Mitt ekolod tappar kontakt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt ekolod tappar kontakt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mitt ekolod tappar kontakt

Jag har ett lowrance mark-5 dsi och jag har en knepigt problem. Ibland tappar den kontakten med botten och kan inte avläsa djupet. Djup siffrorna bara blinkar men den ritar fortfarande bottenlinje, och ibland gör den inte de häller utan tappar all kontakt. Vad kan det vara för strul? Jag har provat och vinkla om givaren när detta händer utan resultat ibland kan den hjälpa att byta frekvens men inte alltid. Detta händer alltså när jag står still och fiskar så de är ingen turbulens eller luft runt givaren. Oftas så händer detta en bit in på fiskepasset så har funderat på om den får för lite spänning, men de ska väll fungera ner mot 10 volt enligt bruksanvisningen så mina 12,5 volt som lodet visar att jag har på slutet av ett fiskepass borde väll räcka?

Sedan en fråga till, när jag ligger och machar fullt uttrimmad så tappar ekolodet oxå kontakt, detta är mer förståligt då båten går högt i vattnet och det blir mycket turbulens med trimplan och grejer, skulle de bli bättre av att montera givaren i båten dvs limma den mot skrovet?

Tacksam för hjälp!
    Bottennapp är napp de oxå!

Mitt Elite4 gör precis samma sak, sidmonterad givare. Kan tappa botten vid trollingfart visar botten vid 5m men siffrorna visar 0.5 och blinkar. En omstart eller i värsta fall reset löser problemet. Verkar tyvärr vara nån Lowrancebugg.. Sett fler som har samma problem.

Kommentera

Standard Lowrance. Du får byta märke på lod eller leva med det, vissa har gjort det sedan Mark/Elite-serien kom ut. Lowrance verkar inte bry sig om problemet.
      Senast ändrad av Leon; 2015-09-04, 06:59.

Kommentera

Ibland när man rör sig i båten kan givaren komma ovanför vattenytan, kolla det först.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
          Standard Lowrance. Du får byta märke på lod eller leva med det, vissa har gjort det sedan Mark/Elite-serien kom ut. Lowrance verkar inte bry sig om problemet.
          Bullshit.

Men Elite DSI er et rent skannende ekkolodd, og var i all ærlighets navn ikke noe som burde vært solgt til skandinaviske fiskere uten en advarsel om at dette er EKSTREMT følsomt for turbulens. (Jeg sliter litt med å se nytten av et rent skannende ekkolodd til sportsfiske i det store og det hele, men det blir en annen diskusjon) Vi har tidligere sett eksempler på at lister etc under skroget har skapt nok turbulens til at DSI ikke fungerer selv om det er 40-50 cm fra giveren. Min klare anbefaling er å bytte til en modell som både har vanlig ekkolodd OG skannende ekkolodd.
          Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
            då måste jag haft en enorm tur...har kört Lowrance sedan slutet av 70-talet och aldrig upplevt problemet mer än nån
            gång ibland...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
              Jag har ett lowrance mark-5 dsi och jag har en knepigt problem. Ibland tappar den kontakten med botten och kan inte avläsa djupet. Djup siffrorna bara blinkar men den ritar fortfarande bottenlinje, och ibland gör den inte de häller utan tappar all kontakt. Vad kan det vara för strul? Jag har provat och vinkla om givaren när detta händer utan resultat ibland kan den hjälpa att byta frekvens men inte alltid. Detta händer alltså när jag står still och fiskar så de är ingen turbulens eller luft runt givaren. Oftas så händer detta en bit in på fiskepasset så har funderat på om den får för lite spänning, men de ska väll fungera ner mot 10 volt enligt bruksanvisningen så mina 12,5 volt som lodet visar att jag har på slutet av ett fiskepass borde väll räcka?

Sedan en fråga till, när jag ligger och machar fullt uttrimmad så tappar ekolodet oxå kontakt, detta är mer förståligt då båten går högt i vattnet och det blir mycket turbulens med trimplan och grejer, skulle de bli bättre av att montera givaren i båten dvs limma den mot skrovet?

Tacksam för hjälp!
              Hej Tobias;

Ett normalt Lowrance ekolod arbetar vid en spänning på 10,5 - 15,0 VDC. Vid för låg spänning slocknar ekolodet eller tappar botten. Vid för hög spänning kan sluttransistorn brännas samt även andra delar i ekolodet.

Om ekolodet tappar botten och siffrorna bara blinkar kan detta avhjälpas genom att gå in på grunt vatten och starta om ekolodet där.

Eftersom ekolodsgivaren både är ekolodets öga och öra är det mycket viktigt att givaren är korrekt monterad på akterspegeln. Givaren bör monteras längst ner på akterspegeln i vid båtens alla hastigheter turbulensfritt vatten och cirka 10 - 15 cm vid sidan av båtens centrumlinje eller köl. Givarens kontaktyta ska vara 5-6 grader högre i framkant från horisontalplanet räknat och helst någon centimeter under båtens akterspegel.

Ju mer du vet om ekolod ... därför Lowrance ombord!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Kommentera

Min kompis med Elite-5 har samma problem och jag har hört flera med Lowrance som haft samma problem. Detta är oavsett hur de satt givaren. Det är en bugg som många Lowrance-användare dras med och inget att göra åt om man inte byter märke. Tur att några av er har sluppit dessa problem, men att säga att det inte existerar är att dumförklara de användare som faktiskt har problemet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Bullshit.

Men Elite DSI er et rent skannende ekkolodd, og var i all ærlighets navn ikke noe som burde vært solgt til skandinaviske fiskere uten en advarsel om at dette er EKSTREMT følsomt for turbulens. (Jeg sliter litt med å se nytten av et rent skannende ekkolodd til sportsfiske i det store og det hele, men det blir en annen diskusjon) Vi har tidligere sett eksempler på at lister etc under skroget har skapt nok turbulens til at DSI ikke fungerer selv om det er 40-50 cm fra giveren. Min klare anbefaling er å bytte til en modell som både har vanlig ekkolodd OG skannende ekkolodd.

Så har jag haft på mitt gamla Mark 5. En kompis har det på sin Elite 5, till och med "gös drottningen" hade det under Fisheco Live fiske med ett ännu dyrare lod.

Jag och kompisen behövde inte ens få träff på något eko utan loden kunde balla ur precis som visas i länken. Eller rita botten på 12m men ändå visa 0,5m och blinka.

Så vad är bullshit?
                  Senast ändrad av Leon; 2015-09-04, 12:01.

Kommentera

Håller med dig, det är en bugg. Har full koll på spänning, givaren är långt under ytan. Hastighet spelar inte så stor roll kan trolla i 0.5/1knop och plötsligt ballar det ur.. Skulle det vara spänning eller felmonterad givare borde det inte funka fint igen efter av/på eller reset. Är förmånga här som upplever samma problem för att det ska vara skit bakom spakarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17