HB Onix 8,4", 2 Lowrancepaket eller Garmin Echomap 91 SV? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HB Onix 8,4", 2 Lowrancepaket eller Garmin Echomap 91 SV?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• HB Onix 8,4", 2 Lowrancepaket eller Garmin Echomap 91 SV?

Hej!

Verkligen dags att byta ut mitt gamla lod HB 597 DI combo! Den har bara16/25 graders koner på 455/200 kHz på 2D vilket gör det svårletat...

Fiskar oftast i Mälaren 1-2 pers i båten, mest spinn och en å annan trollingrepa men vill börja leta pelagiskt efter gädda och gös. Skulle också vara roligt att undersöka några nya okarterade vatten med lägre fisketryck i när och fjärran under 2016...

Så. Jag har pengarna till ett Onix 8,4" - men är det vettigt för ett enda skärm!? Den lockar dock också med många finesser bl a CT, Auto Chart Live...m.m. 597:an kan ev. då få jobb som transportlod i aktern. Onix saknar WiFi om det kan vara ngt att ha?

Just nu kan jag annars hinna att köpa ett dubbelt Lowrance paket, Lowrance HDS 7 Gen2 Touch med 2D/SS-givare och Lowrance HDS Touch 9m gen2 för mindre än en ONIX ... nätverk och två skärmar låter trevligt fast ingen Auto Chart Live - kan man förresten dela SS-bilden från 7:an till 9:an medan 7:an får funka som t ex plotterkarta eller till 2D? WiFi ska funka med en modul till dem men när och hur kommer WiFi till tjänst på ett vettigt sätt?

Budgetalternativet är ju Garmins "stand alone" 91 SV (sidevü) för ca 10 000 med 2D/SV-givare. Fina 9" för sidoseende pelagjakt men då är jag låst vad gäller att logga för kartproduktion och framtida nätverk...fast har då pengar över till ytterligare ett lod/skärm då, om än inte i nätverk...

Så hur skulle ni göra och varför just så, givet mina fiskemetoder i mindre/större sjöar?

Eller ska man hellre vänta till våren när vassa nyheter från dessa tillverkare 2016 gör att t ex nuvarande Onix måste droppas markant i pris för att sälja? (I wish!?)

Jag hade satsat på mest yta för pengarna, alltså dubbla skärmar. Här kommer info om Lowrance HDS:

Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Nätverkar du Hds 7an med 9an så kan du välja precis vad du vill på skärmarna.
      Man kan säga att Två blir En helt enkelt

Jag kör med helskärm SS på ena skärmen och delad 2D/Plotter på andra skärmen vid pelagiskt fiske efter Gädda och Gös.
      Det funkar klockrent och jag kan varmt rekommendera de två Lowrance du nämner!
      Det du behöver för att köra Wifi är modulen du pratar om och då kan du spegla bilden på en läsplatta i tex fören så att även din fiskepolare ser vad som händer !

Mvh. HenkeW

Kommentera

Om kartloggningen är viktig så Onixen. Auto Chart Live är svårslagen och enda anledningen till att jag själv någonsin skulle överväga ett Humminbird.

Annars är Lowrance bättre enligt mig. Både prismässigt och resultatmässigt. Deras 2D-lod och breeda 20 graders vinkel vid 200 kHz är riktigt bra.

Garmin 91:an har för smal konvinkel på 200 kHz för att bli intressant som "prickskyttelod". Och även om pengarna räcker till en extra skärm har man kastat bort möjligheten att i framtiden bygga ut ett nätverk och köpa till grejer allt eftersom ekonomin tillåter.

Kommentera

Min ydmyke mening.
          Onix er som du har funnet ut overpriset, noe som er synd siden den ellers har mye å by på hvis den bare hadde vært i "riktig" prisklasse. I den prisklassen den er konkurrerer den med Simrad NSO og Furuno TZT og den konkurransen kan Onix bare glemme. (Sorry, trist men sant.) Men 11xx/9xx/8xx er fortsatt trivelige enheter selv om de begynner å bli gamle.

En variant av Autochart Live er Navionics SonarCharts Live. Med en enhet som har NMEA-data i sin WIFI-feed og ett nettbrett (surfplatta) får du tilnærmet Autochart Live for noen hundrelapper. Har ikke enheten din WIFI, men ethernet eller NMEA koster det et par tusen å få det via SonarServer eller tilsvarende modul. (Sorry igjen Humminbird, men dette er enda et eksempel på at prisen på ONIX må ned.)

