Hjälp med elmotorinstallation - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med elmotorinstallation

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med elmotorinstallation

Hej!

Jag tänkte installera en Motorguide Xi5 SW 80lb 24V på min båt och har ett par funderingar. Jag är nybörjare och kan inget om ellära så ni kanske kan hjälpa mig. För det första här är övergripande skissen hur jag tänkte göra.
    Click image for larger version

Name:	elmotor.png
Views:	1
Size:	377,7 KB
ID:	1845404

1. Längden bak till förvaringslådan framför styrpulpeten är cirka 3.5 m. Så totalt 7 m förläggningskabel, max amp på motorn är 56Amp, tjocklek på kabeln borde räcka med 16 kvadrat mm ( enl Minn kota 6 gauge som är drygt 13 mm area)? . Jag kan inte hitta ett nomogram för 24v system. Räcker det med 16 mm?

2. Hur ska jag koppla ihop förläggningskabeln till elmotorkablarna, finns det nån bra kontakt som man kan installera infällt?: Jag har hittat den här: http://drev.se/produkter/t10136. Enl drev klarar den 60A men enl Amazon för samma produkt anges 50 Amp, kan jag använda den ändå? I så fall hur skarvar jag den tjockare förläggningskabeln med kablarna till snabbkontakten? Finns det nån smartare lösning?

3. Behöver jag jorda mellan 12v startbatteri och 24v för elmotorn?

4. Finns det nåt smart och säkert sätt att skydda kontakten till batteriernas polkontakter? Jag tänkte mig en sån här: http://www.hjertmans.se/produkter/el...us-sureconnect, med en kåpa över. Finns det nåt smartare sätt?

5. Finns det nåt övergripande fel som jag inte tänkt på, fel på min skiss?

Tack för alla kommentarer!

Där finns det massor att läsa om i ämnet !

Hade jag en sådan båt och "kunde inget om ellära" då vette tusan om jag inte skulle lämna bort jobbet istället till någon som kan.

Men vill du absolut göra det själv då ska du givetvis försöka !
    Elinstallationer är ett mycket frekvent diskussionsämne här på Fiskesnack så det finns massor med info att hämta

Med vänlig hälsning/ HenkeW

Kommentera

Kan nämna för dig att det finns ingen anledning att använda för klena kablar.
      Taget ur luften så tycker jag 25mm2 låter som den minsta kabelarean du skall använda..
      Jag själv ska använda det i min båt och jag kommer dra ungefär samma längd som du och även jag har en frontmotor, dock en 12v.

Kontakten från Drev säger 60amp men på förpackningen står det 50amp.
      Hade en sådan själv men sålde den..

Skarva olika dimensioner gör man bäst via en plint men det går även att ta bort kardeler osv för att få rätt dimension.
      Plint är dock bästa/säkraste lösningen.

/ HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Kan nämna för dig att det finns ingen anledning att använda för klena kablar.
        Taget ur luften så tycker jag 25mm2 låter som den minsta kabelarean du skall använda..
        Jag själv ska använda det i min båt och jag kommer dra ungefär samma längd som du och även jag har en frontmotor, dock en 12v.

Kontakten från Drev säger 60amp men på förpackningen står det 50amp.
        Hade en sådan själv men sålde den..

Skarva olika dimensioner gör man bäst via en plint men det går även att ta bort kardeler osv för att få rätt dimension.
        Plint är dock bästa/säkraste lösningen.

/ HenkeW
        Hej Henrik!

Tack för kommentarerna, jag kommer inte stå med det själv, skulle aldrig våga. En av killarna som jobbar på företaget som sålde båten till mig kommer hjälpa mig, han installerar vanligen el på deras båtar men har tyvärr aldrig installerat en frontmonterad elmotor. Jag har försökt bolla dessa problem med honom men dessa är hektiska tider för de så jag vet inte om han kan sånt. Tänkte förbereda allt jag behöver själv, allt material och kontakter elmotor osv, så kan vi två tillsammans försöka installera. Jag försökte "ge bort" det men jag har inte lyckats finna nån som installerar frontmonterade elmotorer på båtar mot betalning, nån som känner till nåt företag/person i stockholmsområdet som gör det?

