Ekolod och totalt nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod och totalt nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod och totalt nybörjare

Har en biltaksbåt alueka som jag använder till att fiska i ån efter abborre.
    Ska införskaffa ekolod och det ska vara portabelt.
    Kollat på Lowrance elite 3x och denna 4x http://www.olssonsfiske.se/elektroni...4x-hdi-inkl-g0

Då jag är helt nolla på ekolod så vet jag knappt hur jag ska använda den
    Det jag vet är att jag vill finna gropar, stenar, djup där fisken kan tänkas hålla till samt vatten temp. Vad annat är intressant att behöva ha?
    Räcker det med 3x eller ska man lägga till 500kr till 4x?
    Enda jag tänker att 4:an har större skärm.

Kommer inte att använda den så jättemycket då jag inte kommer ut så ofta med båten pga tidsbrist så d blir mera några timmars pass från land men nästa eller året därefter blir det mycket mera fiske med båten.

Ån jag fiskar mest är normal stor med lite "sjö" partier och det finns grymma borrar men det gäller att hitta dom.

Vad annat behövs än lodet? Givare medföljer, batteri vilken ska man ha? Portabel givarhållare är det nå mer som behövs?

Sats på 4x du, den er vel verdt de 500,-.
    Batteri kan du kjøpe på Biltema, for vanlige dagsturer er ett rundt 14A fint, skal du strekke deg til to dagers tur så gå opp til 20A. Du kan bruke mindre også, men da blir levetiden kortere før de må skiftes. Kjøp en skikkelig lader hvis du ikke har det fra før.
    Jeg lagde en portabel løsning, du kan se hva jeg gjorde her:
    Team Colibri

Kommentera

Skippa köpa ekolod detta år och spar ihop till något bättre nästa år då du har mer tid för fisket, så hade iaf jag gjort.

Kommentera

Vi har ett Mark 4 HDI och det är jätteenkelt att använda, men såklart ska man hitta fisk med det så tar det sin tid att tolka lodet men första steget är att hitta djupen och det är jättelätt med lodet.

Det du ska fundera på kanske är om du vill ha med GPS, då kan du göra egna sjökort(djupkurvor) genom att logga djupet på ett minneskort när du är ute och sedan ladda upp resultatet när du kommer hem, sedan nästa gång du ska åka ut kan du ladda ned ett "sjökort" med djupkurvor som du och kanske andra i samma å skapat.

Men för det behövs ett lod med GPS, dvs det ska inte heta 3x 4x 5x 7x osv.

Det är jättekul med lod och GPS så fundera lite på det och jaga priser på nätet!

Kommentera

Jag skulle också avvakta och köpa något rejälare. Köpte själv Elite 4x HDI men i efterhand så känner jag att ett Lowrance 5 Chirp plotter/eko kombo hade varit mycket bättre för mig och roligare. Just för att kunna köra insight genesis och skärmstorleken.
          Tidigare har jag även bara fiskat i älv men nu i sommar la vi i båten i Ekoln/Mälaren och vips så kände jag att jag behövde GPS också.

3" och 4" skulle jag bara köra på om jag visste att jag typ enbart skulle ha det på en kajak eller där det är extremt tight med plats.

Kommentera

dubbelpost

Kommentera

Ju större skärm ju bättre... Men kanske inte om du ska ha portabelt. Men en femtumsskärm är inga problem. Många köper verktygslådor av plast där både ett mc-batteri och lod + givare får plats vid transport. Själv använder jag bar ett löst lod vid vertikalfiske och det står på en egentillverkad plywoodlåda stor nog för batteriet och med lodet på locket.
              Ett 3-tumslod ska du inte satsa på. Och att köpa ett kombilod ger många trevliga möjligheter. MEN - då skulle jag personligen inte satsa på mindre än fem tum. Köpte först det gamla X 4 som visserligen bara har 3,5 tums skärm, men har två äldre svartvita 4-tummare och speciellt om du ska köra delad skärm på ett kombilod så blir en 4-tummare i mitt tycke liten. Colibri-Erik brukar hävda att det beror på hur bra syn man har, men han kör väl själv företrädesvis med 7- och 9-tummare.
              Men jag hävdar alltid att större alltid är bättre. Och som flera påpekat, kombilod ger dig väldigt trevliga möjligheter med Insight Genesis som ju numera är helt gratis om du inte till varje pis vill ha dina loggningar för dig själv...
              Skit fiske!
              Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Ju större skärm ju bättre... Colibri-Erik brukar hävda att det beror på hur bra syn man har, men han kör väl själv företrädesvis med 7- och 9-tummare.

Gösta
                I båten min er det 5+7+8,4 den største brukes som kartplotter, den minste som ekkolodd og den mellomste som kombi. To skjermer på dashen og en på akterdekket. Men jeg har aldri sagt at jeg ser godt.
                I jolla på hytta har jeg 5" (Elite 5 HDI), til kanoen har jeg 4,3" (Elite 4 HDI) og som portabel løsning 4,3" (Mark 4 HDI, ref linken min til hvordan jeg lagde det portabelt.) Jeg vurderer å lage et opplegg til isfiskepulken med skjermene fra båten og da blir det 5+7 på pulken.

7eren på akterdekket, og matros med sarda sarda:

5er og 8er på dashen, dog noe gjemt bak en annen matros:
                Click image for larger version

Name:	blogger-image--1854349552.jpg
Views:	1
Size:	74,2 KB
ID:	1779166

Beklager til Lenne, for dette innlegget ble strengt tatt ganske OT. Dog kan det gi deg et inntrykk av hvordan det går hvis du blir bitt av elektronikk-basillen.
                Senast ändrad av Team Colibri; 2015-08-27, 11:17.
                Team Colibri

Kommentera

www.ekolodmontering.se finns lösningar på hur du gör ekolodet portabelt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 704 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17