Mitt ekolod tappar kontakt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt ekolod tappar kontakt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Apropå problem med tappad botten och ålder på givaren, så har det diskuterats ganska konstruktivt i denna tråd:
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...till-navico-se

Två bra svar därifrån:

http://www.fiskesnack.com/forum/show...l=1#post949881
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...l=1#post949923

Även om det kan skyllas på dåliga givare eller andra yttre omständigheter, så tycker jag personligen att det ändå borde gå att fixa i mjukvaran. Vilket jag tycker här :

http://www.fiskesnack.com/forum/show...l=1#post950001

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      det är inte så att givaren börjar få några år på nacken och helt enkelt börjar ge upp?? 4-5-6 år beroende på hur mycket man använder lodet, sedan kan man märka en ordentlig försämring av de billigare givarna...och när det är som Erik säger att denna givare inte är riktigt stabil från början kanske inte så många år behövs heller

Hej Byggarn;

Helt rätt! Ett ekolod med en gammal eller skadad givare tappar lätt bottenkontakten. Det första man då märker är att djupangivelsen börjar blinka exempelvis på 0,5 meter eller 0 meter....

Samma fenomen inträffar när givaren är monterad bakom ett steg i båten eller monteras på akterspegeln ovanför turbulent vatten med skum eller en massa luftbubblor under givarens kontaktyta.

Ekolodsgivaren är både sändare och mottagare. Inuti givaren sitter en keramisk kristall som vibrerar och skickar ut signaler samt registrerar retursignaler från botten, fiskar och vegetation.

Mycket förenklat skulle man kunna jämföra en ekolodsgivare med däcken på en vanlig bil. Bildäcken slits och mönsterdjupet minskar eller försvinner helt. Kristallen inuti givaren mattas eller tappar kontakten med ytterhöljet och börjar skallra. En oskadad givare har dova, distinkta signaler. En kristallskadad givare har ofta oregelbundna, smattrande signaler.

Kör man på en sten eller stock så att kristallen inuti givaren spricker eller lossnar då lär man tvingas köpa ny givare....

http://www.trumman.com/fisketips.htmOld Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-09-04, 20:09.

Kommentera

Har ett Mark 5x på trollingbåten. Samma problem, ligger & tuffar på i 2 knop & så börjar det blinka 0,5 m efter en stund fast jag har typ 100m till botten. Har hållt på så där sen det va typ ett år gammalt. Brukar helt sonika skita i det. Om jag zoomar lite ser jag på djupaxeln i lodets högerkant hur djupt det är. Lodet ritar upp fiskekon & djupkurva ändå & hittar alltid tillbaka till att ange rätt djup förr eller senare. Något störigt dock. Är inne på mitt tredje Lowrancelod & felet ger mig inget jätteförtroende inför nästa inköp...

Mitt X91 glappade ur åt h-vete efter några år. Mitt mark 5x strular & mitt 4x pro portabelt funkar som d ska men är onödigt simpelt. Vete fan vad jag ska köpa nästa gång...
        Senast ändrad av Nils Jonas; 2015-09-05, 19:51.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Ekolodsgivaren är både sändare och mottagare. Inuti givaren sitter en keramisk kristall som vibrerar och skickar ut signaler samt registrerar retursignaler från botten, fiskar och vegetation.
          Hur förklarar detta att lodet visar rätt djup på axeln men misslyckas med att ange rätt djup?

Kommentera

Låter inte som batteriet. Du kan köra ett 12v ner till 12,3v (fulladdat skall visa 12,8v). Det har jag gjort flera gånger utan problem. Även om det inte gillar djupurladdningar och du riskerar få färre laddningscykler på batteriet.

Kör du fast djup eller auto i inställningarna? Om du kör fast djup, har du provat köra en tur med auto på djup?

Att det blir bättre om du byter till lägre frekvens tyder på att du har problem med att signalen slår genom ibland. Variationer med mjuk och hård botten kanske där du fiskar?

Kommentera

Jag har sett samma sak på Mark-4 HDI många gånger men så småningom så kommer djupet tillbaka, ibland har jag sänkt farten som jag uppfattar har med saken att göra för att gå igång lodet.

Det finns en bugg i GPS programvaran också där man ibland kan få orimliga fartangivelser.

Kommentera

Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
                [ATTACH=CONFIG]81237[/ATTACH]
                Såhär är min givare monterad. Tror inte att det ät något fel i där då det kan fungera klanderfritt i 4 timmar för att sedan dumma sig resten av fiskepasset. Men Byta till en vanlig givare skulle jag inte ha några problem med då jag sällan eller aldrig använder mig av DSI funktionen. Men vilken givare ska man köpa då? skulle denna passa? http://www.ssbilbehor.se/lowrance-hs...337-c-166.aspx I sånna fall kan jag låna givaren från min andra båt och testa då det sitter ett X-4 på den?

Om jag startar om lodet så blir det inge bättre, de som händer är att den blinkar 18.5 meter istället för djupet den sist hade kontakt med.

Som du Old Firehand säger att man ska gå in på grunt vatten funkar inte kan gå in på vatten som är 0,5 meter och fortfarande inte få kontakt med botten.

Hej Tobias;

När något av mina äldre, digitala Lowrance ekolod vid något enstaka tillfälle tappade djupet i siffror åkte jag in på grunt vatten nära stranden och startade ekolodet där för att därefter åka ut på djupare vatten igen. Bottenkontur, fiskar och vegetation hade jag hela tiden kvar på displayen...

När jag nu ser bilden av akterspegeln på din båt verkar ekolodsgivaren vara otroligt mycket vinklad uppåt (30 - 45 grader??) och inte endast mina föreslagna 5-6 graders lyft i framkant från horisontalplanet räknat... Försök vinkla ner givaren i framkant så att den sedd från sidan är i det närmaste horisontell.

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                  Har ett Mark 5x på trollingbåten. Samma problem, ligger & tuffar på i 2 knop & så börjar det blinka 0,5 m efter en stund fast jag har typ 100m till botten. Har hållt på så där sen det va typ ett år gammalt. Brukar helt sonika skita i det. Om jag zoomar lite ser jag på djupaxeln i lodets högerkant hur djupt det är. Lodet ritar upp fiskekon & djupkurva ändå & hittar alltid tillbaka till att ange rätt djup förr eller senare. Något störigt dock. Är inne på mitt tredje Lowrancelod & felet ger mig inget jätteförtroende inför nästa inköp...

Mitt X91 glappade ur åt h-vete efter några år. Mitt mark 5x strular & mitt 4x pro portabelt funkar som d ska men är onödigt simpelt. Vete fan vad jag ska köpa nästa gång...
                  Garmin känns nära till hands, dom har en jäkla massa moderna GPS/lod att välja mellan och har mycket bra kvalitet tycker jag men då missar man att kunna göra egna djupkort i insjöar.

Kommentera

Ja synd att vissa ekolodstillverkare i princip själva valt att ställa sig utanför. Sannolikt för att kunna tjäna en slant på ngt eget (dyrt) i framtiden men vad hjälper det i dag?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg

Skulle rekommendera något som inte har överhängande kvalitets problem innan de når konsument.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17