tips på laddare (?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips på laddare (?)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tips på laddare (?)

Blev med elmotor nyligen.
    Har nu batteri till den och till lodet.
    Men bara en laddare. (En c-tek)
    Finns det någon billig laddare som funkar bra som underhållsladdare?
    Jag har haft elmotorbatteriet på laddning sedan senaste passet (drygt tre veckor). Det första jag gjorde var att ladda upp batteriet till lodet eftersom det går på ca 5 tim, därefter har stora batteriet suttit inkopplat.
    Igår kollade jag lilla batteriet till lodet. Aj. Det behövde laddas.
    Har drivor med grejor till jakt och fiske och shoppar numera bara det som verkligen behövs. (Eh...det blir en del...)
    Kan det funka att skifta varannan vecka och bara ha en laddare?
    Skitfiske
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Hejsan !

Visst funkar det med bara en laddare. Och vadå skifta. Du laddar upp och kopplar bort. Den vecka eller 2 mellan fisketillfällena har du ingen självurladdningar att prata om. Det är enligt min åsikt lite överdrivet dessa åsikter att alla batterier ska stå med konstant underhållsladdning. Ett friskt batteri klarar sig bra när det väl är uppladdat.

Jag skulle göra tvärtom. Ladda först upp stora batteriet, det är dyrast och blir mest urdraget och därmed viktigast att genast återladda. När det väl är gjort kan det stå till nästa fiskepass. Men det beror lite på vad det är för typer av batterier du har. Även storlek i förhållande till förbrukning har betydelse. Du skriver AJ det behövde laddas. Har det laddats ur mycket på 3 veckor så är det slut. Att laddaren går in i laddfas när du kopplar på säger inget om batteriet verkligen behövde laddas eller ej. Laddaren går bara igenom alla faser för att till slut hamna i underhållsmode. Så du kan lura dig när du tror att det behövdes.

I kajaken har jag ett litet biltema gel-batteri. det tål urladdning bättre är billigt i inköp och behöver därför inte laddas och vårdas med samma omsorg. Så jag köpte den billigaste biltema laddaren till det batteriet i kajaken av den anledningen. Med andra ord inte så jä. noga med ett batteri för några 100:-.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Finns ingen anledning att ha laddaren inkopplad hela tiden.
      Ladda batteriet fullt, ta bort laddaren och sedan efter någon vecka kan du kontrollera med en multimeter vad du har för spänning.
      Är det fortfarande bra laddat så behöver du inte ladda igen.
      Med detta sagt så behöver du såklart inte köpa en till laddare bara för att underhålla ditt andra batteri.
      Se dock till att laddaren du har klarar av de batterityper/teknologi som du ev kan tänkas använda.
      Bly/syra, AGM eller GEL.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Tack pöjkar! Till lodet har jag ett biltema gel på 14 Ah. Det brukar gå att ladda på 5 timmar. Denna gången tog det 1-2 timmar. Till motorn har jag ... Trumvirvel... Ett biltema fritidsbatteri på 73 Ah. Det behöver 18-24 timmer på sig. Men jag känner mig "tryggare" nu. Jag kör nog varannan vecka på laddaren...som btw klarar båda typerna...
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Det tycker jag låter som en vettig lösning för dig !
          Är batterierna i bra skick så kommer du förmodligen inte behöva underhållsladda dem varannan vecka.
          Jag tippar på att var 4e vecka är fullt tillräckligt.

Ett till tips där är att förvara dina batterier svalt för då är självurladdningen som lägst !

mvh/ HenkeW

Kommentera

Tack HenkeW! Jag ska bättra mig där. Nu står de inne i huset, i min mancave.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 705 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri  
            Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17