Lowrance HDS-7 Gen3, vilka likvärdiga alternativ finns? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS-7 Gen3, vilka likvärdiga alternativ finns?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance HDS-7 Gen3, vilka likvärdiga alternativ finns?

Hej

Är ute efter en 7-tums kombienhet (ekolod/plotter) och har fastnat för Lowrance HDS-7 Gen3. Men vilka likvärdiga alternativ finns att tillgå?

De funktioner jag vill ha i enheten är:

- Ekolod/plotter
    - Down-/sidescan
    - CHIRP
    - Möjlighet att kommunicera med frontmonterad elmotor

Funderar just nu på detta paket: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...en3-touch.html
    Är givaren bra och fungerar den bra att montera på akterspegeln? Jag avser att fästa givaren på en Linder 445 Catch (brukar det vara några problem att fästa givaren i båtens färdiga givarfäste, kan det bli störningar från motorn?).

Mycket tacksam för svar!

Garmins GPSMap-modeller i xsv-serien og Raymarines multifunksjonsskjermer kombinert med CP470-modul er tilnærmet likeverdige ekkolodd. (Teknisk sett litt hvassere, siden disse har dobbeltbånds-CHIRP mens HDS har enkeltbånds-CHIRP.)

Dog er begge disse alternativene enklere når det kommer til kart, og ingen av de kan kommunisere med elmotor.

Så vidt jeg kan se av linken din er dette uten ekkoloddgiver. Om en giver er bra eller ei kommer an på hva du skal gjøre med den. En Ferrari er utvilsomt bra, men ikke egnet på en skogsvei. En Gelendervagen er også bra, men lite egnet på en racerbane.

Ja, det kan blir forstyrrelser fra motoren.
    Team Colibri

Kommentera

Tack för svar! Det verkar mycket riktigt som att det inte finns någon motsvarande enhet i samma storlek (7 tum) som har de egenskaperna jag listade ovan.

I länken ovan så kan man köpa lodet + en 83/200/LSS-givare (vad nu det innebär). Jag var lite nyfiken på erfarenheter/omdömen av den givaren. Jag bedriver mestadels spinnfiske efter gädda i skärgård och sjöar. Det blir lite trolling emellanåt också.

Kommentera

Til ditt fiske er det de giverne du skal ha, hvis ikke du skal åpne lommeboken helt.
        Du kan selvfølgelig gå opp på giverne, men jeg foreslår at du begynner der. Alternativene driver opp prisen betydelig. Som for det meste her i verden kommer du langt med standardgreiene, og prislappen øker merkbart mer enn prestandaen ved å gå opp.

Alterantiver til 83/200 (eller HST-WSBL som den egentlig heter):
        Airmar TM150M
        Airmar TM185HW

Alternativer til LSS-2 (Structurescan, dvs downscan og sidescan):
        StructureScan 3D
        Team Colibri

Kommentera

Okej! Då kanske det blir det paketet då. Hur funkar det med givare, jag antar att man har en givare för 2D och en annan för structurescan, eller? Tänker om det kan bli störningar mellan givarna om de sitter nära varandra.

Kommentera

HDS Gen 3 kan også bruke TotalScan-giveren etter en softwareoppdatering. TotalScan har både 2D og StructureScan. Men ellers er det en giver for 2D og en for StructureScan. Jeg anbefaler sistnevnte til Gen 3, fordi det er lettere å plassere/ justere en liten 2D-giver slik at den fungerer i plan, enn den lange TotalScan-giveren. StructureScan er uansett ikke noe du bruker i plan.

Hvis du ønsker å bruke DownScan som overlegg på 2D-bildet, må de to giverne stå nære hverandre. Maks 30 cm avstand. Hvis avstanden blir større vil ikke de to bildene matche hverandre, og DS-overlegget vil bare få 2D-bildet til å se uskarpt ut når du legger de på hverandre.

Personlig synes jeg den funksjonen er tull, og har en giver på babord og en på styrbord. (Nå har jeg flere givere enn det, men alle mine 2D-givere står på styrbord mens LSSen står på babord.) Det viktige ved plassering av LSS er at ikke noe skygger for SideScan. Feks påhengeren eller 2D-giveren.
            Team Colibri

Kommentera

Okej! Tack än en gång för snabbt och informativt svar! Det låter vettigare att ha två separata givare av den anledningen du nämner. Sen att det kan bli svårt att köra downscan overlay på 2D-bilden känns inte som en jättestor förlust, det viktigaste måste ju ändå vara att man kan köra downscan och 2d i två fönster bredvid varandra (som jag måste kunna även om givarna är långt ifrån varandra).

Helst skulle jag vilja montera 2D-givaren på ett färdigmonterat justerbart givarfäste i aktern lite till höger om motorn. Sedan skulle jag gärna montera structurescan-givaren i aktern till vänster om motorn. Hur vanligt är det med störningar från motorn om man sätter en structurescan i aktern? Jag har läst lite på nätet och det verkar som att man ofta kan fixa till bilden genom att tilta upp motorn lite. Till saken hör att jag helst slipper fästa structurescan-givaren på någon prickskyttearm eller liknande, smidigast vore att ha den monterad direkt på akterspegeln. Jag kan dock tänka mig att det lätt blir så att motorn skuggar givaren och att det därför är att föredra en givararm så att man kommer ned med givaren en bit i vattnet.

Många frågor från en novis... :-)

Kommentera

Bare å spørre i vei det.

Dette vil variere fra båt til båt. Men i utgangspunktet må man ofte tilte litt ut for SideScan på små båter. Nå husker jeg ikke lengden på LSS-2 i farten, men den finner du fort på nett. Så kan du måle avstanden fra akterspeilet ditt og ut til motorens undervannshus og få en ide om hvorvidt det går bra eller ei. Settes LSS-2 og 2D-giverene tett, må også LSS-2 stå en cm eller to lavere enn 2D så ikke 2D-giveren skygger.

På min gamle Silver Colibri (4 meters alubåt) hadde jeg også giverne på hver side av motoren. Der monterte jeg 2D 30-40 cm eller så fra motoren for gode bilder i plan, mens LSS-giveren stod ganske langt ut på babord side. Jeg måtte da tilte ut motoren omtrent som jeg uansett måtte i plan. På båten jeg har i dag er ikke dette et problem, der fungerer sidescan uansett hvordan mine to bensimotorer er tiltet.

Hvis du har lister under skroget (steglister etc), må giverne dine plasseres MELLOM disse. Plasserer du giverne rett bak en slik list, får du garantert problemer for listene lager små luftbobler når båten er i bevegelse og ekkolodd kan ikke se igjennom luft. Pass også på at kablene mellom ekkolodd og givere IKKE ligger inntill kablene til motoren (tenningskablene). Noen motorer gir litt støy på ekkoloddet, en form for elektrisk støy som følger det elektriske anlegget via batteriet. feks har min far en 20HK Suki 4T med EFI, og den er en støykilde av dimmensjoner. Min egen Suki 80HK 4T med EFI lager ørlite støy på turtall fra 3000 og oppover. I noen tilfeller kan dette løses med et støyfilter mellom batteriet og ekoloddet (Goggle "ferrite rings"), mens i noen tilfeller må man ha et eget batteri for ekkoloddet. Du finner endel info om dette her på forumet hvis du søker litt. Du bør uansett aldri koble ekkolodd og en elmotor mot samme batteri, det er en oppskrift på problemer.
                Team Colibri

Kommentera

Okej, jag förstår! Det låter som att det ofta gå att lösa så att man slipper montera structurescan på prickskyttearm i aktern eller på relingarna. Det vore väldigt skönt att slippa.

Kommentera

Simrad har ju också modeller som alternativ. Iofs samma koncern som Lowrance, men i mitt tycke ibland bättre gränssnitt på plotterdelen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 769 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17