Lowrance Elite-7 Chirp eller HDS? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Elite-7 Chirp eller HDS?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance Elite-7 Chirp eller HDS?

Va är skillnaden mellan Lowrance Elite-7 Chirp och HDS?
    Funderar på elite 7 med plotter. Är det lodet svårt att hantera med för mkt funktioner? Är HDS ännu värre? Vill ha enkelt och pålitligt och bra prestanda, men visst lockande att tex kunna göra egna djupkartor.

Siden nøkkelordet her ser ut til å være "enkelt" kommer du til å klare deg helt fint med Elite CHIRP. HDS har flere avanserte innstillingsmuligheter og bedre nettverksmuligheter.
    Team Colibri

Kommentera

Jag sitter i samma fundering. Är det någon här inne som testat både Elite 7 Chirp och HDS 7 Touch som kan dela med sig om sina åsikter.
      Ett elite 7 chirp kostar idag 6300kr inkl givare med höstens lowrancekampanj får man 750kr att köpa tillbehör för.
      Ett HDS 7 gen2 touch kostar ca 10000kr inkl aktergivare och structurescangivare och med kampanjen får man handla tillbehör för 2300kr (dvs kan man kostnadsfritt slänga med en gofree wireless-modul och ha möjlighet till att klona skärmen till ipad, smartphones m.m. samt ladda upp inspelningar till inside genesis och hämta kartor m.m.).

Jag är ute efter att hitta fisk och få en överblick över sjöbotten där jag fiskar. Kommer att åka runt en del och rita kartor också.

Av vad man kan se på videos och läsa på nätet så är Chirp-lodet bättre på att separera fiskar från varandra och sjöbotten.
      Samtidigt ser HDS-7an mycket trevligare ut i menyerna och har bättre möjligheter att byggas ut. Men det känns rätt värdelöst att betala nästan 4000kr mer om Chirp är bättre "fishfinder".

Låt höra era tankar och tycken!

Mvh Linus

Kommentera

Elite 5 og 7 er like, bortsett fra at 7 har bredere skjerm og et meget begrenset NMEA2000-nettverk. Elite 5 har jeg testet her:

Forskjeller mellom Elite og HDS har jeg beskrevet her:

Elite CHIRP kontra HDS når det kommer til ekkoloddet gir minimal forskjell, på dybder over 30-40 meter betyr det noe men da vil du uansett få bedre resultater med en ekkoloddgiver fra Airmar på HDS enn med Elite CHIRP. Går vi opp til CHIRP med Airmar sine givere (dvs noe du kan med HDS Gen 3) blir forskjellen betydelig. Dette kan du også se i den øverste av linkene mine, ekkoloddet i Elite HDI er identisk med det i HDS Gen 2 så sammenlikningene jeg gjør mellom Elite HDI og Elite CHIRP ville altså vært de samme om vi sammenliknet HDS Gen 2 med Elite CHIRP.
        Team Colibri

Kommentera

Tack för ditt inlägg!

Så summan skulle då bli att:
          Köp HDS om man är intresserad av nätverk/påbyggnadsmöjligheterna.

Köp HDI Chirp om man vill ha samma ekolod för mindre pengar men långsammare maskin och inga nätverksmöjligheter.

?

Kommentera

Ja.
            Team Colibri

Kommentera

Tjena!
              Lånar tråden.. Är även jag sugen på att uppgradera mitt lod. Just nu har jag Elite 4x Hdi. Skulle vilja ha Elite 7 chirp. Men frågan är om jag ska ha g1 eller g2.. Jag fiskar i sjöar, men även i Öresund. Då måste g1 räcka?

Vad är skillnaden mellan Hdi och chirp?

Kan jag använda samma givare som jag har till mitt nuvarande 4x hdi lod till Elite 7 chirp g1?

Har aldrig använt plotter/gps förrut. Men hört det ska vara bra. Är det lätt att lära sig? lätt att markera ut ställen där det finns fisk? hur gör man egna djupkartor? Vad är sjökort som man kan handla till? Fiskar bara i södra Sverige och Öresund.
              Om man köper ett färdigt sjökort för tex Öresund, ser man då kanske alla djup/grund i hela Öresund? Ser man fastlandet/öar på skärmen?

Sorry för dumma frågor men fattar 0 när det gäller plotter delen.

Tack på förhand!

Kommentera

"Jag fiskar i sjöar, men även i Öresund. Då måste g1 räcka?"
                Ja. 83/200/455/800-HDI er et godt alternativ ned til 30-40 meters dyp. Fra rundt 30 meter og dypere er 50/200/455/800-HDI et bedre valg.
                "Vad är skillnaden mellan Hdi och chirp? "
                Les post #4
                "Kan jag använda samma givare som jag har till mitt nuvarande 4x hdi lod till Elite 7 chirp g1?"
                Ja, det kan du.
                "Är det lätt att lära sig? lätt att markera ut ställen där det finns fisk?"
                Vi er alle ulike når det kommer til våre evner til å lære nye ting, men jeg vil si at dette er enkelt. Med to tastetrykk setter du et waypoint, dvs markering av hvor du har fått fisk. Som med alt annet vil jeg STERKT anbefale at man leser bruksanvisningen, og tar den med på vannet de første gangene til man har lært seg funksjonene man bruker mest.
                "hur gör man egna djupkartor?"
                Det er litt for langt til å svare på her og nå, men alternativene dine er Reefmaster (saltvann og ferskvann), djupkarta.se (ferskvann) og Insight Genesis (ferskvann). Via Navionics kan du strengt tatt lage kart også. Alle alternativene er det egne tråder for her på forumet.
                "Vad är sjökort som man kan handla till? "
                For de aller fleste vil Navionics+ kombinert med Insight Genesis sin gratistjeneste Social Map være mer enn dekkende for behovet.
                "Om man köper ett färdigt sjökort för tex Öresund, ser man då kanske alla djup/grund i hela Öresund? Ser man fastlandet/öar på skärmen?"
                Land og øyer er tegnet inn ja. Forutsatt at området er logget opp, så ser du både grunner og dypkanter. Du kan selv studere Navionics sitt kart her:

Zoom inn i ditt område og aktiver SonarCharts-funksjonen ved å trykke på symbolet nederst i venstre hjørne.
                Team Colibri

Kommentera

Förstod inte riktigt vad skillnaden mellan HDI och Chirp är.. Om jag nu ska handla elite 7 chirp g1, vad rekommenderar du? Att jag använder min elite 4x hdi givare eller jag ska köpa med det som ingår till elite 7an?, betalar man 6000kr för ett ekolod o plotter så vill man ju utnyttja det bästa
                  När det gäller plotter.. Ingår där ett "startkitt plotter", eller man måste handla till?
                  Är Elite 7 chirp de nyaste? om man jämför mot elite 7 Hdi, hittar knappt några Hdi på marknaden..
                  Senast ändrad av johanbergqvist; 2015-10-16, 16:45.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 774 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17