Lowrance ekolod/plotters - skillnad mellan modeller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance ekolod/plotters - skillnad mellan modeller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance ekolod/plotters - skillnad mellan modeller?

Hej alla!
    Jag är nyregistrerad här och tänkte se om jag kunde få be om lite hjälp. Jag jag spenderat större delen av senaste veckans fritid åt att titta på ekolod/plotter kombinationsinstrument men känner en viss förvirring av alla olika modeller som finns...

Jag håller på och "renoverar" min båt (En APC Hajen model "trolling", sägs vara en avgjutning av en amerikansk Mako 201), en drygt sex meter lång öppen styrpulpetsbåt. Har köpt en just ny motor (Suzuki 140) och en ny trailer (TK BT1300 med "vagga") och funderar på att köpa ett kombinationsinstrument som ska ersätta min gamla Eagle GPS (utan plotter/kartfunktion) och mitt gamla Lowrance LMS-300 ekolod).

Jag har mer eller mindre beslutat mig för ett Lowrance, dels för att 300'an jag haft i snart 25 år fungerat perfekt och gör så fortfarande. Nu har jag inte använt båten så vansinnigt mycket egentligen, det är nog bara runt 200 driftstimmar på den 70 hästars Johnson som jag ska sälja bort nu... Men som sagt, Lowrancelodet har aldrig svikit mig...

Garmin lockade också men bara det faktum att deras webbplats verkligen inte var "bra" fick mig att välja bort dom, svårnavigerad, full med "fikonuttryck" och att det blandas engelska och svenska hela tiden fick mig att välja bort dom även om jag kan läsa/skriva engelska - men bara det faktum att dom inte bryr sig mer om oss kunder fick mig att ledsna på Garmin.

Men det är en mindre soppa det här även om man bara tittar på Lowrance utbud, det fanns en jämförelsefunktion på webbplatsen men den verkar inte visa alla varianter så den var ju inte till någon hjälp. Jag har försökt läsa på för att förstå skillnaden mellan de olika modellerna, jag tog sjutums skärmstorlek som verkar lagom för mina behov och verkar hitta fyra olika aktuella modeller:
    • Elite-7 Chirp
    • Elite-7 Ti
    • Elite-7 HDI
    • Hook-7

Sen har jag försökt läsa på om de olika modellerna på deras webbsida, "Ti" verkar ha pekskärm vilket inte känns (för mig) som någon direkt fördel, handskar, blöta fingrar, fiskslem, etc..., "Ti" verkar också sakna möjligheten till att använda Inside Genesis vilket verkar vara en klart intressant funktion så den modellen går bort då (OM den nu inte klarar av Inside Genesis....).

"HDI" verkar inte ha "Chirp" som också verkar vara en intressant/bra funktion så det får man väl också då sortera bort.

Återstår gör "Hook-7" och "Elite-7 Chirp", där verkar skillnaden vara att "Chirp"/den dyrare modellen även kan arbeta med 50 kHz och det är väl en klar fördel om man vill få bra funktion på djupare vatten?

Jag tänker mestadels använda enheten vid försök till laxtrolling ute till havs här uppe i Norrbotten, på djup mellan 10 och 50/60 meter samt i Norge vid havsfiske och vill i alla fall kunna få tillbaka ett botteneko på ned till 300 meters djup. Kan jag se fisk ned till 150/200 meter är det väl en fördel också.

Visst, behöver ekolodsfunktionen även vid grundare fiske efter abborre exempelvis, men jag behöver inte ekolodet för att hitta fisk när jag fiskar gädda på grundare vatten. Då använder jag endera en kanot eller en gummibåt oftast, båten här går inte(!) att ro/paddla ;-)

Vad tror ni, är jag ute och cyklar eller har jag uppfattat det hela korrekt? I så fall blir det väl att börja söka efter ett Elite-7 Chirp med lämplig givare (vilket också verkar vara en djungel) ;-)

Tackar o bugar på förhand,
    /Rikard

Elite-Ti har som de andra enheterna också Insight Genesis.

Kommentera

Elite er hva Lowrance kaller sine mellomklassemodeller. På listen din har du flere generasjoner Elite, og det er nok derfra forvirringen stammer. Dagens modell er Elite Ti (som kan bruke Insight Genesis). Under Elite Ti har du Hook.

Elite CHIRP er forgjengeren til Elite Ti. Elite CHIRP er i praksis identisk med Hook. Det er bare navnet som er forskjellig.

