Göra ett Humminbird Helix 5 portabelt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra ett Humminbird Helix 5 portabelt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göra ett Humminbird Helix 5 portabelt?

Hej!

Jag har tänkt beställa hem detta ekolodet.

Nu har jag suttit och googlat runt lite i ett försök att hitta lite information om hur jag gör det portabelt och därmed enkelt att transportera. I nuläget hyr jag båt så att det måste vara enkelt att förflytta. Jag har läst lite om att många rekommenderar något typ av specialplastlådor som tål ifall batteriet skulle läcka syra.

Tittade på denna boxen och tanken är att den ska agera flyttlåda och skydda mot syraläckage, åsikter? För och nackdelar? Finns det några bättre?

Jag tycker att de flesta som har byggt om sina ekolod till portabla ekolod har haft lowrance ekolod, fortfarande inte hittat något bra exempel med humminbird!

Sen är det vilket batteri jag ska ha. Jag har tittat runt och är totalt okunnig när det kommer till batterier. Tanken är att kunna använda batteriet i iallafall 10h. Sen läste jag något om att jag måste ha en säkring?

Vilka laddare för batterier är att föredra?

Är det något jag har glömt eller något jag borde ha så skriva gärna!

Mvh
    Filip

Du vil helst bruke et AGM- eller gelbatteri, og da søler du ikke syre. Ergo legger du heller penger i et godt batteri, enn i en dyr boks.

Om man rigger det ene aller andre merket portabelt spiller da ingen rolle? Jeg har laget portable løsninger av stort sett alle ekkolodd jeg har eid, om ikke annet så for å bruke de under isfiske. Prinsippet er det samme uansett merke.

Litt enkelt sagt, sjekk forbruket på Helixen og gang opp med antall timer du skal bruke det mellom hver lading. Gang så dette igjen med to, og du har amperestørrelsen på batteriet. Så hvis Helixen din bruker 0,7A trenger du et batteri ala de jeg nevnte på 14A.

Ja, du skal bruke en sikring.

Hvilken lader du skal ha kommer igjen an på valget av batteri.
    Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Du vil helst bruke et AGM- eller gelbatteri, og da søler du ikke syre. Ergo legger du heller penger i et godt batteri, enn i en dyr boks.

Om man rigger det ene aller andre merket portabelt spiller da ingen rolle? Jeg har laget portable løsninger av stort sett alle ekkolodd jeg har eid, om ikke annet så for å bruke de under isfiske. Prinsippet er det samme uansett merke.

Litt enkelt sagt, sjekk forbruket på Helixen og gang opp med antall timer du skal bruke det mellom hver lading. Gang så dette igjen med to, og du har amperestørrelsen på batteriet. Så hvis Helixen din bruker 0,7A trenger du et batteri ala de jeg nevnte på 14A.

Ja, du skal bruke en sikring.

Hvilken lader du skal ha kommer igjen an på valget av batteri.

Så om jag har förstått dig rätt, jag kan ta helix strömförbrukning X antalet timmar jag har tänkt att använda det för att få det korrekta batteriet? dvs Förbrukning 615mA X 10h= 6150?

Vilket batteri hade du tagit och vilken laddare? vilken Box har du använt dig av tidigare?

Alltså jag vet inte ens vad en säkring är, vilken säkring ska jag ha?

Mvh

Kommentera

Är detta ett bra batteri?

Läste någonstans att man aldrig ska ladda ur batteriet mer än 50%, borde inte ett 12ah-batteri vara att föredra då?

Kommentera

Här e en gammal tråd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fjonkan Visa inlägg
            Så om jag har förstått dig rätt, jag kan ta helix strömförbrukning X antalet timmar jag har tänkt att använda det för att få det korrekta batteriet? dvs Förbrukning 615mA X 10h= 6150?

Vilket batteri hade du tagit och vilken laddare? vilken Box har du använt dig av tidigare?

Alltså jag vet inte ens vad en säkring är, vilken säkring ska jag ha?

Mvh
            Du ser hva jeg gjorde siste gang jeg lagde noe portabelt her:

Du regner riktig, men gang med to til slutt, dvs 13A. Som andre nevner skal helst ikke blybaserte batterier lades ut mer enn 40-50% for mange ganger. Du trenger derfor et batteri som er dobbelt sår stort i A som forbruket du regner deg frem til.

Jeg vil uansett ikke anbefale å bruke mindre enn det av batteri. Årsaken er at moderne elektronikk med prosessorer og annen teknisk morro trenger jevn og stabil strømtilførsel. Små batterier dropper fort sin tilførselsspenning, med "bugger" fra ekkolodd/ kartplotter som naturlig konsekvens.

Jeg har ikke sjekket for Helix, men størrelsen på sikringen du skal ha står sikkert i manualen. Vanligvis et sted rundt 3-5A.
            Team Colibri

Kommentera

Jag har gjort exakt det du nu vill göra och av rena bekvämlighetsskäl kör jag med biltemas billiga blyackar.
              Fôrdelen med dessa utöver det låga priset är att det inte väger någonting och tar lite plats.Jag använder mig av 1 st 7,5ah då jag oftast endast kör halvdagar på sjön.
              Kan inte riktigt uttala mig om vad som skulle finnas för nackdel med dessa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Du ser hva jeg gjorde siste gang jeg lagde noe portabelt her:

Du regner riktig, men gang med to til slutt, dvs 13A. Som andre nevner skal helst ikke blybaserte batterier lades ut mer enn 40-50% for mange ganger. Du trenger derfor et batteri som er dobbelt sår stort i A som forbruket du regner deg frem til.

Jeg vil uansett ikke anbefale å bruke mindre enn det av batteri. Årsaken er at moderne elektronikk med prosessorer og annen teknisk morro trenger jevn og stabil strømtilførsel. Små batterier dropper fort sin tilførselsspenning, med "bugger" fra ekkolodd/ kartplotter som naturlig konsekvens.

Jeg har ikke sjekket for Helix, men størrelsen på sikringen du skal ha står sikkert i manualen. Vanligvis et sted rundt 3-5A.

Erik, jag såg att du använt sådanna där vakuumlyftar för att fästa givaren med. vilka hastigheter tål detta?

Kommentera

Ursprungligen postat av nathe01 Visa inlägg
                  Jag har gjort exakt det du nu vill göra och av rena bekvämlighetsskäl kör jag med biltemas billiga blyackar.
                  Fôrdelen med dessa utöver det låga priset är att det inte väger någonting och tar lite plats.Jag använder mig av 1 st 7,5ah då jag oftast endast kör halvdagar på sjön.
                  Kan inte riktigt uttala mig om vad som skulle finnas för nackdel med dessa.
                  Vad kul! Vad är blyackar? Använde du samma låda som jag tänkte använda? Du har inga bilder att bjuda på?

Kommentera

Så här ser mitt ut du hittar allt på biltema. Sen har jag vadderat locket där enheten ligger med skumgummi Click image for larger version

Name:	20150728_194332.jpg
Views:	1
Size:	1,08 MB
ID:	1779650

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar