På väg att införskaffa båt och behöver lite råd om plotter och ekolod. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

På väg att införskaffa båt och behöver lite råd om plotter och ekolod.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• På väg att införskaffa båt och behöver lite råd om plotter och ekolod.

Jag är på väg att skaffa mig en 5 meters plastbåt med styrpulpet och tänkte såklart införskaffa en plotter och ett ekolod till.

Jag har kikat på Lowrance Elite 7 chirp eller Elite 9 chirp och en plotter Elite 5m hd. Men inget av de loden verkar ha Structure scan som jag gärna skulle vilja ha. Då tittar jag på HDS touch 7 och 9, men där verkar det ingå en plotter i samma enhet, vilket kanske inte är så tokigt. Eller vill man ha två separata enheter?

Frågan är bara om HDS 7 skärmens storlek räcker till för att både köra plotter och structure- samt downscanvyn, eller är en 9 att föredra? Sen kanske man inte kör med plotter och lod samtidigt särskilt ofta heller? En 9" är dock lite i överkant av vad jag hade tänkt lägga...

Jag är lite fundersam här. Hur kör ni andra?

Var ska du fiska och vilka fiskar är du ute efter ?
    Större skärmyta är alltid (!) att föredra men såklart är det en kostnadsfråga.

Structure Scan är ett grymt hjälpmedel när du söker enstaka fiskar (vertikalt kanske) eller betesfiskstim vid tex trolling.

Jag kör med helskärm SS på ena Hds7an och delad bild ekolod/plotter på andra 7an.
    Denna kombo är klockren enligt mig !

Olssons Fiske och Orsa Fiskecenter har/har haft grymma erbjudanden på Gen2 HDS så kolla där för priserna var oslagbara.

Har för mig man kunde köpa 1st HDS7 touch och 1st HDS7m med de givare man behöver för runt 15000kr totalt.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Jag har tänkt ha Mälaren som huvudvatten men även ha tillgång till trailer för att kunna fiska både i skärgården eller någon insjö om lusten faller på.

Huvudsakligen har jag tänkt fiska Gädda och Abborre.

Olssons Fiske verkar ha slut på de paketen, men Orsa har bra pris på paket med HDS7 touch och bägge givarna. Dock inte så billigt med monitorn, som faktiskt kostar mera än själva paketet. Lustigt nog. Får maila dem och höra efter.

Tack för ditt svar .

Kommentera

HDS7m verkar ha utgått ur sortimentet fick jag till svar av Orsa. Frågan är om man tappar mycket mera än nätverksmöjligheten om jag istället väljer en elite 5m hd för plottingen? Det skulle kanske vara att man inte kan köra som du gör HenkeW, med sidescanningen på en helskärm och dela resten på den andra.

Kommentera

Jeg var selv en av de som sikret meg en 7m mens de var på tilbud hos Olssons. I tillegg til utsalgsstedene nevnt over, så sjekk med Intersport Fishing på Facebook, de kjører også kampanjer med ujevne mellomrom.

Skal du ha mer enn en skjerm, så gjør deg selv en tjeneste og gå for modeller som kan settes i nettverk med hverandre. Jeg vil si at det er bedre å kjøpe en HDS nå, og så vente ett år til du har råd til en HDS til, enn å kjøpe to Elite. Det kommer jevnlig ut brukte HDS på markedet (jeg solgte nettopp en HDS 8) og det kan være et bra alternativ. Fra HDS Gen 2 og fremover deles også kartbilder, ikke bare ekkoloddbilde og waypoints. Med mulighetene Insight Genesis gir, er kombimodeller og/ eller nettverk blitt enda mer aktuelt enn før. Har du et rent ekkolodd og en ren kartplotter, som ikke kan settes i nettverk med ethernet kan du ikke logge sonardata.
          Team Colibri

Kommentera

Eftersom HDS 7m har utgått, funderar jag på att kanske köpa två HDS7or och med de rabattcheckar man får med under kampanjen just nu, köpa de två givare jag behöver. Det borde vara det billigaste sättet för att få två skärmar som går att koppla ihop just nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av jbphotose Visa inlägg
              Eftersom HDS 7m har utgått, funderar jag på att kanske köpa två HDS7or och med de rabattcheckar man får med under kampanjen just nu, köpa de två givare jag behöver. Det borde vara det billigaste sättet för att få två skärmar som går att koppla ihop just nu.
              Hej. Jag själv ger inte så mycket för sådana lockelser då det inte brukar bli så mycket billigare än att köpa lite i en butik som har bra pris och lite i en annan.

Men om jag var du skulle jag inte handla nu på hösten, det kommer alldeles säkert att komma bättre lod till bättre priser under vintern och förhoppningsvis med mycket bättre skärmar än de som säljs idag speciellt map på upplösning som om du jämför med en telefon är ett skämt!

Sedan kommer säkert Garmin att flytta fram sina positioner inom fiske på samma sätt som man tagit över navigatorsidan så varför inte invänta vårens kampanjer istället för utförsäljning av gamla modeller!

Glömde att nämna att en mycket bra navigator finns till mobiler och ipads, seapilot för 160 kr/år som är vida överlägsen vad det gäller användargränsnittet och skärmen! Svenskutvecklad också
              Senast ändrad av mlaajanen; 2015-10-21, 11:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
                Hej. Jag själv ger inte så mycket för sådana lockelser då det inte brukar bli så mycket billigare än att köpa lite i en butik som har bra pris och lite i en annan.

Men om jag var du skulle jag inte handla nu på hösten, det kommer alldeles säkert att komma bättre lod till bättre priser under vintern och förhoppningsvis med mycket bättre skärmar än de som säljs idag speciellt map på upplösning som om du jämför med en telefon är ett skämt!

Sedan kommer säkert Garmin att flytta fram sina positioner inom fiske på samma sätt som man tagit över navigatorsidan så varför inte invänta vårens kampanjer istället för utförsäljning av gamla modeller!

Glömde att nämna att en mycket bra navigator finns till mobiler och ipads, seapilot för 160 kr/år som är vida överlägsen vad det gäller användargränsnittet och skärmen! Svenskutvecklad också
                Nja, seapilot är bra, men att den skulle va vida överlägsen vad gäler användargränssnitt håller jag inte med om.
                T.ex att "sätta en waypoint" är fan så mkt enklare på både lowrance o garmins navigatorer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team viby Visa inlägg
                  Nja, seapilot är bra, men att den skulle va vida överlägsen vad gäler användargränssnitt håller jag inte med om.
                  T.ex att "sätta en waypoint" är fan så mkt enklare på både lowrance o garmins navigatorer.
                  Allt går snabbare på en iPad då den antagligen har mycket vassare hårdvara. Beträffande waypoint, du skojar eller? Trycka med fingret på skärmen där du vill ha den och vips så har du en waypoint, hur gör du det enklare?

Och sedan priset, 2-4000 kr för ett sjökort till navigator 160 kr till seapilot, väder och vind finns mm mm samt att kunna sitta hemma i soffan och leka!
                  Senast ändrad av mlaajanen; 2015-10-21, 12:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
                    Allt går snabbare på en iPad då den antagligen har mycket vassare hårdvara. Beträffande waypoint, du skojar eller? Trycka med fingret på skärmen där du vill ha den och vips så har du en waypoint, hur gör du det enklare?

Och sedan priset, 2-4000 kr för ett sjökort till navigator 160 kr till seapilot, väder och vind finns mm mm samt att kunna sitta hemma i soffan och leka!
                    Då måste man ha kartan mkt inzoomad för att träffa på metern när man sätter wp:n, vilket jag inte har, på navigatorn är det ett tryck o då vet jag att wp sitter exakt. vilken zoom jag än använder.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 880 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10