Bärbart startbatteri till ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bärbart startbatteri till ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bärbart startbatteri till ekolod

Hej!

Jag har precis fått hem mitt ekolod och behöver nu batteri. Jag läste på ett annat forum om att man kan använda ett bärbart startbatteri till att driva ekolodet. Jag har hittat detta: http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...atteri-608010/

Min fråga är: Kommer det funka bra, eller har det någon nackdel jag inte tänkt på? Priset och smidigheten känns schysst.

Skeptisk. Bruk sikring i mellom....
    Team Colibri

Kommentera

Självklart ska jag ha säkring. Varför skeptisk?

Kommentera

Ingen expert, men tror du ska ha ett förbrukningsbatteri. Jag köpte ett litet blyack på biltema på nånstans 12-14 Ah. Håller lätt laddning ett par dagar , litet, lätt, billigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alfsomfan Visa inlägg
          Självklart ska jag ha säkring. Varför skeptisk?
          Jeg ser at Jula sier at dette også kan brukes som reservebatteri til å drifte ulike ting. Men i min verden skal et startbatteri, og da spesielt en starthjelper som dette, gi ekstremt høy A et sekund eller to for å dra rundt en startmotor via et tomt batteri. Det er veldig forskjellig fra den stabile, men lave A du ønsker for å drifte et ekkolodd.

Litt som en demning som brister, kontra jevn sildring i en bekk.
          Team Colibri

Kommentera

Ett startbatteri är designat för att ge mycket ström under en kort period. Det tål inte på samma sätt djupurladdning. Du kan säkert använda batteriet i länken, men det är långt ifrån optimalt. Pehea har rätt i att du i stället bör ha ett fritids- eller marinbatteri som tål långvarig och djup urladdning på ett annat sätt. Billigast kommer du undan som pehea (och jag till ett portabelt lod) med 12-14 ah mc-batteri (ok, ett startbatteri, men funkar om det sköts) som du laddar kontinuerligt mellan turerna. Bäst, men svindyrt är ett AGM-batteri som tål betydligt fler ur-och uppladdningar än vanliga batterier. Men till ett lod känns det som överkurs...
            OK, batteriet i länken är billigt men känns klumpigt och inte optimalt.

Ooops! Erik hann före.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
              Ett startbatteri är designat för att ge mycket ström under en kort period. Det tål inte på samma sätt djupurladdning. Du kan säkert använda batteriet i länken, men det är långt ifrån optimalt. Pehea har rätt i att du i stället bör ha ett fritids- eller marinbatteri som tål långvarig och djup urladdning på ett annat sätt. Billigast kommer du undan som pehea (och jag till ett portabelt lod) med 12-14 ah mc-batteri (ok, ett startbatteri, men funkar om det sköts) som du laddar kontinuerligt mellan turerna. Bäst, men svindyrt är ett AGM-batteri som tål betydligt fler ur-och uppladdningar än vanliga batterier. Men till ett lod känns det som överkurs...
              OK, batteriet i länken är billigt men känns klumpigt och inte optimalt.

Ooops! Erik hann före.
              fel...bäst och svindyrt är ett Li-ionbatteri....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Li-ionbatteri behöver inte alls vara svindyrt, bäst är det dock definitivt. Jag köpte till mitt ekolod på ebay och det blev samma pris som en blyack. Fast inte ens i närheten av samma storlek och vikt.
                Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

OK, jag ska kanske se mig om efter annat batteri.Efter en snabb koll på ebay så verkar det vara ganska lång leveranstid. Synd för de var lätta och billiga. Vad för blyack ska jag köpa då?

Kommentera

Har själv kört med underhållsfritt, slutet, litet, lätt, smidigt mc-batteri (med gel läcker inte ens liggande) till ekolod vintertid i flera år utan problem alls. Faktum är att det dessutom var begagnat så jag fick det trots att det var ett kvalitetsbatteri. Kommer inte ihåg fabrikatet men bara googla på mc batteri.

Har det inte kvar längre men tippar måtten till 20x10x5 cm..tippar vikten till under 2 kilo.
                    Senast ändrad av Hemi; 2015-09-01, 17:37.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17