Elite HDI er forgjengeren til Elite CHIRP. Disse bør du få SVÆRT god pris på nå, de har gått ut for lengst.
      Senast ändrad av Team Colibri; 2016-03-20, 10:39.
      Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
        Elite er hva Lowrance kaller sine mellomklassemodeller. På listen din har du flere generasjoner Elite, og det er nok derfra forvirringen stammer.
        Ahaa..... Så Lowrance blandar nuvarande modeller med utgångna/såna som ska försvinna på sin egen webbplats :-(

Elite HDI er forgjengeren til Elite HDI. Disse bør du få SVÆRT god pris på nå, de har gått ut for lengst.
        Elita HDI/Elite HDI.... Där blev det lite fel kanske? Vilken var det som var föregångare till vilken enhet?

Cheers!
        /Rikard

Kommentera

HDI - Chirp - Ti
          Där har du ordningsföljden (från gammal till ny)

Kommentera

Korrekt, det gikk litt fort der, innlegget er korrigert nå.

Ja, du finner både Elite Ti, Elite CHIRP og Hook på Lowrance sine sider. Elite CHIRP er på vei ut men forsvinner nok først fra nettsidene når diverse lagre er solgt ut.
            Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av rikard454 Visa inlägg
              Hej alla!
              Jag är nyregistrerad här och tänkte se om jag kunde få be om lite hjälp. Jag jag spenderat större delen av senaste veckans fritid åt att titta på ekolod/plotter kombinationsinstrument men känner en viss förvirring av alla olika modeller som finns...

Jag håller på och "renoverar" min båt (En APC Hajen model "trolling", sägs vara en avgjutning av en amerikansk Mako 201), en drygt sex meter lång öppen styrpulpetsbåt. Har köpt en just ny motor (Suzuki 140) och en ny trailer (TK BT1300 med "vagga") och funderar på att köpa ett kombinationsinstrument som ska ersätta min gamla Eagle GPS (utan plotter/kartfunktion) och mitt gamla Lowrance LMS-300 ekolod).

Jag har mer eller mindre beslutat mig för ett Lowrance, dels för att 300'an jag haft i snart 25 år fungerat perfekt och gör så fortfarande. Nu har jag inte använt båten så vansinnigt mycket egentligen, det är nog bara runt 200 driftstimmar på den 70 hästars Johnson som jag ska sälja bort nu... Men som sagt, Lowrancelodet har aldrig svikit mig...

Garmin lockade också men bara det faktum att deras webbplats verkligen inte var "bra" fick mig att välja bort dom, svårnavigerad, full med "fikonuttryck" och att det blandas engelska och svenska hela tiden fick mig att välja bort dom även om jag kan läsa/skriva engelska - men bara det faktum att dom inte bryr sig mer om oss kunder fick mig att ledsna på Garmin.

Men det är en mindre soppa det här även om man bara tittar på Lowrance utbud, det fanns en jämförelsefunktion på webbplatsen men den verkar inte visa alla varianter så den var ju inte till någon hjälp. Jag har försökt läsa på för att förstå skillnaden mellan de olika modellerna, jag tog sjutums skärmstorlek som verkar lagom för mina behov och verkar hitta fyra olika aktuella modeller:
              • Elite-7 Chirp
              • Elite-7 Ti
              • Elite-7 HDI
              • Hook-7

Sen har jag försökt läsa på om de olika modellerna på deras webbsida, "Ti" verkar ha pekskärm vilket inte känns (för mig) som någon direkt fördel, handskar, blöta fingrar, fiskslem, etc..., "Ti" verkar också sakna möjligheten till att använda Inside Genesis vilket verkar vara en klart intressant funktion så den modellen går bort då (OM den nu inte klarar av Inside Genesis....).

"HDI" verkar inte ha "Chirp" som också verkar vara en intressant/bra funktion så det får man väl också då sortera bort.

Återstår gör "Hook-7" och "Elite-7 Chirp", där verkar skillnaden vara att "Chirp"/den dyrare modellen även kan arbeta med 50 kHz och det är väl en klar fördel om man vill få bra funktion på djupare vatten?

Jag tänker mestadels använda enheten vid försök till laxtrolling ute till havs här uppe i Norrbotten, på djup mellan 10 och 50/60 meter samt i Norge vid havsfiske och vill i alla fall kunna få tillbaka ett botteneko på ned till 300 meters djup. Kan jag se fisk ned till 150/200 meter är det väl en fördel också.

