Vilket ekolod ska man köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket ekolod ska man köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Elite CHIRP sender på 40-60 kHz ved Lav, 60-100 kHz ved Medium og 160-240 kHz ved Høy.

Til sammenlikning sveiper min Airmar TM150M 85-145 med Lowrance og 95-155 med Garmin.

Så ja, sveipet er noe smalere.
    Team Colibri

Kommentera

Jag har inte prövat Helix 5 eller 7 men med min dåliga närsyn skulle jag överväga nya Helix 9, den har till skillnad mot de andra även Autochart Live inbyggt, kan nätverka och en stor skärm är alltid bra när man splittar skärmbilden...

Lite dyrare, ca 850-900 £ men det kan det vara värt...

Kommentera

DISPLAY
        • 5" 480x800
        Jag uppfattar detta till att skärmen endast är 480mm x 800mm Stämmer verkligen detta eller har jag missuppfattat allt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn98 Visa inlägg
          DISPLAY
          • 5" 480x800
          Jag uppfattar detta till att skärmen endast är 480mm x 800mm Stämmer verkligen detta eller har jag missuppfattat allt?
          480 x 800 mm motsvarar 48 x 80 cm, då börjar vi snacka en ganska stor tv
          480 x 800 är antalet pixlar på bredd respektive höjd.

Skärmen är fem tum (ca 12,5 cm) på diagonalen. Jag har ett fem tums lod, Elite 5 HDI, och jag tycker den är lite liten ibland när jag delar skärm på lod och plotter. Jag skulle inte vilja köra si på en så liten skärm.

Kommentera

5" skjerm for ekkolodd og kart er i mine øyne helt ok når skjermen er 4:3-format (portrettformat). Men både Humminbird Helix 5 og Lowrance Elite Ti 5 er 16:9 (widescreen). Widescreen er flott for sidescan, ikke så flott for ekkolodd og kart. Ved bruk av ekkolodd og kart er det skjermens høyde som er viktig, ved bruk av sidescan er det skjermens bredde som er viktig.

I mine (halvgamle og bortskjemte) øyne er 7" en slags minimumsstørrelse ved widescreen. Mindre enn dette så blir skjermen for lav for ekkolodd og kartplotter, som tross alt er de skjermbildene du bruker mest. Sidescan på små skjermer er i det hele tatt oppskrytt, spesielt med tanke på å se etter fisk.

Dette bildet viser en 9" widescreen øverst til venstre, en 5" 4:3 øverst til høyre og en 8,4" 4:3 i midten nederst. Siden de to øverste skjermene står litt lengre bak enn den nederste blir perspektivet litt fordreid, men som du ser er en 5" i 4:3 omtrent like HØY som en 9" i 16:9. Oppløsningen i skjermens høyde er også rimelig lik.

Den nederste har jeg forresten byttet ut med en som er en generasjon nyere. Den betalte jeg 7000,- for, en demomodell fra en butikk i Stavanger. 7000 for 8,4" er til å leve med.
            Team Colibri

Kommentera

Erik, du behöver en bredare pulpet på båten......Det ser trångt ut

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                Erik, du behöver en bredare pulpet på båten......Det ser trångt ut
                Løsningen var å flytte skjermer ut....
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Elite CHIRP sender på 40-60 kHz ved Lav, 60-100 kHz ved Medium og 160-240 kHz ved Høy.

Til sammenlikning sveiper min Airmar TM150M 85-145 med Lowrance og 95-155 med Garmin.

Så ja, sveipet er noe smalere.
                  Jag har bara hört att billigare Lowrance chirp "pingar" sig genom frekvensområdet medan riktig chirp sänder på hela frekvensområdet samtidigt vilket ger en mer detaljbild på skärmen. Men det kan vara fel information.

Kommentera

Endel personer på et visst Humminbird-forum har sagt mye rart opp igjennom. Ikke minst at CHIRP bare fungerer med dyre ekkoloddgivere, og at man ikke har noen nytte av det i ferskvann. Pussig nok har det blitt stille i den leiren nå som Humminbird kommer med liknende teknikk selv, og CHIRPer med HDSI-giveren.

Da jeg testet Elite CHIRP prøvde jeg den med min TM150M. Det fungerte forbausende bra, til tross for at TM150M er beregnet på et helt annet frekvensspekter enn det Eliten jobber på. Årsaken er muligens den lave Q-faktoren på TM150M.

Men som nevnt er Humminbirds ***-modeller på vei ut, så jeg hadde sterkt vurdert en av de kontra Helix. Jeg mener jeg så 899 til 11' her om dagen og det er slettes ikke gal pris. Dessuten kommer vel fortsatt Helix med den gamle SI-giveren, ikke HDSI i de mindre størrelsene?
                    Team Colibri

Kommentera

Frågan blir då om en 899 är ett bättre val än en Helix 9... De kan nog ligga/hamna jämsides i pris och så långt ligger den senare på plus med vassare, bredare men inte nödvändigtvis högre skärm och så Autochart Live inbyggt som grädde på moset...eller?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 705 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17