Lowrance hook 5 ice machine, ytstörningar isfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance hook 5 ice machine, ytstörningar isfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance hook 5 ice machine, ytstörningar isfiske

Hej! Jag har införskaffat ett hook 5 med dubbla givare, en till båt och en isfiske-givare. Provat lodet med god framgång vid rödingfiske helgen som varit. Såg tydligt både fiskar, jiggen/blänket och även enstaka maggot som seglat ner mot botten och till och med min mormyska! Men jag noterade att det blir en hel del ytstörningar som inte verkar gå att få bort, de första 3 meter blir det bara en färgad gröt, ner till fyra meter blev det störningar som skymmer eventuella fiskar. Har lusläst instruktionsboken och lekt massor med alla möjliga inställningar och filter on/off eller mittemellan, som bäst minskade störningarna till kanske drygt 2 meter. Då hängde givaren gott och väl några/flera dm under iskanten! Men då försvann också en hel del fisk-ekon och mitt blänke, allt på 15 meters djup i mycket klart vatten i en fjällsjö. Är det normalt att man får dessa ytstörningar vid isfiske eller har någon tips på hur man får bort dessa med bibehållen detaljrikedom på botten? Blir det samma sak med akterspegelsgivaren? Tack för svaren!

När jag hade ett litet enkelt Lowrance så var det relativt ofta jag hade gröt de första en-två meterna. Allt under förutsättning att jag hade ställt grejorna som jag ville ha det fö och hade hyfsat ok runt tiometerskurvan. Har inga kristallklara sjöar omkring mig skall tilläggas.

Det blir ju en avvägning mot känslighet kontra gröt på skärmen sas. Blir faktiskt betydligt mindre med Chirp av någon anledning på mitt nuvarande Garmin lod. Har iofs en betydligt dyrare givare nu vilket kanske förklarar den effekten.

Men spontant så om du ser en mormyrska på 15m och tom en maggot så har du nog fläskat på med känsligheten och då är inte jag så förvånad om det grötar lite på ytan sas. Men Colibri och de övriga som är betydligt mer insatta vet nog på råd här just för Hooken.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Tack för svar! jag är medveten om att jag inte har något behov av att se mormyskan på 15 meters djup, det skrev jag mest för att jag blev förvånad över hur känsliga dagens lod är då jag aldrig hade kunnat se sånt med mitt gamla. nej det är ju mer så att när jag sänker känsligheten så att ytstörningarna minskar till iaf bara runt två meter försvann även ekon efter rödingar på gissningsvis runt hektot. Och dom vill man ju gärna ha koll på. Men funderar på om själva istäcket bidrar till störningar, studsande ljudvågor eller liknande? Som sagt, givaren hängde gott och väl under iskanten.. Eller hjälper en bättre givare kanske?

Kommentera

Du gjør det riktig, dvs senker giveren under iskanten. Jeg antar også at du har stilt inn din Hook på riktig giver.

Du har et følsomt ekkolodd, ingen tvil om det. Men sannsynligvis har du en form for lagdeling av vannet der du fisker nå, det er ganske vanlig at det blir veldig markerte lag i vannet under isen siden vinden ikke kommer til og blander vannlagene slik den ellers gjør når isen er borte. Slike lag er som regel temperaturstyrt, og blir veldig tydelige under isen.

Typisk får du et skikkelig kaldt lag rett under isen, så noen meter med "varmt" vann før resten av vannsøylen holder ca 4 grader. Disse vannlagene tiltrekker seg plankton, noe som forsterkes av at isen fjerner lys, så planktonet står høyere i vannet om vinteren enn om sommeren. Du kan se dette på sommeren også, hvis det har vært en periode med lite vind, på kvelden og natten stiger planktonet og du får "bånd" med grums på skjermen lagvis nedover. Plankton liker lys og varmt vann, så om vinteren stiger det opp og legger seg i det "varme" vannet 0,5-6 meter under isen i de innsjøene der jeg fisker mest.

Så egentlig gjør ekkoloddet det det skal, det viser deg hva som er i vannet. Et mindre følsomt ekkolodd fanger ikke opp planktonet og gir deg et "renere" bilde. Du har to typer filtre i din Hook, som begge påvirker denne følsomheten. Du har et generelt støyfilter, og et overflatefilter.

Det generelle støyfilteret bør brukes med forsiktighet. Rett og slett fordi det er liten vits i å betale for et følsomt ekkolodd, og så bruke det som et ekkolodd til 800,-...

Overflatefilteret bruker jeg endel selv, det er nyttig under slike forhold du beskriver. Det setter ned følsomheten i den øverste tredjedelen av vannsøylen (sånn cirka). Setter du dette fra av til lav, vil du fortsatt se fisk. Setter du det videre oppover, vil det også sortere ut mindre fisk. Men drømmegjedda kommer du til å se uansett.

Her ser du et bilde fra en HDS 5, med HST-WSBL som ekkoloddgiver.

Dette er fra isfiske i Drammensfjorden (merk dybden...), en fjord hvor disse lagdelingene blir ekstra markante. Her er de øverste meterne med vann i praksis ferskvann, mens vannet lengre ned er saltvann. En slik lagdeling gir ekstra problemer for ekkoloddet, siden lyden den sender ut har forskjellig hastighet avhengig av vannets saltholdighet (saltinitet). Det store utslaget du ser er små brisling, en stor ball med brisling på 2-3 cm som jages sammen av makrell og sjøørret.

Jeg husker ikke helt hvor høyt jeg hadde overflatefileteret her, men jeg hadde det på. Dog ser du fortsatt noe av lagdelingen.
        Team Colibri

Kommentera

Stort tack Erik för ditt utförliga svar! Klockrent förklarat och bilden jag såg hos mig i färskvatten var ganska likt den du lagt upp! Möjligtvis ännu kraftigare färgat 0-3 meter hos mig men annars samma svarta ränder. Så antar att det är precis som du förklarar.. Och ja jag har ställt in rätt givare och allt, bara för protokollet .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 708 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17