Nytt billigt ekolod för att skapa en djupkarta till en sjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt billigt ekolod för att skapa en djupkarta till en sjö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt billigt ekolod för att skapa en djupkarta till en sjö

Hej!

Första inlägget på forumet.
    Nu är der så att jag skulle behöva inhandla en plotter för att skapa en djupkarta till en sjö vid min stuga som är ungefär 2kvadratkilometer.
    Vad är det bästa alternativet? Vexilar, lowrance eller någpt annat?
    Viktigt att den är portabel då båten är en mindre plastbåt och lämnas ute hela sommaren och att den inte kostar över 3k.
    Finns det något på någon mellandagarna?

Har i dagsläget en lowrance Portable x4 med sugkoppsgivare och väska med batteri som jag inte är särskilt nöjd med utöver att det inte går att plotta.

Tacksam för svar!

/Joakim

Billigaste lösningen är förmodligen ett kombilod Lowrance Elit 4 Chirp (eller HDI om du får tag på), en plastverktygslåda som rymmer lodet och ett mc-batteri och så byter du bara givare på sugkoppen.
    Med den lösningen blir det portabelt och du kan logga för att sedan skapa egna kort på Insight genesis. Har du tur så är fler än du intresserade av sjön och du får deras loggningar på köpet.
    Skit fiske!
    Gösta

Edit: Ser av ovanstående länkar att HDI plötsligt är dyrare än chirp. Har kanske missat något där... Kanske Team Colibri läser o kan svara...
    Senast ändrad av Gösta; 2015-12-29, 09:38.

Kommentera

Billigste alternativ er Lowrance Mark 4 HDI. Ulempen med den kontra Elite 4 HDI/CHIRP er at den har gråtoneskjerm, og kart gjør seg klart best på fargeskjerm.

Her ser du hvordan jeg gjorde min Mark 4 HDI portabel, total kostnad rundt 2500:

Elite 4 HDI gikk ut i starten av 2015, så den bør du få billig. Den litt nyere Elite 4 CHIRP går ut nå i februar (erstattes med Hook 4) så den bør du også få bra pris på nå.

Så finnes det selvfølgelig dyrere alternativer....
      Team Colibri

Kommentera

Tack för svar!
        Det lutar mest åt en elite 4hdi isf men jag funderar om den har realtidsfönster? Eller måste man gå högre upp i prisklass för att få något sådant? Tänkte mest om den hade gått att använda till pimpling.

Någon som sett lösningar för att få givaren att stå rakt i pimpelhålet så hade jag gärna tagit emot tips på det också?

Kommentera

Elite HDI har realtidsfønster (amplitude scope).

Til isfiske har jeg brukt to planker i kors med giveren nederst. I år har jeg byttet planken som går nedover med en aluminiumslist fra en byggvarebutikk. Ellers får du en egen giver for isfiske også, som henger rett i kabelen.
          Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 705 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri