Olika märken på ekolod/plotter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika märken på ekolod/plotter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Olika märken på ekolod/plotter

hej har kollat runt lite på en kombivariant av ekolod och plotter i samma skärm
    var inne på seasea där hade dom garmin 52dv sen såg jag hummingbird helix 5si combo hos berras sen har vi lowrance är det någon som har erfarenhet av dessa

1är det dumt att ha kombo?
    2 vilken är lättast vad det gäller inställningar

tack på förhand/micke

1. Nej det tycker jag inte. Har själv ett Helix 5, det ända man kan klaga på är att skärmen (enligt mig) är i minsta laget om man ska köra lod och plotter samtidigt.

2. Skiljer nog inte nämnvärt mellan märkena.

Kommentera

1. Nei. Skal du ha en enhet, er kombo den desiderst beste løsningen i mine øyne. Går vi opp noen prisklasser til enheter som kan settes i nettverk og dele ekkoloddbilde/ kartbilde etc spiller det mindre rolle.
      3. Sannsynligvis Garminen, men brukeropplevelse av menyer etc er et meget subjektivt tema. Noen liker Volvo, andre liker Saab og noen liker til og med Alfa Romeo. (Jeg liker ingen av de.) Moralen er at du bør kikke på begge i en butikk og se hva du synes selv.

Sjekk at DU synes det er greit å gjøre dette:
      - Endre dybdeskala for ekkoloddet.
      - Endre følsomhet for ekkoloddet.
      - Endre scroll/ bildehastighet på ekkoloddet.
      - Slå av og på støyfiltre for ekkoloddet.
      - Skifte mellom ulike bilder, dvs bare kart- bare ekkolodd-splittscreen med begge.
      - Zoome inn og ut i kartbildet.
      - Plassere et waypoint.

Be gjerne selgeren vise deg det også, så finner du fort ut om han/ hun kan sine ting, eller om du skal finne et annet sted å handle....
      Team Colibri

Kommentera

Garmin har väl hamnat lite avsides jämfört med Humminbird och Lowrance, bl a beroende på att de inte (ännu?) samarbetar med någon elmotortillverkare med I-pilot eller motsvarande. Och kanske också för att de båda andra märkena har möjligheten att omsätta dina egna loggningar till användbara djupkartor... Just möjligheten till egna loggningar omsatta till djupkartor talar för att ett kombilod egentligen är enda alternativet eftersom det är det som krävs... Själv har jag ingen erfarenhet av humminbird, jag kör med Lowrance Elit 5 HDI och jag är väldigt nöjd! Och alla de möjligheter som ges genom Insight Genesis byter jag inte bort frivilligt... Sedan jag började logga vattnet närmast min sommarstuga för ett drygt år sedan så har andra hakat på och i dag har vi en i stort sett komplett djupkarta över "min" sjö... Ovärderligt!
        Skit fiske!
        Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          ...noen liker til og med Alfa Romeo. ....
          Gör inte alla det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Gör inte alla det?
            Nja bara gorillor vid stadd kassa och med stort tålamod

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
              Gör inte alla det?
              Jeg kunne svart på dette, men frykter at vi fort kommer OT og at jeg muligens blir bannet for livet.
              Team Colibri

Kommentera

En gång Alfista - alltid Alfista. Och jag har snarare korta än långa armar... Men dä ska va bakhjulsdrevet från 60- och 70-tal...

Kommentera

Ursprungligen postat av nisse11 Visa inlägg
                  hej har kollat runt lite på en kombivariant av ekolod och plotter i samma skärm
                  var inne på seasea där hade dom garmin 52dv sen såg jag hummingbird helix 5si combo hos berras sen har vi lowrance är det någon som har erfarenhet av dessa1är det dumt att ha kombo?
                  2 vilken är lättast vad det gäller inställningar

tack på förhand/micke
                  Hej Micke;

Lite erfarenhet av Lowrance ekolod och navigatorer har jag eftersom jag använt Lowrance ekolod sedan våren 1967 och som deras agent sålt Lowrance ekolod under åren 1975-1993..

Våren 1992 när Rockwell International i Texas släppte GPS-systemet till olika tillverkare i USA placerade jag min första GPS-navigator/ekolod i min Silver Hawk sportfiskebåt. Det var ett svartvitt Lowrance LMS-300GPS kombinerat ekolod/GPS-navigator...

Tio år senare, år 2002 kunde jag glädja min familj och mina fiskekompisar med att montera ett Lowrance LCX-16 CI Combo ekolod/GPS-navigator/kartplotter i färg i min Buster Magnum. Sedan dess har jag vid mitt eget fiske använt detta fantastiska instrument...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                  72 svar
                  6 107 visningar