Visst, behöver ekolodsfunktionen även vid grundare fiske efter abborre exempelvis, men jag behöver inte ekolodet för att hitta fisk när jag fiskar gädda på grundare vatten. Då använder jag endera en kanot eller en gummibåt oftast, båten här går inte(!) att ro/paddla ;-)

Vad tror ni, är jag ute och cyklar eller har jag uppfattat det hela korrekt? I så fall blir det väl att börja söka efter ett Elite-7 Chirp med lämplig givare (vilket också verkar vara en djungel) ;-)

Tackar o bugar på förhand,
              /Rikard
              Hej Rikard;

Ditt gamla Lowrance LMS-300 "Clearvision" ekolod med 7-tums LCG-bildskärm introducerades som nyhet våren 1989 på båtmässorna i Göteborg och Stockholm och har till allas vår glädje fungerat för dig i 25 års tid nu....

Samma ekolod hade jag i min egen båt tills jag år 2002 köpte Lowrance LCX16 CI Combo ekolod/GPS-navigator/kartplotter. Det kombinationsinstrumentet sitter i min Buster Magnum än idag...

Det ekolod/kartplotter-instrument jag tror skulle kunna passa dig idag av 2016 års modeller är Lowrance Elite 7-Ti här .. http://www.naviguide.se/lowrance-lanserar-nya-elite-ti/ ..

Ju mer du vet om ekolod...därför Lowrance ombord!

Old Firehand

Ps. Rikard, klicka på bilden här.. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm ..så ser du mitt allra första ekolod Lowrance "Little Green Box" från slutet av 1960-talet...
              Vill du se fler gamla Lowrance-bilder kan du klicka på pilen bredvid bilden och bläddra varvet runt genom att klicka på pilarna ... Ds.
              Senast ändrad av Old Firehand; 2016-03-20, 13:32.

Kommentera

Tack för all hjälp än så länge! Men man inser ju att även Lowrance blandar friskt språkmässigt på sin webbplats, och texten "Ett helt nytt 7-tums ekolod med plotter" i samband med modellen Elite-7 HDI är ju helt åt fanders felaktig om det är den äldsta av de modellerna...(!)

Och "Little Green Box" kommer man allt ihåg! Det har skett en "viss" produktutveckling sedan dess :-)

Just Elite-7 Ti verkar vara ett lovande lod, dock förstår jag inte om det följer med någon givare när man försöker läsa på om lodet...

/Rikard

Kommentera

Alle modellene kommer både uten ekkoloddgiver og med. Til Elite Ti er det tre "pakker" med disse giverne:
                  TotalScan (83/200/SideScan/DownScan)
                  82/200/455/800-HDI (83/200/ DownScan)
                  50/200/455/800-HDI (50/200/ DownScan)

Alle giverne over kan CHIRPes. Ekkolodd selges uten giver siden du også kan bruke Airmars givere.

Vær obs på at Lowrance er i ferd med å skifte fra 7-pins kontakt for ekkoloddgiveren til 9-pins kontakt. Førstnevnte er blå, sistnevte er sort. Det finnes adapterkabler men de bringer ikke all funksjonalitet videre.
                  Team Colibri

Kommentera

Alle modellene kommer både uten ekkoloddgiver og med. Til Elite Ti er det tre "pakker" med disse giverne:
                    TotalScan (83/200/SideScan/DownScan)
                    82/200/455/800-HDI (83/200/ DownScan)
                    50/200/455/800-HDI (50/200/ DownScan)
                    Så om man tänker sig att jag är mest intresserad att få ut så bra signal som möjligt på lite djupare vatten, dels vid trollingförsök efter lax här uppe längs Norrbottenskusten men sen också vid rent havsfiske i Norge så bör jag satsa på "50/200/455/800-HDI (50/200/ DownScan)"...?

Eller finns det någon givare från något annat tillverkare som du/ni tycker är extra bra?

Eller skulle jag kunna skaffa två olika givare för att maximera utbytet av ekolodet i Elite-7 Ti'n? Till mitt nuvarande ekolod (Lowrance LMS-300) har jag två givare och en omkopplare som jag kan byta vilken givare som används...

Vær obs på at Lowrance er i ferd med å skifte fra 7-pins kontakt for ekkoloddgiveren til 9-pins kontakt. Førstnevnte er blå, sistnevte er sort. Det finnes adapterkabler men de bringer ikke all funksjonalitet videre.
                    OK, och ett Elite-7 Ti använder blå 7-pinnars kontakter?

*stort* tack för er hjälp här(!)
                    /Rikard

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 217 visningar
                    0 gillar