Som både du og andre er inne på, synes jeg at enhver som er nogenlunde entusiastisk med tanke på båtelektronikk skal kjøpe en ekte MFD, altså et multifunksjonsdisplay. Echomap er ikke en MFD, slik storebroren GPSMAP er. GPSMAP har jeg derimot mye pent å si om. Den store usikkerheten med Garmin er kartene, og hva de skal gjøre med dagens SideVü. Vi vet at begge deler vil bli endret, om den endringen vil gjelde dagens modeller er det ingen her som vet. De som vet det har ikke lov til å si noe om det.

Lowrance er allerede dekket i denne tråden.
          Senast ändrad av Team Colibri; 2015-10-13, 19:41.
          Team Colibri

Kommentera

Tack allesammans så här långt! Två skärmar och nätverk lockar onekligen, likaså Auto Chart Live... Får kolla upp om Navionics sonar chart live kan vara en reell konkurrent... Inte för att jag loggat förr, det är intressant men verkar bökigt att logga å sedan springa mellan dator och ekolod och rita bakgrundskartor...

Micke, bra att veta att Echomapens 2d kona är alltför smal (20?) trodde den hade två att välja mellan. Det kanske den har men då på den mindre lämpade 77kHz?

Erik - vad vore enligt dig ett rimligt pris på en Onix 8 med SI-givare om man också tror sig värdesätta Livekartor relativt högt? Är 25 000 nära en "riktig" prisklasse?
            Senast ändrad av anteman; 2015-10-14, 10:49.

Kommentera

Med GT-40 givaren som säljs tillsammans med Garmin 71 och 91SV får man bara 10 graders vinkel på 200 kHz.
              77 kHz ger 40 grader.

77-läget är förvisso ganska trevligt på Garmin men jag anser ändå att det är 200 man vill använda först och främst och att GT-40 då har för klen vinkel.

GPSMap-serien som Erik nämner här ovan är sylvassa enheter med bl.a. inbyggt wifi och chirp.
              Men nu börjar vi prata en hel del pengar och i samma prisklasser får man Lowrance Gen 3 vilket jag hellre skulle välja.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Tack så här långt! Två skärmar och nätverk lockar onekligen, likaså Auto Chart Live... Får kolla upp om Navionics sonar chart live kan vara en reell konkurrent... Inte för att jag loggat förr, det är intressant men verkar bökigt att logga å sedan springa mellan dator och ekolod och rita bakgrundskartor...

Micke, bra att veta att Echomapens 2d kona är alltför smal (20?) trodde den hade två att välja mellan. Det kanske den har men då på den mindre lämpade 77kHz?

Erik - vad vore enligt dig ett rimligt pris på en Onix 8 med SI-givare om man också tror sig värdesätta Livekartor relativt högt? Är 25 000 nära en "riktig" prisklasse?

Vill du göra dem bästa kartorna skall du köra Lowrance så att du kan använda Insight Genesis, i synnerhet om du fiskar i Mälaren där stora områden redan är mappade. Direkt mapping i en enhet, utan att gå via en dator är ytterst begränsande. Både i mängden material du kan spara och kvaliten på de kartor som framställs.

Dessutom är Insight helautomatiserat.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Tack så här långt! Två skärmar och nätverk lockar onekligen, likaså Auto Chart Live... Får kolla upp om Navionics sonar chart live kan vara en reell konkurrent... Inte för att jag loggat förr, det är intressant men verkar bökigt att logga å sedan springa mellan dator och ekolod och rita bakgrundskartor...

Onix tilsvarer teknisk forrige generasjon Lowrance HDS (Gen 2 og Gen 2 Touch). Jeg vil si at 25' er absolutt maks med givere.

Jeg har tidligere uttrykt litt skepsis til å bare basere seg på ett merke kart. Fordelen med både Humminbird og Lowrance er nettopp at vi i Skandinavia har flere alternativer. For Humminbird har du Autochart, for Simrad/ Lowrance har du Insight Genesis. Begge kan bruke Navionics og Reefmaster. Hva Garmin finner på vet vi ikke, men jeg er veldig spent på hvilken rute de vil gå og hvor "merkespesifikk" den blir. Hva du enn gjør, så lagre dine originale loggdata for fremtidig bruk på kartløsninger som ennå ikke finnes.

Airmar TM150M (og TM160CM/ TM185HW) er ellers bra valg til både HDS Gen 3 og GPSMap, begge enhetene får et merkbart løft i ekkoloddprestanda og du får konevinkelen du ønsker for de typene fiske de fleste her driver med.
                  Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
                    Jag hade satsat på mest yta för pengarna, alltså dubbla skärmar. Här kommer info om Lowrance HDS:

https://youtu.be/_hhhiLWpNeU
                    De ska jag absolut titta på innan beslut, tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17