Jag har läst igenom det mesta på FS och Sutars om de problem som jag har kvar men har inte lyckats hitta nån lösning i en gammal tråd, de flesta kabeltjocklek frågor rör 12v motorer, men jag kanske kan applicera det direkt på mitt system. 24v borde dock betyda mindre spänningsfall?

Kommentera

Mojoboats är väl ett Stockholmsföretag ?
          Ring och hör med dem. De säljer Amerikanska sportfiskebåtar så de borde kunna hjälpa dig !?
          Om inte annat så kan de säkert skicka dig vidare till någon de känner som kan hjälpa dig.

Kommentera

Nu har pratat med Mojo som bad mig kolla med Marindepån, de hade inte tid de närmsta veckorna. Men kanske kunde klämma in mig, skulle höra av sig.

Henke, vad ska du använda för kontakt mellan din 25 mm förläggningkabel och elmotorn? Truck handske?

Kommentera

Jag har inte bestämt mig än riktigt hur jag ska göra.
              Tar hem båten från vinterförvaringen nu efter påsk.
              Jag skulle tro att det blir någon typ av plint jag kommer använda mig av.

Hoppas de får tid att hjälpa dig så fort som möjligt

Kommentera

Hej Dennis !

Jag tror jag har redogjort 100 tals gånger hur det funkar, hur man räknar, vad man ska beakta osv osv. Allt i tron att andra ska lära sig och eller att det jag skriver ska komma andra till del. Så du har 100 tals förklaringar, beskrivningar här på FS. sök på tagg, kabeldimensionering, kabelberäkning mm.

Men jag ska ge dig ett handtag, vilken kabel dim. du ska ha beror på vilket spänningsfall du accepterar. 8, 10, 16, 25 och 35 mm2 alla funkar beroende på hur man nyttjar motorn och vilka krav man har. Man brukar acceptera upp till 1V spänningsfall i 24V system och 0,5V i 12. Detta gäller ej kritiska förbrukare som lyse och andra normala förbrukare som motorer mm. navigation eller laddning mm är kravet mycket hårdare.

Tar du 16 mm2 får du 0,5 V spänningsfall på max. 25 mm2 ger 0,3V. Men hur ofta kör man fullt? 30 sek. 2 ggr om år eller?
                16 mm2 ger således ca: 0,25V spänningsfall på halv gas. och en 10mm2 kabel skulle ge ungefär 0,7V i spänningsfall på full gas.

Lycka till.

Borde ha nämnt att: kabelareor är det mycket prat om. Den största boven till spänningsfall och elproblem i båtar är fel material i kablar samt dåligt utförda kopplingar och kontakter. Med andra ord elsystem draget av en amatör. Och du ska inte tro att bara för att killen jobbar på en firma som säljer båtar så kan han sådant.

har inte lyckats hitta nån lösning i en gammal tråd, de flesta kabeltjocklek frågor rör 12v motorer, men jag kanske kan applicera det direkt på mitt system. 24v borde dock betyda mindre spänningsfall?
                Det är samma beräkning 12Vx50A ger samma resultat som 24Vx50A.
                Senast ändrad av Exxet; 2016-03-23, 21:30.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack Anders! Mycket riktigt, jag hittade ett par av dina förklaringar och kalkylatorn i äldre trådar. Lyckades även hitta en tråd mycket lik min med de sökorden du angav, där fanns svaren till en del av mina frågor. Jag kör på 25 mm så är jag mer på den säkrare sidan.

Om nån stöter på samma problem i framtiden kan jag säga att jag idag via ett amerikanskt forum lyckades även hitta en infällbar kontakt som klarar 100A:

Har köpt den nu och ska prova, får se hur det går med installationen, men har nog det mesta klart för mig.

Kommentera

Kolla på batterikontaktdon på elfa.se välj den ampere du tycker är lämplig! Perfekt för att skarva kabel snabbt!
                    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 705 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17