lowrance elite-4 HDS med downscan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lowrance elite-4 HDS med downscan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lowrance elite-4 HDS med downscan

Är påväg att beställa ett LOWRANCE Elite-4HDI G1 men funderar på lite saker, vet att bilden kommer bli jäkligt liten om man kör 3-delat, men alla delar bra var för sig? DVS. plottern, vanliga ekolodet och downscan på fullskärm.

Finns det några negativa saker med detta lod förutom storleken på skärmen?

Det som er bra med skjermen på Elite 4 er at skjermen er høyere enn den er bred. Det er skjermens høyde som betyr noe, ikke bredden. (Her har dessverre mange ekkoloddprodusenter misforstått fullstendig, inkludert Lowrance på sine dyrere modeller.) Det fungerer helt fint med ett skjermbilde av gangen, men delt skjerm blir for lite.

Det eneste negative i mine øyne er mangelen på WIFI og noe treg prosessor for kartplotteren.
    Team Colibri

Kommentera

Jag har ett Elite 4 HDI. Jag ser ingen vits med att köra det tredelat. Kör dettvå delat där Ekolodet och Downscan ligger i samma bild. Downscan har ändå inte den detaljbilden om det inte är riktig chirp.

Då blir det så här och det är helt okej. (ekolodet är zoomat att bara se nära botten). Abborrestim. När jiggen släpps attackerar de. Fisk på varje kast.

Senast ändrad av Silverfisk; 2015-08-29, 20:55.

Kommentera

PS
        Kan inte komma på något negativt med detta ekolod med tanke på priset.

Kommentera

Jag har 4x chirp blir lite konfunderad, kan se rejäla bågar på ekolodsbilden som visar sig vara vara småfiskar på downscanen eller typ abborre i stim som visar sig som en stor på ekolodssdelen så har haft mer nytta av downscan än vanliga.

Kommentera

En liten lat fråga, men vad gör chirp lite snabbt förklarat?

Annars ser det bra ut
            Funkar kartorna från insight genesis bra? (Om du testat)

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
              Jag har 4x chirp blir lite konfunderad, kan se rejäla bågar på ekolodsbilden som visar sig vara vara småfiskar på downscanen eller typ abborre i stim som visar sig som en stor på ekolodssdelen så har haft mer nytta av downscan än vanliga.
              Har nog mer att göra hur du ställt in din pingfrekvens i förhållande till hur båten rör sig.

Kommentera

Ut
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Det som er bra med skjermen på Elite 4 er at skjermen er høyere enn den er bred. Det er skjermens høyde som betyr noe, ikke bredden. (Her har dessverre mange ekkoloddprodusenter misforstått fullstendig, inkludert Lowrance på sine dyrere modeller.) Det fungerer helt fint med ett skjermbilde av gangen, men delt skjerm blir for lite.

Det eneste negative i mine øyne er mangelen på WIFI og noe treg prosessor for kartplotteren.
                Är det alltså ingen större idé att köpa elite 7 jämfört med elite 5. 7" skärmen verkar ju mest bara bredare och inte högre??

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg
                  Ut
                  Är det alltså ingen större idé att köpa elite 7 jämfört med elite 5. 7" skärmen verkar ju mest bara bredare och inte högre??
                  I mine øyne er det liten tvil om at Elite 7 er "bortkastede penger" kontra Elite 5 så lenge vi snakker om ekkoloddet. Høyden på skjermen er identisk på 5" og 7", som du sier er det kun bredden som øker. Personlig hadde jeg helst sett at Lowrance droppet widescreenformatet på Elite 7 og 9, disse modellene har ikke sidescan så jeg ser ingen grunn til bredde på skjermen. Det hadde vært bedre om de kom med formatet til HDS Gen 1 og Gen 2 og brukte 6,4" og 8,4" med tilnærmet 4:3-format kontra 16:9.
                  Click image for larger version

Name:	New-Screen-Size-Comp-large.jpg
Views:	1
Size:	218,7 KB
ID:	1779179

Widescreenformatet er mer behagelig å se på, men det gir deg ikke informasjon du har bruk for, så lenge man ikke bruker sidescan.

Men jeg begynner å bli en oldis med sære meninger om både det ene og det andre.
                  Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    I mine øyne er det liten tvil om at Elite 7 er "bortkastede penger" kontra Elite 5 så lenge vi snakker om ekkoloddet. Høyden på skjermen er identisk på 5" og 7", som du sier er det kun bredden som øker. Personlig hadde jeg helst sett at Lowrance droppet widescreenformatet på Elite 7 og 9, disse modellene har ikke sidescan så jeg ser ingen grunn til bredde på skjermen. Det hadde vært bedre om de kom med formatet til HDS Gen 1 og Gen 2 og brukte 6,4" og 8,4" med tilnærmet 4:3-format kontra 16:9.
                    [ATTACH=CONFIG]81145[/ATTACH]

Widescreenformatet er mer behagelig å se på, men det gir deg ikke informasjon du har bruk for, så lenge man ikke bruker sidescan.

Men jeg begynner å bli en oldis med sære meninger om både det ene og det andre.
                    Fast kör med med 7" och split screen så blir det ju nästan 2st 4" skärmar bredvid varandra, där en är plotter och en är ekolod/dsi

Så på det viswt är det ju bättre, men använder man det enbar u helskärm så är det ju dumt med widescreen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17