Raymarine Wi-Fish erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raymarine Wi-Fish erfarenheter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Raymarine Wi-Fish erfarenheter?

Hej. Funderar på att köpa mitt första ekolod. Och såg detta http://www.bataccenten.se/artikel.ph...ng=&listmall=1

Är det nåt att ha? Stod inget om chirp på sidan men andra sidor står det på.

Nei, det er ikke noe å ha for de fleste.
    Sats heller på Dragonfly 4 Pro. WI-Fish har kun skannende ekkolodd, og baserer seg kun på WIFI. Begge deler er en dårlig løsning for det meste av fiske i Skandinavia. Men skal du studere steinbunn i pent vær fungerer det fint.
    Team Colibri

Kommentera

Det verkar som vexilar är populär. Fast denna har ju även chirp teknik och man kan använda navionics. Vad är bättre med en dragonfly annat än att det följer med en skärm? Har en samsung galaxy s5 och den har ju 5 tums skärm redan. plus att jag har en hp slatbook som raymarines app fungerar på.

Kommentera

Vexilar har ikke CHIRP, men det betyr minimalt med tanke på de dybdene det er aktuelt å bruke disse billige ekkoloddene på.

Du kan logge mot Navionics med alle Dragonfly med WIFI akkurat som med Vexilar. Forskjellen er at Dragonfly 4 har et MYE bedre ekkolodd enn Vexilar, og du har en skjerm som fungerer uansett vær/ temperatur og med vesentlig bedre batterikapasitet enn din Samsung. Du kan fortsatt bruke din Samsung mot Dragonfly 4 Pro, akkurat som WI-FISH og Vexilar, men alt annet er bedre.

WI-Fish (og Vexilar) er morsomme konsepter, men ikke noe mer enn det. På sikt vil vi se disse konseptene med bedre ekkolodd men pt gjør de seg best på samme sted som badeanden, dvs i badekarret...
        Team Colibri

Kommentera

ok. har funnit väldigt lite info om detta. Så tack så mycket. Ska ha lodet för att se botten strukturer leta sjögräs och även se fisk vid trolling osv. Vill inte lägga mer än 3000 helst. Några fler tips gärna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Vexilar har ikke CHIRP, men det betyr minimalt med tanke på de dybdene det er aktuelt å bruke disse billige ekkoloddene på.

Du kan logge mot Navionics med alle Dragonfly med WIFI akkurat som med Vexilar. Forskjellen er at Dragonfly 4 har et MYE bedre ekkolodd enn Vexilar, og du har en skjerm som fungerer uansett vær/ temperatur og med vesentlig bedre batterikapasitet enn din Samsung. Du kan fortsatt bruke din Samsung mot Dragonfly 4 Pro, akkurat som WI-FISH og Vexilar, men alt annet er bedre.

WI-Fish (og Vexilar) er morsomme konsepter, men ikke noe mer enn det. På sikt vil vi se disse konseptene med bedre ekkolodd men pt gjør de seg best på samme sted som badeanden, dvs i badekarret...
            Eftersom du uttalar dig väldigt självsäkert har du såklart testat ett Wi-Fish lod?
            Eller du bara gissar lite?

Vilken hårdvara sitter i Wi-fish? Motsvarar det ett annat Raymarine lod men utan skärm?

Hursomhelst så vore det intressant med lite mera nyanserad input av någon som verkligen använt ett Wi-fish lod.

Kommentera

Ursprungligen postat av dunde Visa inlägg
              Eftersom du uttalar dig väldigt självsäkert har du såklart testat ett Wi-Fish lod?
              Eller du bara gissar lite?

Vilken hårdvara sitter i Wi-fish? Motsvarar det ett annat Raymarine lod men utan skärm?

Hursomhelst så vore det intressant med lite mera nyanserad input av någon som verkligen använt ett Wi-fish lod.
              ?????

Kommentera

Hallå där dunde...
                Förmodligen är det första gången du är inne i en tråd om marinelektronik här på FS. Men jag vill bara säga att understundom slår det tillbaka tungt på en själv om man försöker vara dryg...
                Använd sökfunktionen eller leta efter Eriks bloggar om du vill lära dig något om ekolod och annan elektronik...
                Skit fiske!
                Gösta
                PS Egentligen kan säkert Erik svara för sig själv men jag kan inte hjälpa att jag häpnar över din kommentar...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Hallå där dunde...
                  Förmodligen är det första gången du är inne i en tråd om marinelektronik här på FS. Men jag vill bara säga att understundom slår det tillbaka tungt på en själv om man försöker vara dryg...
                  Använd sökfunktionen eller leta efter Eriks bloggar om du vill lära dig något om ekolod och annan elektronik...
                  Skit fiske!
                  Gösta
                  PS Egentligen kan säkert Erik svara för sig själv men jag kan inte hjälpa att jag häpnar över din kommentar...
                  Hallå på dig själv Gösta!
                  Var väl inte meningen att vara dryg. Men inläggen innehåller ingen fakta man kan själv göra en bedömning på. Då verkar det ju vara tyckande. Jag ogillar starkt tyckande utan substans/fakta i denna typ av diskussioner. Det räcker man lägger en länk eller någon typ av data.
                  Sedan kan ju en produkt likt Wi-fish vara skräp för exempelvis en panamax men vara guld på en liten trailerbåt man använder sporadiskt.

Så min fråga kvarstår om det finns någon som faktiskt har testat lodet i någon större utsträckning?

Kommentera

Ja, vad jag undrar är bara om du läst någon ekolodstråd tidigare? Är det någon som har erfarenhet av olika lod och som vet skillnaden mellan lod för jollen och för yrkessjöfarten så är det Erik. Han är för elektroniken vad Mooki är för multirullen och det är svårt att inte lita på hans utlåtande. Som sagt kolla trådar och blogg...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17