Ekolod i allmänhet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod i allmänhet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mjörnfiskaren o Bowen, Ja det kan kanske gå. Vi har besök då men det kan gå ändå det där.

Har svårt med vertikalandet på min balja. Men vi gav verkligen allt igår. Trolling på olika djup utefter kurvorna med olika beten och färger. Jiggade på ekona efter botten. Drev med båten och sökte efter botten då vi sakta drev över dem. Spinnfiskade efter platserna vi såg lite fler av firrarna. Och vi gav oss den på att vi bara skulle locka upp någon. --- Noop. Det tyckte inte Farbror gös.

OnTopic: Kör med Garmin527xs med chirpgivare och Garmin Bluechart sjökort där Mjörn är med.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Jag tycker gösen är förhållandevis lätt att få i mjörn när man knäckt koden i alla fall, kan inte komma på ett enda bompass på åratal, vertikala dom på botten ger alltid åtminstone ett par st om man ger det en liten stund. Det finns sånna mängder nu så det är löjligt.
      Men, visst kan det vara trögt ibland. Igår tycker jag var en sån dag, jiggade dock mest efter borre och det bommade jag, men det gör jag nästan jämt med borrarna
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Hej! Första posten på detta forum.
        Jag funderar på att köpa ekolod till mitt fiske. Jag har kikat lite på Lowrance elite 4 chirp. Räcker det med 4" eller ska man lägga nästan 2000kr till för 5"?
        Jag kommer mestadels fiska i Ösjön/Runn och där verkar det inte finnas några digitala sjökort att köpa. Hur fungerar de scannade sjökort som finns på Maprika, går det att laddda ner dem och använda i ett Elite ekolod?

Kommentera

Ursprungligen postat av Alfsomfan Visa inlägg
          Hej! Första posten på detta forum.
          Jag funderar på att köpa ekolod till mitt fiske. Jag har kikat lite på Lowrance elite 4 chirp. Räcker det med 4" eller ska man lägga nästan 2000kr till för 5"?
          Jag kommer mestadels fiska i Ösjön/Runn och där verkar det inte finnas några digitala sjökort att köpa. Hur fungerar de scannade sjökort som finns på Maprika, går det att laddda ner dem och använda i ett Elite ekolod?
          Velkommen til forumet.

Räcker det?
          Det er et meget subjektivt spørsmål. Jeg har skjermer fra 4,3" til 8,4". I den store båten har jeg 8,4+5+7=20,4" å se på men kunne godt tenkt meg å byttet minst en av de til en 12". Jeg ser utvilsomt fisken på 4,3" men vil mye heller se på 8,4". Gå i en butikk som har begge utstilt, still deg på den avstanden fra skjermen du kommer til å ha i båten og se hva DU synes er stort nok.
          Scannede kart:
          Ja, det går men det er IKKE helt enkelt. Men har du litt PC-kunnskaper er det fult mulig å gjøre det med riktig programvare. Kartet må skannes, georefereres og så omdannes til at5-filformatet som Eliten din kan bruke. Sannsynligvis er det både enklere og bedre å benytte Insight Genesis eller Reefmaster og logge opp sjøen så du får et "ekte" elektronisk kart. Begge deler finner du egne tråder om her på forumet.
          Team Colibri

Kommentera

Jag tackar för tips, spånande och tankar! Nu ligger ett Lowrance Elite 5 CHIRP med ett löstagbart givarfäse! Säljer min gamla Cresent eka och motor nästa helg Då kommer pengarna in! Köper från Sportfiskeprylar.se

Anledningen till att jag vill ha 5an istället för 3/4 är just för skärmen! More is more
            Ryds 480s - 30HK Mercury - Insjöfiskare i Mjörn

Kommentera

Ursprungligen postat av Mjörnfiskarn Visa inlägg
              ! Köper från Sportfiskeprylar.se
              Annars kan nog olssonsfiske.se va några hundralappar billigare.

Kommentera

Ursprungligen postat av ragefiskarn Visa inlägg
                Annars kan nog olssonsfiske.se va några hundralappar billigare.
                Läste i tråden med omdömmen om deras butik, var väldigt blandat. Har dessutom varit i kontakt med Sportfiskeprylar.se och fick otroligt bra hjälp via telefon där.
                Ryds 480s - 30HK Mercury - Insjöfiskare i Mjörn

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 765 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri