hjälp med ekolod! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp med ekolod!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Lowrance/ Simrad CHIRPer på 250W, unntaket er Simrad Professional hvor S2009 og S2016 har 500W. Husk at effekt bare er halve historien. Følsomheten til giver og ekkolodd er den andre halvparten.

Foreløpig har jeg ikke sett noen sammenlikninger mellom Garmins dyrere CHIRP-givere og Airmar. Jeg har sett en sammenlikning mellom GT52HW og TM150M og der klarte GT52 seg veldig bra. Men om den konklusjonen kan overføres til de andre er jeg mindre sikker på.

Personlig har jeg lyst på en S2009 siden den passer i nettverket jeg har fra før.
    Vet du om garmin 92sv(chirp modell) ger 500w effekt till chirp-givare, eller om det enbart gäller tradionella givare?

Tycker informationen på garmins sida är lite otydlig + den verkar oftast sälja med gt52hw som har en 250w chirp givare.
    På xsv serien står det specifikt hur många watt chirp sonarn stödjer. Det gör det inte på 92sv.
    www.halibutkingadventures.com

Kommentera

Den infoen jeg fikk tidligere i år sa 500W uavhengig av giver (forutsatt at giveren støtter 500W eller mer). Jeg ser ingen grunn til å tvile på det, Garmin har "alltid" brukt høy effekt sammenliknet med Lowrance.

For giverne som har Gamin XID vil ekkoloddet automatisk tilpasse seg, for eldre givere uten XID er det viktig å legge inn riktig giver i oppsettsmenyen. Det samme gjelder forsåvidt for alle varianter av ekkolodd. Ulike givere har ikke bare forskjellig maksimal effekt og frekvens, de har også forskjellig Q-faktor (selv om Garmin ikke oppgir Q eksternt) og konevinkel. Alle denne informasjonen må ekkoloddet ha for å prosessere signalet fra giveren skikkelig.

Det er ingenting i veien for å bruke et kraftig ekkolodd med en svak giver eller omvendt, så lenge ekkoloddet ikke sender med mer effekt enn giveren tåler. Du kan med andre ord fint bruke en GT52HW på en Gpsmap xsv eller en GSD25-modul for den saks skyld. Så lenge giveren gjenkjennes av ekkoloddet vil effekten tilpasses giveren.

Til sammenlikning har jeg en Airmar P66 og en TM150M på båten, tidligere hadde jeg også en HST-WSBL og en HST-DFSBL. (De to siste er de vanlige Lowrance-giverne). De er henholdsvis 600, 300, 300 og 600 watt hvis jeg husker riktig. med mitt ekkolodd på 250W er jeg ikke et sekund i tvil om at feks TM150M er en bedre "fiskeleter" enn P66. Det er delvis en konsekvens av følsomheten/ Q-faktor som er ganske høy på P66 og ganske lav på TM150M, og delvis pga den økte målseperasjonen med CHIRP på TM150M. Men også i låst frekvens (feks 105 kHz) viser TM150M fisk bedre enn P66 på de dybdene jeg normalt fisker.

Jeg vet ikke om EchoMap støtter Airmars XID, men tviler på det. Så til EchoMap vil uansett Garmins egne givere være et mer naturlig valg enn Airmar. Men dette kan sikkert support bekrefte/ avkrefte. Man må ALDRI bruke en Airmar CHIRP-giver med et ekkolodd som ikke gjenkjenner den via XID. Det kan ødelegge både giver og ekkolodd.
      Senast ändrad av Team Colibri; 2016-04-08, 12:32.
      Team Colibri

Kommentera

chirp 94sv säljs i paket med gt51m-tm i usa, nu är tragiskt nog 92sv den senaste versionen vi får till sverige! men det är praktiskt taget exakt samma enhet så dom borde vara kompatibla. i vilket fall som helst lutar jag åt 7407sxv!

Kommentera

Vill passa på att tacka team colibri och halibut king för all hjälp och snabba svar! Guld värt!

Kommentera

Ursprungligen postat av bonkan Visa inlägg
            Vill passa på att tacka team colibri och halibut king för all hjälp och snabba svar! Guld värt!
            Tror team-colibri förtjänar det mesta utav tacken! En annan är ju bara glad lekman =)
            Skickat ett pm till dig.
            www.halibutkingadventures.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 769 visningar
            0 gillar