Knasig laddning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knasig laddning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Knasig laddning

Var ute och premiäråkte en sväng ikväll. Har en Suzuki DF60 (2014) och monterade i slutet på förra säsongen Feltemas skiljerelä och ett förbrukarbatteri. När vi nu var ute så laddade det (enligt plottern) bara med 12,8 ungefär vid marchfart och 12,1 på tomgång. Kan det vara relät som stökar eller laddar motorn dåligt?

Jag hatar elproblem.......

Vid march så har du väl inget som drar ström heller om batterierna är laddade

Har haft fel på rectifier ( likriktaren) och den gav typ 0,3 amp oavsett fart. Volten var hela tiden oförändrad om jag minns rätt

En amperetång inköpt på kjell o co var rätt schysst att felsöka med för min del.

Jag kan inget om el, och som du hatar jag sådana problem.
    Men tipset jag fick i felsökningen var att dra ut batteriet lite ,kylbag elmotor o mät sedan.

Kommentera

Och nu självläkte skiten... I söndags laddade den som den skulle igen... 13,8V. Nästan värre än att det skulle fortsatt vara trasigt, för nu vet man inte vad det var och om det kommer tillbaka.

Kommentera

Vilket batteri sitter plottern på? När det batteriet inte är prioriterat så borde "laddspänningen" sjunka.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Plottern sitter på förbrukningsbatterit. Skiljerelät ska ju sluta vid 12,8V, så då borde det väl gå fram ström till det batteriet om motorn laddar som den ska?

Kommentera

Gå igenom alla kontakstycken

Kommentera

Relät bryter vid 12.8 V och sluter vid 13.3 V om man läser installationsanvisningen från Biltema. När startbatteriet når 13.3 V så sluter relät och laddar även förbrukningsbatteriet. När spänningen sjunker under 12.8 V (t.ex. när du stannar motorn) så bryter relät och separerar startbatteriet från förbrukningsbatteriet.

Att plottern bara visar strax över 12 V, tyder på att motorn/generatorn håller på att ladda startbatteriet men ännu inte nått upp till 13.3 V och alltså har relät inte slutit. Plottern visar då förbrukningsbatteriets spänning när det inte laddas...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              128 006 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10