Ekolod i allmänhet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod i allmänhet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En sån här har funkat för mig med tillhörande minisäkring.

Tror den ska vara på 3A om jag minns rätt, kanske nån här kan bekräfta? Kolla i ekolodets användarmanual annars.

Kommentera

Ekolod i allmänhet?

Men om det finns ett start/förbrukningsbatteri i båten är det väl inte direkt dumt att sätta ekolodet på det. Visst kan det bli störningar av detta och eller kablage osv. Men det är ju ingen regel direkt.

Jag kan ha fel, proffsen får rätta mig i så fall.
      Men testa du att koppla in grejerna på förbrukningsbatteriet först och se om det funkar, blir det problem, då kan du börja med separat batteri.

Man behöver ju inte göra det krångligare än det behöver vara.
      Jag har alltid haft min plotter/lod så, inga som helst problem.
      Men givetvis med säkring såklart.
      Senast ändrad av Bowen; 2015-08-10, 19:58.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jag har båda mina HDS7 Gen2 kopplade på mitt startbatteri.
        Har både elstart och eltilt och det har aldrig blivit störningar på någon av skärmarna.
        Givetvis är båda avsäkrade som de ska vara.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          En sån här har funkat för mig med tillhörande minisäkring.

Tror den ska vara på 3A om jag minns rätt, kanske nån här kan bekräfta? Kolla i ekolodets användarmanual annars.
          Finns det någon som vet om det räcker med 3A? Eller står det i bruksanvisningen?
          Ryds 480s - 30HK Mercury - Insjöfiskare i Mjörn

Kommentera

Ursprungligen postat av Mjörnfiskarn Visa inlägg
            Finns det någon som vet om det räcker med 3A? Eller står det i bruksanvisningen?
            Jag är till 99% säker på att det följer med säkring med lowrance ekolod, så det behöver du nog inte fundera så mycket på. Bra val, tror du kommer bli väldigt nöjd med din chirp 5:a! Så får du ladda ner kartor och lära dig massa nya saker om din sjö..

Hmm, sorry, såg nu att du kanske inte hade bestämt dig riktigt än..
            Senast ändrad av 2dojor; 2015-08-10, 23:51.

Kommentera

Har precis tillbringat nio timmar i Mjörn. En liten, liten gädda var enda resultatet. Hittade drösvis med fisk utefter botten men lyckades inte få upp någon.
              Hur får man upp fisken i din sjö!?!?!? Andra gången nu med uselt resultat

Den sjön gör mig nipprig!
              __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                Har precis tillbringat nio timmar i Mjörn. En liten, liten gädda var enda resultatet. Hittade drösvis med fisk utefter botten men lyckades inte få upp någon.

Passa på här då

Anders! Jag har bestämt mig (: håller på att sälja min gamla båt nu så jag väntar bara på pengarna ^^ ekolodet blir "gratis" typ (:
                Ryds 480s - 30HK Mercury - Insjöfiskare i Mjörn

Kommentera

Lowrance Elite HDI/ CHIRP skal ha 3A sikring, både sikring og sikringsholder følger med i pakken. (HDS Gen 3 og HDS Touch skal ha 5A).

Jeg har alltid hatt mine ekkolodd koblet til samme batteribank som bensinmotoren. Det kan hende man får støy, særlig motorer med EFI er utsatt, men det er bare å prøve. Som noen andre nevnte ser jeg ingen grunn til å gjøre ting mer komplisert enn det behøver å være. At man får litt støy akkurat i det man tilter motoren opp og ned, og akkurat i det man starter motoren er til å leve med.

Men et ekkolodd bør ALDRI kobles til samme batteri som en elmotor. Delvis fordi elmotoren skaper masse elektrisk støy som følger ledningsnettet til ekkoloddet, og delvis fordi en elmotors belastning på batteriet varierer voldsomt som igjen kan føre til at ekkoloddet "bugger". En bensinmotor drar også mye strøm akkurat i det den starter, så problemstillingen er forsåvidt den samme, men i motsetning til en elmotor i ankermodus så stopper og starter du ikke bensinmotoren annethvert sekund.

Bruk tid på monteringen din. Jeg tenker da spesielt på å bruke kabler med riktig dimmensjon (eller større) og lage skikkelige koblinger. IKKE legg kabelen mellom ekkolodd og ekkoloddgiver inntill motorens startkabler, giverkabelen er riktignok skjermet men du behøver ikke å "friste skjebnen". Ekkoloddgivermontering er en vitenskap i seg selv, vær forberedt på at du må prøve deg litt frem før den har perfekt høyde og vinkel.

På de fleste ekkolodd kan du hente opp tilførselsspenning (også kalt ladespenning) som et overlegg på skjermen din. Dette er kjekt å ha, siden det gjør at du har litt kontroll på batteriets status. Du kan ikke stole blindt på spenningen som står der, men det betyr heller ikke noe. Det du skal følge med på er hvor mye den varierer.

Click image for larger version

Name:	Tyri%u00252BHDS8%u00252B01.10%u00252B(1).png
Views:	1
Size:	173,9 KB
ID:	1779089
                  Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg

Fortsätt här:

Så får du nog lite svar!
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                      Jag har båda mina HDS7 Gen2 kopplade på mitt startbatteri.
                      Har både elstart och eltilt och det har aldrig blivit störningar på någon av skärmarna.
                      Givetvis är båda avsäkrade som de ska vara.

Mvh. HenkeW
                      har precis likadant och har alltid haft ekolodet kopplat till startbatteriet och aldrig haft störningar av den anledningen....
                      vet dock att några enstaka få haft det problemet...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 763 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17