Vad ska jag köpa för att se djupet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska jag köpa för att se djupet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad ska jag köpa för att se djupet?

Har en Linder 400 som jag kör på grunda vatten och vill ha ett koll på hur djupt det är medan jag kör. Som fortast går båten i 20 Knop. Jag är rädd att köra på grund så att säga.

Vad ska jag satsa på för utrustning för mitt ändamål?
    Har budget där jag kan sträcka mig till 2500kr men helst så billigt som möjligt.

Vilket ekolod som helst om du vill ha koll på djupet bara. Och sjökort för ditt område så du kan ha koll på stenar grynnorna osv

Kommentera

Elite-4 hds med plotter, downscan och ekolod för 2100 hos olssons fiske, är riktigt nöjd med det, dessutom kan du göra egna sjökort på med insight genesis

Kommentera

Skal du se dybde fremover så du rekker å stoppe båten i 20 knop så trenger du et kart, ikke et ekolodd. Det finnes riktignok ekkolodd som ser fremover (feks Simrad ForwardScan) men de er ikke egnet i 20 knop og er langt utenfor budsjettet ditt.

Kjører du mest i sjøer som ikke har skikkelige kart, vil en modell som gjør at du kan lage kart være et godt alterantiv. Lowrance Elite 4 CHIRP er nærmest budsjettet ditt, og har fordelen av at det å lage kart er gratis via Insight Genesis. Alternativt kan Raymarine Dragonfly 4 brukes, men med en årlig fee for oppdatering av kartene fra Navionics.

Som Fredrik sier vil et hvilket ekkolodd som helst gjøre at du kan se dybder innenfor de dybdene hvor det er mulig å kjøre på noe.
        Team Colibri

Kommentera

Finns det något billigare alternativ än Elite 4HDI annars då?
          Vilket är det minsta batteriet man bör ha för att klara sig utan problem i 1-2 dagar om man är ute och fiskar i 10 timmars pass?

Kommentera

Ursprungligen postat av mena Visa inlägg
            Finns det något billigare alternativ än Elite 4HDI annars då?
            Vilket är det minsta batteriet man bör ha för att klara sig utan problem i 1-2 dagar om man är ute och fiskar i 10 timmars pass?
            Vill du ha med plotter finns det inte billigare, och jag tycker plotter nästan gör mer än ekolodet när det gäller att hitta fisk

Det skulle väl vara om du hittar ett mark-4x eller vad den svartvita motavarigheten heter

Det drar .75A, så 10AH för 10h för att ha lite överskott
            Senast ändrad av daikai1; 2015-09-22, 21:22.

Kommentera

I dagens blocket får du ett Elite5x med givare för den pengen oprutat. Begagnad elektronik går ned fort i värde.
              __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Tänk på att med ett Elit 4 eller 5 X så missar du möjlighet att logga för en egen djupkarta...

Kommentera

På generell basis vil jeg ikke anbefale å gå under 14A på batteriet, særlig hvis du skal bruke det en dag eller to mellom hver lading. Jeg vil anta at vi snakker om batterier med bly, og de bør ikke lades helt ut. Kjøper du et lite batteri vil levetiden bli kortere. Pass på å få batteriet i en lader så fort som mulig etter bruk, det bør ikke stå i dagevis før det lades.
                  Team Colibri

Kommentera

Det låter ju dumt att inte kunna logga djupkarta. Det bör vara hyfsat användbart. Varför saknas sådan funktion ii elit 4 och 5x. Är det dyrt med sådan funktion.

Följer det med givare eller vad det heter till ekolodet eller måste sådant köpas separat?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17