hjälp med ekolod! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp med ekolod!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hjälp med ekolod!

Har börjat fundera på ett nytt ekolod som är bättre och mer anpassat för våra behov.
    Vi fiskar mest ute till havs i Norge, oftast i Saltstraumen och dess omgivningar.
    Har en Ockelbo B16AL med en 50 hk Evinrude e-tec och ekolodet är ett Lowrance elit 5 hdi.
    Lodet/givaren fungerar hur bra som helst på grundare vatten och i lägre hastigheter, men jag vill ha ett lod/givare som målar ordentligt upp emot 20 knop.
    Är ju ett helvete att söka fisk om man ska puttra fram...
    Vill helst ha en större skärm också! budgeten ligger på ca 15000:-

Ingen erfarenhet av havsfiske, men chirp tekniken är väl bra vid dessa djup för att erhålla en bra separation av ekon.

Kommentera

Det er ikke ekkoloddet som er problemet ditt, men ekkoloddgiveren og monteringen av den. Et godt alternativ er å kjøpe en ekkoloddgiver beregnet på havfiske, din Elite er kompatibel med Airmar TM260 som er noe av det bedre du får av ekkoloddgivere for større dybder.

Ønsker du nyere ekkoloddteknikk er det CHIRP som gjelder, men igjen må du over på Airmsr for å få ekkoloddgivere egnet for havfiske. TM185M eller enda bedre TM265 er gode utgangspunkt.

Begynn med å se på prisen på de tre giverne, så kan vi fortsette diskusjonen når du vet hva som er aktuelt. Disse koster en hel del penger...
      Team Colibri

Kommentera

Tack för tipset! Blir nog en tm260, hur mycket bättre är chirp?

Kommentera

Til å se bunnstruktur er ikke CHIRP bedre, for å se etter fisk er det stor forskjell.
          Team Colibri

Kommentera

Ok jag vill ju se fisk�� men tm265 finns inte att köpa i sverige! Finns det några norska sidor som säljer?

Kommentera

Dette er stort sett bestillingsvare. Værr obs på at du IKKE kan bruke de tre CHIRP-giverne med ekkoloddet du har. TM260 kan du bruke med ekkoloddet du har.

TM265 kombineres med feks Simrad BSM-3 eller Raymarine CP470/CP570.
              Team Colibri

Kommentera

Var kan jag beställa dom grejorna? Usa? Strunta i budgeten - go big or go home!

Kommentera

Nu ät vi inne på saker jag inte förstår! Bredbandsmoduler? Hur tror du det skulle funka med tex lowrance elite 9 chirp med en tm185m ?

Kommentera

Ursprungligen postat av bonkan Visa inlägg
                    Var kan jag beställa dom grejorna? Usa? Strunta i budgeten - go big or go home!
                    Ebay.

Köpte nyligen en Airmar B175HW samt B175M. Även om jag inte fiskar i saltstraumen så är nog vårat fiske välldigt lika.
                    Denna combo var iaf det jag kom fram till skulle passa mig bäst. Vill man ha bättre än det blir det Välldigt dyrt.

Vill du använda transom-mount så hade jag rekommenderat TM275.

Kopplat till en Garmin 7410xsv så behövs ingen "black-box" då den stödjer dual chirp 1 kw transducers (inbyggd gsd 25).

Lycka till!

edit.
                    vill du kunna få bra bild i högre fart så är thru-hull definitivt att föredra.
                    Senast ändrad av Halibut King; 2016-04-03, 18:38.
                    www.halibutkingadventures.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri