Vilket ekolod ska man köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket ekolod ska man köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket ekolod ska man köpa?

Behöver tips på ett bra ekolod, Combo med både plotter och ekolod Inkl. Givare.
    Det är ett + om det går att göra egna djupkartor.
    Det kommer främst att användas i skärgården i en lite mindre båt men även i lite större sjöar.
    Prisklass: Får ej överstiga 10 000.
    Har själv inte mycket erfarenhet om detta..

Lowrance Elite Ti
    Simrad GO
    Lowrance HDS 7
    Humminbird Helix
    Humminbirds utgående modeller, feks 899 etc.
    Disse kan fås (bør fås) innenfor budsjett med giver, kan lages kart med, og kan bruke kartet du lager.

Garmin EchoMap
    Garmin GPSMap xs (feks 527xs)
    Får en pseuodo-kartmakerfunksjon i januar 2016 kalt QuickDraw.

Raymarine a68 eller Dragonfly.
    Begge kan logge data til Navionics og Reefmaster (kartprogram), men kan kun bruke kart fra Navionics.
    Team Colibri

Kommentera

Jag har bara erfarenhet från Lowarance och Humminbird. Men jag tror Garmin också har bra kombo. Tex echoMAP 72sv. Lowarance har bra GPS plotter och lätt att lägga in kartor. De billigare givarna som följer med Lowrance under 10K har rätt vid täckning och inget för prickskyttefiske. Humminbird tex Helix 5 och 9 har givare med snävare täckning. Min Helix 5 har 20 grader på 200KHz. Och en bra Sideimage. Men kartor suger på Humminbird. Du måste ha Autochart som kostar 2300 för den billiga och 2700 för den dyrare varianten om du skall göra egna kartor från tex djupkarta.se spår. Men för runt 10K kan du få ett Helix 7 med Navionics gold eller autochart och då måste jag nog säga att Humminbird slår ett Lowrance. Men som sagt, Garmins kombo är nog inte dåliga. Kanske någon här som har sådant och kan tala varmt för dem. För 10K får du nog bara en Lowrance Elite 7 chirp och då hade jag istället satsat på Humminbird Helix 7 med autochart eller Navionics gold.

Ökar du din budget lite blir läget annat. Då kan du få en Lowrance HDS modell. Och de är jäkligt trevliga. Men jag tror det billigaste HDS med givare spräcker din budget med några tusen. Om du vill ha sidescan.

Simrad vet jag inte något om.

Humminbird har trevliga funktioner som att markera ett eko i Sideimage som ligger långt ut, sen kan du navigera dit.
      Senast ändrad av Silverfisk; 2015-12-10, 20:14.

Kommentera

Ett Elite 7 chirp får du för 4995:- på Olssonsfiske.se i nuläget. Mycket för pengarna även om det är en utgående modell.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
          Ett Elite 7 chirp får du för 4995:- på Olssonsfiske.se i nuläget. Mycket för pengarna även om det är en utgående modell.
          Fusk chirp som skickar pulser istället för sveper frekvenser som HDS:erna gör. Vilket man kan se på skärmen som flimrar lite. Jag förstår de inte var långlivade som produkt. Har haft en 5:a som är princip samma. Bred spridning på givaren. Helix med GPS SI är så mycket bättre ekolod för pengarna. Bättre givare. Men som sagt behövs autochart för göra egna kartor. Det som stör mig mest.

Kommentera

Humminbird Helix 5 SI Sonar GPS Combo med autochart Kan det vara något kanske?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn98 Visa inlägg
              Humminbird Helix 5 SI Sonar GPS Combo med autochart Kan det vara något kanske?
              Jag har ett sådant. Kanonbra ekolod. Sideimage är riktigt bra om man letar fisk. 200KHz har 20 grader kon på downimage. Ser du fisk i den så är den rätt under.

Men köp Autochart. Det skall jag göra i julklapp. Tills vidare kör jag ett Lowarance Elite 4 HDI för kartor GPS och plotter.

Kommentera

Til info har både HST-WSBL og 83/200/455/800-HDI 20 graders konevinkel ved 200 kHz. Målt ved -3 db. 20-25 graders konevinkel er i mine øyne den beste konevinkelen for prickskytte på "svenske dybder", men ønsker du smalere konevinkel på 200 kHz har HST-DFSBL og 50/200/455/800-HDI en konevinkel på ca 11 grader på 200 kHz. Et bedre alternativ på "norske dybder".

Elite CHIRP som modell er to år gammel, den rykker et hakk ned i modell-hierarkiet og døpes om til HOOK. Ekkolodd og plotter er det samme, NMEA-nettverket enklere og prisen lavere.

Elite CHIRP sveiper, det er "ekte CHIRP", men baser på de vanlige ekkoloddgiverne. Naturligvis blir resultatet bedre med en Airmar CHIRP-giver, dog med en helt annen prislapp. Ikke legg for mye vekt på hva som skrives om Lowrance (eller CHIRP) på Humminbird-forumer.
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Til info har både HST-WSBL og 83/200/455/800-HDI 20 graders konevinkel ved 200 kHz. Målt ved -3 db. 20-25 graders konevinkel er i mine øyne den beste konevinkelen for prickskytte på "svenske dybder", men ønsker du smalere konevinkel på 200 kHz har HST-DFSBL og 50/200/455/800-HDI en konevinkel på ca 11 grader på 200 kHz. Et bedre alternativ på "norske dybder".

Elite CHIRP som modell er to år gammel, den rykker et hakk ned i modell-hierarkiet og døpes om til HOOK. Ekkolodd og plotter er det samme, NMEA-nettverket enklere og prisen lavere.

Elite CHIRP sveiper, det er "ekte CHIRP", men baser på de vanlige ekkoloddgiverne. Naturligvis blir resultatet bedre med en Airmar CHIRP-giver, dog med en helt annen prislapp. Ikke legg for mye vekt på hva som skrives om Lowrance (eller CHIRP) på Humminbird-forumer.
                  Ja, jag kan ha fel. Men man benämner dessa för "narrow band" istället för "broadband" som på de dyrare modellerna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                    Jag har ett sådant. Kanonbra ekolod. Sideimage är riktigt bra om man letar fisk. 200KHz har 20 grader kon på downimage. Ser du fisk i den så är den rätt under.

Men köp Autochart. Det skall jag göra i julklapp. Tills vidare kör jag ett Lowarance Elite 4 HDI för kartor GPS och plotter.
                    Blir nog att köpa ett sådant då. Köper man autochart så har man ingen nytta av navionics eller? vad är skillnaden?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 705 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17