Garmin echoMAP 71sv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin echoMAP 71sv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Garmin echoMAP 71sv

Hej!

Är det någon som har den? Man kan köpa i paket med givare GT40 GIV.(77Mhz/200Mhz).
    Ska fiska insjö ner till 12 m och i havet 40 m (hitta torsk och makrillstim).

Vad rekommenderar ni:

- Garmin echoMAP 71sv ca. 8300 kr med GT40 GIV.(77Mhz/200Mhz)
    - LOWRANCE Elite-7 Chirp ca 7800 kr. med 50/200 Mhz givare
    - Lowrance HDS7 (mycket dyrare) ca 14300 kr.

Måste man ha givare 50/200 Mhz i havet ner till 40m djupet eller 77/200 och 83/200 klarar det?

Tack för svaret.
    Senast ändrad av Mirell; 2015-08-17, 10:07.

40 meter klarar den "vanliga" givaren utan problem.

Kommentera

Jag skulle välja mellan Garmin och HDS. De är det enda av de tre som har/kan utrustas med sidescan/sidoseende så vitt jag vet och sidoseende lär kraftigt underlätta i jakten på inte alltför djupgående stim.
      HDS är allmänt kompetent om man ska tro vad ägare på FS säger. Garmin är en relativt ny modell.
      Den förra kan utrustas med sidescan och byggas ut i nätverk med andra enheter samt att flera program finns för att logga och skapa egna sjökort. Den senare, Garmin är ett "stand alone" utan nätverksmöjligheter och inte heller finns program för att skapa egna kartor har jag läst...

Hör med "tre S" här på fiskesnack angående Garmin, han har en sån (fastän 91 dock lika så vitt jag vet)

Om nätverkande och sjökortproduktion är eller kan tänkas bli intressant framöver, välj Lowrance före Garmin, annars framstår den senare som prisvärd.

Ett alternativ som inte finns i Sverige än men lär komma snart, är Humminbird Helix 7". Den bör tekniskt och förhoppningsvis prismässigt ligga Garmin nära (eller under med tanke på USA priser) fastän med något fler kartmöjligheter.

Här kan du läsa lite mer om sjökort/kartor http://www.fiskesnack.com/forum/show...-Ekolod-med-SI
      Senast ändrad av anteman; 2015-08-18, 16:58.

Kommentera

Här är jag
        Jag har i sommar lånat en Garmin 91 SV, storebror till 71:an.
        Angående dina prisexempel: Du är medveten om att GT 40 givaren även har side+down vü?
        De ligger alltså helrätt i pris och vore jag dig hade jag lagt till 1600:- extra för 9-tums skärmen utan att ens blinka.

Men som Anders här ovan säger: Garmin 71 och 91 är lite enklare maskiner. De kan inte kopplas i nätverk, man kan inte göra egna sjökort och Side Vü:n har enbart 455 kHz läget. Vilket iofs räcker långt.
        Annars är det väldigt trevliga maskiner med en väldigt bra Side och Down Vü. Ett bra ekolod och ett mycket trevligt menysystem.
        Och även om det i grunden handlar om lite enklare maskiner har de faktiskt mer inställningsmöjligheter än mina Lowrance Gen 1 har.
        Kartografin till Garmin är dock något sämre än till Lowrance, åtminstone när det gäller insjöar och jag gillar inte heller Garmins plotterspår riktigt. Men jag har heller inte gett mig in i menyerna vad gäller plottern så väldigt än. Har helt enkelt inte hunnit.

//Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
          ...Kartografin till Garmin är dock något sämre än till Lowrance, åtminstone när det gäller insjöar och jag gillar inte heller Garmins plotterspår riktigt. Men jag har heller inte gett mig in i menyerna vad gäller plottern så väldigt än. Har helt enkelt inte hunnit.

//Micke
          Micke, kan du utveckla vad du menar med kartografin i "insjöar" ovan? Syftar du på samma som jag, d v s att man inte kan producera egna kartor/sjökort (med IG, Reefmaster m.fl.) eller syftar du bara på befintliga sjökort (BlueChart)?

Jag frågar eftersom jag vill köpa ett ekolod med SI. Har idag en gammal 597 HD DI med smala koner ca 15/25 grader (2d) som inte duger för att leta, ens hålla en fisk/jigg i konen.

Då drömmer jag om Onix eftersom loggning och knopande vid datorn för att få sjökort låter, eh bökigt...
          Men Onix är löjligt dyra så då tänker jag HB 998/999 fram på relingen i sidan så kan jag trots allt jaga pelagiskt i höst och samtidigt logga (för ev. framtida behov). Eventuellt får 597:an sitta på aktern å agera som transportlod och plotter.

Fast nu är ju även den "gamla" 998/999 HD SI ganska dyra jämfört med t ex Garmin 71/91 SV med GT40...

Vad säger ni andra?

Kanske ska man heller välja en Garmin för att kunna jaga pelagiskt och låta 597:an i aktern agera transportlod/plotter och logg?

Vet inte ens om en 597:a med bara ett SD-kort kan loda/plottra och logga (2d på 200 Hz) samtidigt på samma kort???
          Vet någon?

