m.m. för att det ska vara hälsosamt, har till och med blivit ännu dummare ju mer jag läst. Det optimala vore om någon bara sa åt mig vad jag ska göra.

4. Är det något jag missar?

5. Är det något jag missar?

6. Är det något jag missar?

7. Någon av ovanstående enheter som är lämplig för lobotomi?

Mvh totalt vilsen niklas

1. MKen din klarer fint noen turer i saltvann, men skyll den godt i ferskvann etter bruk. Den kommer til å klare å holde båten så lenge vind eller strøm ikke er særlig sterk. En råtipp fra min side er at du vil få problemer rundt 4-5 m/sek, men det er ikke godt å si uten å ha prøvd. Du skal ha et batteri på minst 100A.

2. Forutsatt at du bruker Garminen med en CHIRP-giver har den det beste 2D-ekkoloddet. Se på feks Airmar TM150M som er et bra alternativ til spinn/trolling og vertikalfiske på ned til ca 100 meter.

Lowrance sin AP er basert på NMEA2000, akkurat som de fleste moderne autopiloter. Du bør uansett legge opp et NMEA2000-nettverk men APen kobler du til HDS primært for full styring/ utnyttelse.

En Lowrance Link-8 vil ta seg av både VHF og AIS-mottak. (Hvis du også vil sende AIS må du ha en egen boks for det.) Den plugges også i NMEA-nettverket ditt. Så vidt jeg vet har ikke Garmin kombinert VHF/AIS-mottager men her kan det hende jeg tar feil?

Radar...
    For relativt kort hold (som er det vi trenger i Skandinavia) er Lowrance 3G/4G og Raymarine Quantum de beste alternativene. Til APen din følger det med en Point-1 eller Precission-9 og den gir kompasskursen du trenger for radar-overlegg uansett merke. Siden du ikke har en Raymarine-skjerm hadde jeg sett på Lowrance. 3G er helt OK, 4G gir lengre rekkevidde og mulighet for to rekkevidder/ oppløsninger på delt skjerm.
    Senast ändrad av Team Colibri; 2016-04-11, 07:29.
    Team Colibri

Kommentera

Guld värt! Tusen tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar
      127 769 visningar