Mitt ekolod tappar kontakt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt ekolod tappar kontakt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jeg går sikkert litt mot strømmen her, men jeg forventer egentlig at det skal være en forskjell på ekkoloddgivere til 700,- (HST-WSBL), 1600,- (P66) og 35.000,- (R599). Akkurat som jeg forventer forskjeller i resten av elektronikken etterhvert som prislappen får fler og fler 0er.

Siden jeg bytter elektronikk såpass ofte som jeg gjør, rekker jeg sjelden å komme til det punktet hvor ekkoloddgiveren nærmer seg kassabel. Unntaket er temperaturen på min nåværende P66, men den er i praksis pensjonert fra "fiskebruk" og brukes bare i plan nå. Så med en reduksjon i årlig bruk som kanskje har gått fra 4-500 timer til 4 timer forventer jeg at den skal holde en stund til. Men bortsett fra det kunne vi absolutt ofret den for å kappet den opp og sett hva som har gått i stykker. Ideen er god, så når temp-føleren tar kvelden for alvor blir den donert til noen som vil kappe den opp. Det kan ta en stund dog. Billige ekkoloddgivere ala HST-WSBL bruker jeg kun når jeg ikke har min egen båt, så det vil ta årevis før noen av de giverne jeg har når et punkt hvor de blir slitne. (Og innen den tid har jeg sikkert skiftet ut den portable elektronikken også.)
    Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Jeg går sikkert litt mot strømmen her, men jeg forventer egentlig at det skal være en forskjell på ekkoloddgivere til 700,- (HST-WSBL), 1600,- (P66) og 35.000,- (R599). Akkurat som jeg forventer forskjeller i resten av elektronikken etterhvert som prislappen får fler og fler 0er.

Siden jeg bytter elektronikk såpass ofte som jeg gjør, rekker jeg sjelden å komme til det punktet hvor ekkoloddgiveren nærmer seg kassabel. Unntaket er temperaturen på min nåværende P66, men den er i praksis pensjonert fra "fiskebruk" og brukes bare i plan nå. Så med en reduksjon i årlig bruk som kanskje har gått fra 4-500 timer til 4 timer forventer jeg at den skal holde en stund til. Men bortsett fra det kunne vi absolutt ofret den for å kappet den opp og sett hva som har gått i stykker. Ideen er god, så når temp-føleren tar kvelden for alvor blir den donert til noen som vil kappe den opp. Det kan ta en stund dog. Billige ekkoloddgivere ala HST-WSBL bruker jeg kun når jeg ikke har min egen båt, så det vil ta årevis før noen av de giverne jeg har når et punkt hvor de blir slitne. (Og innen den tid har jeg sikkert skiftet ut den portable elektronikken også.)
      Självklart får man vad man betalar för mer eller mindre, men för ett varumärke som har ett bra rykte är det förödande om man har lågprisprodukter som går sönder, dom må ha sämre prestanda såklart men inte gå sönder nämnvärt mer frekvent.

Har man komponenter av lägre klassning eller sämre byggda så är det lämpligt att sälja dom i ett annat namn, annars riskerar märket att dras ned i smutsen.

Nu uppfattar jag Lowrance icke som low end map ekolod, men man kanske har en plan att det ska vara det på samma sätt som Lowrance är low end på rena navigatorer inom Navico som jag uppfattar det.

En helt annan sak, du nämnde P66 och en sådan säljer dom på olsonsfiske till ett bra pris såg jag men jag kan inte hitta om den passar till ett Mark 4 HDI, vet du det?

Kommentera

Lowrance er low-end, men det kommer selvfølgelig an på hva du sammenlikner med. Fra tid til annen får jeg leke med ting som virkelig er high-end, og det er utvilsomt en forskjell. Navicos high-end (eller mer midle-end hvis vi tenker oss at ekte MBS er den virkelige high-end) heter Simrad. Er du i tvil så sammenlikn prisen på Lowrance HDS og Simrad NSO. Så kan du se på prisen på NSO sammen med prisen på MBS, og vips så fremstår NSO som noe du kjøper på Nille. Det samme gjelder forøvrig de andre merkene vi typisk diskuterer, ingen av de er high-end. De er alle consumer-grade. Men når det er sagt er jeg mektig imponert over hva produsentene har klart å få ut av denne relativt billige elektronikken etterhvert.

Jeg har en Mark 4 HDI, men jeg har lånt den ut for øyeblikket så jeg får ikke sjekket om den er kompatibel med P66. Den enkleste måten å sjekke er ved å se om P66 er et alternativ blandt givervalgene i innstallasjonsmenyen. P66 er et alternativ på Elite, det har jeg både sjekket og prøvd, men jeg vet ikke om den er det på Mark.
        Team Colibri

Kommentera

Hej

Mailade Tommy på Navico och enligt honom så ska P66 fungera på mitt Mark4 HDI

Så då till fråga(frågor) nummer 2, kommer jag att se skillnad på originaltransducern och en P66, dvs är det värt pengarna?

Eftersom jag är så sparsam på färger(Mark 4 ) så finns det en slant över ifall det är vettigt att köpa en P66!

Isåfall, på vilket sätt är P66 bättre?

mvh Michael
          Senast ändrad av mlaajanen; 2015-09-11, 21:25.

Kommentera

Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
            Hej

Mailade Tommy på Navico och enligt honom så ska P66 fungera på mitt Mark4 HDI

Så då till fråga(frågor) nummer 2, kommer jag att se skillnad på originaltransducern och en P66, dvs är det värt pengarna?

Eftersom jag är så sparsam på färger(Mark 4 ) så finns det en slant över ifall det är vettigt att köpa en P66!

Isåfall, på vilket sätt är P66 bättre?

mvh Michael
            Vore jag som dig skulle jag prova att sänka ner givaren något mer än vad som står i lowrances manual, minst ca 20 mm under skrovet innan jag hade köpt någon ny givare. Mitt elite hdi 7 höll på som ditt innan jag provade det. Nu har jag fått betydligt mindre störningar och det går åtminstone flera timmar mellan gångerna det hänger sig, och då endast vid hög fart..
            Enda nackdelen är att jag fått mer vattensprut av givaren.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 704 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri  
            Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17