Garmin echoMAP 71sv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin echoMAP 71sv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för inlägg, jag borde ha meddelat att mina priser ovan avsåg paket, dvs inkl. erforderliga givare (1-2).
    Nätverk ja. Kanske är nätverk, underverk? Dvs jag måste nästan se hur det kan kombineras och användas för att full ut förstå vad jag ellers går miste om...?

Har idag 5" kombilod, så 7, 8 eller 9? Jag ser dåligt på närhåll utan skärpa (gubbögon) å då inbillar jag mig att större är bättre men kanske inte spelar någon så? Är det så brillor alltjämt behövs för tillräcklig skärpa både vid 7 å 9 så kan man ju spara en slant...

Kommentera

Synet mitt er heller ikke hva det var, er visstnok noe som har med alder å gjøre.

Når det kommer til skjermstørrelse, er det selvfølgelig bare du som kan avgjøre hva du kan se nogenlunde ok på. Kom deg til en butikk som har både 7" og 9" utstilt, sørg for at de viser det samme bildet og still deg opp med en avstand til skjermene tilsvarende slik det vil være i båten din. Hva klarer du å tyde på de to?

Det er også vært å nevne at ditt 5" i dag sannsynligvis har et skjermformat veldig nære 4:3, mens de fleste moderne skjermer er nærmest 16:9.

På bildet over ser du ganske godt hva 4:3 kontra 16:9 gjør med skjermene. HDS 5,7, 8 og 10 har 4:3, mens HDS Touch 7,9 og 12 har 16:9.

Som du ser har en 4:3 i 5" lik høyde på skjermen som en 7" i 16:9. Bredden er ulik, noe som er en fordel når man kjører splittscreen med ekkolodd/ kart.
      Team Colibri

Kommentera

Tack för size komp. bilden! Jag har förstått att 9" kontra 7" bara blir en större bild men med samma upplösning, tex 800x480, fast jag har hoppats/inbillat (?) mig att större (9") hjälper mina ögon att se fisken om jag kör split på skärmen med sideimaging/2d...

Jag får nog ta och kolla upp den skillnaden i butik innan jag slår till, skärmyta kostar löjligt mycket i de flesta fall. Kanske bättre att tänka nätverk med t ex två 7":or, en kapabel och en lite billigare...

Kommentera

Större hjälper.....
          När jag började med det pelagiska prickskyttet hade jag bara en HDS 5:a i båten.
          Efter ca ett år köpte jag en HDS 10:a begagnat och skillnaden är väldigt stor.

5:an kördes helbild ekolod.
          10:an körs split mellan SS/2D-lod men höjden på 10-skärmen gör att ekona syns mycket tydligare.
          Visst tecknas de som större men på ett hjälpfullt sätt.
          Nu ser jag redan på förvarningen om det är frågan om en stor fisk eller ett stim. Och ser jag färg redan i förvarningen vet jag att det kommer bli en bra träff.

Så iaf för prickskytte där man i detalj studerar ekona hjälper det med stor skärm.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 789 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17