Lowrance Elite 4x HDI, bränner säkringen hela tiden. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Elite 4x HDI, bränner säkringen hela tiden.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance Elite 4x HDI, bränner säkringen hela tiden.

Hej ni alla duktiga och fina människor här.

Säkringen (3A) till mitt lod bränner av direkt jag startar lodet. Tråden har inte bara gått av, utan smält så det legat som ett litet metallgrus i glascylindern. ( Testat byta säkring 3 ggr och direkt lodet är under uppstart eller precis startat så dör det pga säkringen ) Betyder det kortslutning i lodet eller att det är något fel på batteriet ( som är ca 10 år gammalt ) Batteriet fungerar utmärkt att starta motorn med samt till Power trimmet.
    Vid fisketuren innan detta började hända så var det en väldigt regnig dag, men ett lod skall väl tåla att vara ute i regn?

Ade problem med mitt elite 5x. Brände inte säkringar men funka inte. De visa sig vara ärg i en kabelsko. Kolla över alla anslutningar o så för o utesluta ngt kabelbrott osv.

Kommentera

Har lodet fungerat tidigare eller är det nytt och bränner säkringar?
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Grundläggande felsökning. Starta lodet utan att ansluta kabeln till givaren. Bränner den fortfarande säkring? Byt då batteri. Bränner den fortfarande säkring? Fungerar det, är det inte lodet. Annars är det givaren eller batteriet.

Kommentera

och är det lodet så kan du fråga någon som elektronik att titta på det för en rimlig summa/gratis/byte.

Är det som så att det inte är lönt att laga så är ju inte ett nytt lod så dyrt.

Jag tex kan titta på det åt dig om du vill och se vad det är för något som bråkar. När det är tokkortis brukar det vara rätt lätt.
          Lätt att hitta är dock inte samma som att det är lätt att laga

Har du garanti är det ju inte lönt att skruva i det utan då är det ju bara att lämna in det.

Men som de andra säger så kör det ensamt utan en massa saker anslutna.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Kolla även kablen noga efter säkringen så det inte är kortis i den , tex i skarv eller vid kontakten.
            "HalvDan var här"

Kommentera

Tack för tipsen allesammans. Jag blev ofrivilligt utstängd fr forumet några dagar pga att jag bytte mailadress. Kunde inte skriva eller svara något tills admin hjälpte in mig.

Jag har shoppat på mig ett gäng säkringar, ny kabel och säkringshållare och ber en bön att det inte är fel på lodet. Skall testa lite olika varianter. Det värsta som kan hända är att lodet har kortis men då har jag å andra sidan en orsak till att shoppa på mig ngt roligare istället. T ex en större kombo lod/plotter. Har redan "sålt in" värsta-scenariot till frugan så inte hon börjar gnöla om att mina "leksaker" kostar så mycket.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 789 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17