I det senare alternativet (Garmin) förlorar jag nätverkande (inte angeläget vad jag kan se idag) och möjlighet att logga djup för framtida behov, vilket förvisso 597:an kanske kan få göra i aktern medan Garmin tar mig till storgäddan/gösen via relingen då de kör på olika frekvenser...
          Inte heller kan jag uppgradera min trollingmotor och köra I-pilot link... fast det är inte gratis det heller.

Ja inte lätt att välja rätt!

Kommentera

Hej

Släng ett öga på denna utförsäljning, kanske finns något där.

Dom har postorder.

Kommentera

Med sämre kartografi menar jag Bluecharts utbud där många anser att det är lite bristfälligt och med dåligt underlag.
              Men det varierar garanterat beroende på var i Sverige man bor.
              Vill man logga egna kartor är inte Garmin det rätta märket....Ännu.
              Att låta Garmin sköta SI-sökandet funkar ju. Deras SI är mycket bra. Även 2D-lodet är mycket bra men givarvinkeln vid 200 kHz är tyvärr väldigt smal, bara 10 grader på Gt-40 givaren. 77 kHz är dock väldigt trevligt på Garminen och har då en givarvinkel på 40 grader.

Tycker det är konstigt att HB:s 998/999 fortfarande står så högt i pris. Det vore ju annars faktiskt det bästa för dig som redan är inkörd i HB. Onix anser jag vara så fruktansvärt överprissatta att folk egentligen skulle totalvägra att köpa dem.

Återstår väl Lowrance då.
              Vet inte vad du tycker om dem men prismässigt ligger ju Gen 2:orna bra nu. Här har du ju också fördelen att de kan logga, byggas ut i nätverk, visa fisk på sidan och har ett svårslaget bra 2D-lod.

Kommentera

Mm...

Lowrance touch 7 gen 2 kostar runt 10 000 bl a på Erlandssons brygga. En Garmin 91SV lika mycket fast då 2" större men utan Lowrance möjligheter. Touch 9 gen 2, ca 15-16 000 och en HB 999 över 20 000 (!) å då "bara" 8" med samma möjligheter som Lowrance, bortsett wifi (extern), det senare kanske ngt som underlättar om man ska logga å tanka kartor?

Förresten, galet vilka påslag de gör på samma tekniska plattform när skärmen blir lite större! (såå dyr är väl inte skärmen i sig?)

Samtidigt har jag en Minn Kota I-pilot (som nu funkar OK - tack Mlaajanen, jag återkommer!)- undrar om I-link är något att ha...?

Jag får suga på den här karamellen, tack så länge för input!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Mm...

Lowrance touch 7 gen 2 kostar runt 10 000 bl a på Erlandssons brygga. En Garmin 91SV lika mycket fast då 2" större men utan Lowrance möjligheter. Touch 9 gen 2, ca 15-16 000 och en HB 999 över 20 000 (!) å då "bara" 8" med samma möjligheter som Lowrance, bortsett wifi (extern), det senare kanske ngt som underlättar om man ska logga å tanka kartor?

Förresten, galet vilka påslag de gör på samma tekniska plattform när skärmen blir lite större! (såå dyr är väl inte skärmen i sig?)

Samtidigt har jag en Minn Kota I-pilot (som nu funkar OK - tack Mlaajanen, jag återkommer!)- undrar om I-link är något att ha...?

Jag får suga på den här karamellen, tack så länge för input!
                  Hej, jättekul att vi fick fart på motorn. Men rörande lod, se min länk till Erlandssons då dom säljer ut demo ex, tex Lowrance touch 7 gen 2 för 7000 !

Kommentera

Du skal IKKE betale mer enn 7.000 for en Lowrance Touch 7 nå, og IKKE mer enn 11.000 med LSS og HST-WSBL ekkoloddgivere. Skal noen ha mer enn det, så skal du handle et annet sted.... (I går kjøpte jeg en demo HDS 8 Gen 2 for 7.000, og det var her i Norge.)

Lowrance HDS tilsvarer Garmins GPSMap, vel å merke de modellene som slutter med -xs og -xsv. Garmins Echomap tilsvarer Lowrance Elite, eller Humminbirds Helix. Dvs litt enklere enheter med høyst begrensede (eller ikke-eksisterende) nettverksmuligheter. Er man ivrig på fisketeknikker som innebærer mye bruk av ekkolodd og kartplotter, sånn som vertikalfiske, vrakfiske og til en viss grad trolling, vil man fort kjenne på ønsket om en skjerm til, og da er skikkelige nettverksmuligheter et stort pluss. Man kjenner seg selv best, så hva man tror man vil ønske seg fremover får den enkelte avgjøre selv.

9" er i mine øyne bortkastede penger hos nær sagt alle produsentene. Oppløsningen er lik 7" så det eneste en 9" gjør er å vise det samme som 7" bare større. Jeg vil mye heller ha to 7" enn en 9", men det forutsetter modeller med skikkelige nettverksmuligheter, slik som nettopp HDS og GPSMap. Går du enda en størrelse opp endres også oppløsningen, men da sprekker muligens budsjettet.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri